Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic (2020)

autoreview

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic (2020)

Signalement

UitvoeringCorolla Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf27 km
KM-stand laatst131.000 km
Lezerswaardering: 69%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe auto

Ik had hiervoor als student een Renault Twizy gekocht voor de verplaatsingen naar stage, pendelen tussen mijn ouders,.. Maar nu ik meer ga rijden en veel meer materiaal nodig heb zocht ik een grotere (echte) auto.

Mijn collega's rijden met een BMW I3, BMW X1, BMW 5 reeks, Range Rover Evoque en Mercedes GLC 220d. De auto start-stopt gemiddeld 50x per dag, deur open en deur toe, korte afstanden (300m, 1,5km,..). De gemiddelde snelheid ligt rond de 30km/h. Ze hebben er allemaal al enkele turbo's door gejaagd, kapotte deurklinken, keyless-entry die het niet meer doet.

Eerste idee was een goedkope(re) tweedehands maar betrouwbaarheid, voorspelbare kosten en snelle service van een dealer vind ik heel belangrijk om vlot te kunnen werken. (Alles behalve Renault!) Ik ging naar een Toyota garage omdat daar een Auris station stond die mij wel aan sprak. Ging de verkoper het gelijk hebben over een nieuwe... Hij bleek ook topverkoper te zijn van 2013, 2014, 2015,.. Dat zat er vast voor iets tussen.

Belangrijk voor mij is: Cruise control, grote koffer, automaat.
Nice to have: Zetelverwarming, lederen zetels, led-koplampen,..

Proefrit met de hatchback gemaakt: vooral de stilte en rust aan boord vind ik echt heel wat anders. Ik voelde de drang om zoveel mogelijk elektrisch te rijden en zachtjes de bocht om te gaan. Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken als ik er werkelijk mee aan de slag ga want dan komt er een 'sportievere' rijstijl aan te pas. Ik heb vertrouwen dat het hybride-systeem het verbruik binnen de perken gaat houden. Het enige wat mij misschien wat zorgen baart is de instaphoogte van de wagen. Of eigenlijk -laagte. Omdat ik met mijn 1m91 niet bepaald bij de kleinsten van de klas hoor heb ik er specifiek op gelet tijdens de testrit. Alhoewel het mij toen niet stoorde denk ik er misschien wel anders over na het 20ste huisbezoek. We zullen zien.

Op de bestelbon prijkt het volgende:
Toyota Corolla TS Hybrid 1.8, Dynamic plus.
*Kleur: Dark Blue (8Q4). Overigens vind ik bitter weinig foto's van die kleur op internet of in het straatbeeld. Het is eens wat anders dan de grijze tinten.
*Bijkomend een Business Pack: regensensor, elektrische spiegels, smart entry & start, parkeersensoren, parkeerassistent, inductielader, elektrochromatische achteruitkijkspiegel,..

Ik mag hem tussen 25 juni en 1 juli verwachten.

1 maand na levering

  • 3.310 km

7 Juli mocht ik de wagen eindelijk afhalen bij de dealer. De BMW X1 die ik van een collega leende een laatste keer volgegooid, klaar om het verbruik van 9l/100km te vergeten.

Ik ben zeer aangenaam verrast door de kleur! Het is een nogal vreemde tint blauw die ik nog nergens anders heb zien rijden. De 16 inch (standaard) velgen lijken aan de kleine kant in verhouding tot het achterste deel van de auto (grote koffer en bumper) naar mijn idee. De algemene indruk van de wagen is erg netjes, iets waar ik al complimenten over kreeg van klanten.

Ik heb de auto ontvangen met 27 kilometer op de teller, nu zijn daar de nodige kilometers bijgekomen. Dat is 2800 kilometer aan stads- en dorpsverkeer. Ik kan het aantal snelwegritten tellen op drie vingers. Het verbruik, gemeten aan de pomp schommelt tussen 4,1 en 4,3 l/100km. Best wel netjes. Mijn rijstijl kenmerkt zich door zoveel mogelijk elektrisch te rijden (niet altijd zuiniger) maar onder tijdsdruk sta ik vaker op de gas dan mij lief is en maakt de motor overuren.

De lage instap van de testauto leek mij zorgwekkend. Ondertussen ben ik daar al aan gewend. Het voelt niet aan als geklauter om in- en uit te stappen. De harde plastiek aan de onderkant van de portieren en de omlijsting van de koets ervaar ik als zeer handig. Ik stoot meer dan eens met vieze schoenen en het kuist makkelijk af. Wat minder makkelijk poetst is het glimmende plastiek op de middentunnel. Dat trekt zoveel stof aan, ik kan het niet lang proper houden.

Pluspunten:
+ Hybride techniek; Al loopt het schermpje soms niet gelijk met wat ik hoor of zie aan het toerental.
+ Gigantische koffer en makkelijk uitbreidbaar;
+ Verhouding tussen prijs/comfort/grootte/verbruik;
+ Fysieke toetsen voor airco, gemakkelijk in gebruik.

Minpunten:
- Buitenkant lijkt snel vies; Ondertussen opgelost door een abonnement bij de carwash (handwas, voor de fanatiekelingen) te nemen.
- Zeer weinig opbergmogelijkheden in interieur, moeite om grotere flessen of papieren kwijt te kunnen;
- Adaptieve cruise-control is slechts instelbaar in trappen van 5km/u?
- Met een brandstoftank van 43l ben ik elke week wel aan de pomp te vinden;

Op 2200 km heeft hij z'n eerste (gratis) 1500km-beurt gehad. Er zijn wat algemene zaken nagekeken zoals de lichten en de toeter,... Ik ben het vergeten navragen maar de inductielader lijkt niet te werken, dat is iets voor de volgende beurt op 15000 kilometer.

