Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid First Edition (2019) #3

autoreview

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid First Edition (2019)

Signalement

UitvoeringCorolla Touring Sports 1.8 Hybrid First Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst20.000 km
Lezerswaardering: 79%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Al 10,000 kilometer genieten

  • 10.000 km

Aanschaf in juni 2019
De kinderen werden steeds langer en soms reed er wel eens aanhang mee. Dus was het tijd om onze comfortabele Seat Ibiza ST in te ruilen voor wat groters. Ik had vanwege de ruimte al een beetje gekeken naar een SUV zoals de Nissan Qashqai en de Renault Kadjar, maar met name vanwege het uiterlijk vielen die snel af. Een station moest het worden. Wat bleek: de 308, de Seat Leon, prachtige auto’s maar geen beenruimte achter. Zo kwam ik terecht in een Focus. Heerlijke auto, maar is benzine nog wel van deze tijd? Hybride, zei mijn echtgenote, en gelukkig was net de Auris vervangen door de mooie nieuwe Corolla. Onze lange zoon mocht proefzitten in de Touring Sports (geslaagd) en daarna reden we een proefritje in een luxe Hatchback. De wegligging, de adaptive cruise control waardoor we achter een andere auto voor een verkeerslicht vanzelf stopten, de manier waarop de auto midden op de rijstrook bleef rijden (ook in de bochten), pure verwennerij. Dankzij een leuke inruilactie hoefden we ons niet te beperken tot het instapmodel en zo kregen we ook alle voorzieningen die we van de Seat gewend waren (zoals licht- en regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel). Alleen geen parkeersensoren, maar een achteruitrijcamera. 17"-lichtmetalen velgen, dat dan weer wel. Omdat het model nieuw was, heette deze variant de First Edition. Dit model is later Dynamic gaan heten. We kozen voor de kleur wit omdat we het gewend waren maar ook omdat het model zo het beste tot zijn recht komt.

Ervaringen
Na 2 maanden wachten (terwijl er 3 maanden waren voorspeld) mocht ik hem ophalen. En nog geen half jaar later zijn we dus al 10.000 kilometer verder! We maken actief gebruik van die automatische cruise control-functies en dat geeft een enorme rust. Je moet wel je handen op het stuur houden maar verder kun je helemaal ontspannen. Hij doet het altijd, de automaat ben je snel aan gewend, we zitten lekker en de kofferbak is groot zat voor een fiets (al een keer moeten meenemen na een losse ketting).

Tegenvallers
Zijn er ook tegenvallers? Jawel. De eerste was de kleine benzinetank. Ondanks het aanzienlijk lagere verbruik dan de Ibiza moeten we nog steeds elke 650 km tanken. En dan het verbruik zelf. Geen 1:19 zoals in de duurtest van AutoWeek, maar ook lang niet de 1:30 die Toyota voorspiegelt. Heel soms komen we op provinciale wegen op 1:25 maar gemiddeld zitten we rond 1:21 (4,6-4,7 L/100 km). Hybride is het zuinigst in de stad en verbruikt het meest op de lange afstand (omgekeerd aan benzine). Dagelijks is dat bij ons fifty-fifty. Een grote tegenvaller is de ingebouwde navigatie. Ik weet niet waar Toyota de kaart vandaan haalt, maar ik werd in Haarlem al een keer tegen het verkeer ingestuurd, bij Alkmaar de ring West opgestuurd om op de rotonde voor de ring Oost uit te komen, om wegen heen geleid die er al jaren liggen, zucht. Ik kan niet wachten tot de upgrade naar Apple CarPlay wordt geïnstalleerd zodat ik TomTom of Google Mapsvan mijn telefoon kan koppelen. De laatste tegenvaller vind ik het geruis van die zo fraaie 17”-banden. Dat is natuurlijk afhankelijk van het wegdek, maar in het algemeen is er best veel geluid.

Conclusie
Al met al draait het er bij ons om of je comfortabel en veilig van A naar B komt met oog voor het milieu en dan biedt de Corolla zeer, zeer veel waar voor ons geld. En geef maar toe: de Corolla ziet er ook écht geweldig uit!

Over de 20,000

  • 20.000 km

Vanwege corona hebben we veel minder gereden, maar de teller staat nu dan toch op 20.000. Zoals gehoopt is afgelopen jaar de update met CarPlay geïnstalleerd en sindsdien heb ik de ingebouwde navigatie niet meer gebruikt. CarPlay werkt echt prima met TomTom op mijn telefoon.

De verbruiksmonitor van AutoWeek is genadeloos - gemiddeld halen we echt nog geen 19,5 liter per 100 km. Het is jammer dat Toyota een veel hoger aantal kilometers claimt. Wij rijden echt nooit harder dan de maximum snelheid en ook zoveel mogelijk met cruise control, dus je zou een kleiner verschil verwachten. Voor zo’n grote en zware auto is het natuurlijk een keurig verbruik, dat wel.

Afgelopen week was de 2e onderhoudsbeurt en er waren in het geheel geen bijzonderheden. Dus we rijden gewoon lekker door!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.