Onderhoud en winterbanden

  • 16.625 km

De eerste kilometers vond ik de auto wat stug. Vrij hard geveerd en zeer reactieve remmen. Rond 9000 km begon hij wat los te komen en nu vind ik hem zeer comfortabel en soepel.
Het grootste verschil met andere auto's is naar mijn gevoel de automaat. Ik rij weinig met anderen mee en dus valt het extra hard op hoe soepel en snel gewend je het wordt dat de Toyota niet schakelt.

Verbruik was in de zomermaanden altijd onder 5l/100km. Tegenwoordig moet ik al opletten om niet naar 5,6l/100km te stijgen. Ik doe 90% verkeer rond de kerktoren op een sportieve manier.

Ondertussen ook onderhoud en winterbanden gehad eind november, uiteraard niks op aan te merken.
De inductielader deed wat moeilijk maar zou moeten werken volgens de techniekers, eigenlijk een functie die ik nooit gebruik.
Grootste ergernis aan de wagen is de beperkte opbergruimte voor kleine dingen zoals tankbonnetjes, sleutels, drinkfles,...
Nu het ook zeer donker is, mis ik wat verlichting in de auto. De leeslampjes geven maar een droevig resultaat. Hoe lossen jullie dit op?

Ik parkeer vaak in duistere straatjes, buiten bebouwde kom ed. Ik vroeg mij af hoe je de parkeerverlichting op zet langs één zijde van het voertuig? Heeft iemand een idee? Ik heb al geprobeerd met de richtingaanwijzers maar geen succes. Hoe lang zou de verlichting mogen aan blijven tot de batterij het begeeft?

Update

  • 29.000 km

Korte update:

Magere lichtopbrengst in het interieur: ledjes gekocht en veel helderder. Alleen de leeslampjes vooraan krijg ik er met geen stokken uit. Dus nu even twee kleuren licht.

Winterbanden gewisseld voor zomerbanden: valt mij op hoe ongelijk ze afgesleten zijn. Bijna 30K dus bij de volgende beurt wordt het een dingetje.

Garantie: aan de cover van het mistlicht links vooraan zag ik wat afpellende verf. Mailtje naar de dealer en 14 dagen later mocht hij een halfuurtje binnen voor herstelling onder garantie.

Ruiten werden professioneel getint (35%). Ook de voorste ruiten kregen een 0% film.

Check de verbruiksmonitor hier: https://www.autoweek.nl/verbruik/27063/toyota-corolla-touring-sports-18-hybrid-dynamic-2020/ (De website van Autoweek doet wat gek: er zijn wel degelijk 44(!) tankbeurten geregistreerd)

1 Year Anniversary

  • 37.914 km

Ik rij nu iets langer dan 1 jaar met de toyota. Hij liet mij nooit in de steek, prima verbruik, lage onderhoudsfacturen en een fijne rijhouding. Nog steeds heel tevreden over de aankoop.

De teller staat nu op bijna 38000km en daar komen ongetwijfeld nog vele kilometers bij!

Update

  • 76.659 km

Wat is er afgelopen jaar gebeurd met de Toyota?

- 1x wegenwacht nodig gehad voor een platte 12V batterij. Waarschijnlijk te lang met contact op gestaan/stationair gedraaid. Was binnen 10 minuten opgelost en geen problemen meer gehad. Nooit een factuur voor ontvangen.
- 1x Wiellager Re voor die defect was. De auto trilde alle kanten op bij 80km/h (niet eronder, niet erboven). Door Toyota hersteld binnen garantie.
- Onderhoudsfacturen die prima meevallen, nog geen grote vervangingen gehad.
- blikschade aan de spiegel door een vrachtwagen. Wordt nog hersteld.
- Ik heb een paar keer de auto niet kunnen afsluiten. Alle portieren sluiten, behalve de bestuurderskant of geen enkele deur sluit. Het gebeurde ook al dat de auto niet reageerde op de afstandsbediening. De batterij van de sleutel werd al vervangen. Het komt niet vaak genoeg voor om het te kunnen tonen aan de garage. Ik heb er wel video's van gemaakt, want niemand zou mij geloven.
- De zomerbanden zijn aan vervanging toe. De fabrieksbandjes zijn ten einde en worden vervangen door een kwalitatiever exemplaar.

Zonnige groeten!

Saai

  • 106.000 km

Saai! Nou, niet de auto, maar de gebeurtenissen.
Er zijn geen bijzonderheden. Zoals elke auto tijdig nieuwe bandjes, onderhoud en wat liefde.
De auto wordt volgende maand drie jaar. Het enige plekje waar je dat aan zou kunnen zien is de slijtage aan de stoel van de bestuurder (stof + frequent in- en uitstappen). Verder nog steeds een heel fijne en betrouwbare auto.
Opmerkelijk dat er nog nooit nieuwe remmen werden gemonteerd. Kennelijk is het starten-stoppen toch meer regeneratief dan het gevoel doet vermoeden.
Verbruik ligt tegenwoordig tussen 4.2 en 5.1l/100km, met een behoorlijk enthousiaste bestuurder.

Verkocht

  • 131.000 km

Na drie jaar en 131000 kilometer werd het tijd voor een nieuwe wagen. Niet dat deze auto reeds aan vervanging toe was. Er waren nog steeds geen kosten aan, geen grote onderhoudsfacturen en hij reed nog steeds ontzettend fijn.

Het is mijn overtuiging dat het een excellente wagen is en daarom geef ik hem met een gerust gevoel door binnen de familie.

Mogelijks komt er een nieuwe review van de nieuwste aankoop...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.