Toyota Corolla Cross (2022)
autoreview

Signalement
Versnellingen | 1, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 7.500 km |
Het eerste kwartaal
- 5.850 km
In mei de launch edition besteld (met alles erop en eraan) onder voorbehoud van de proefrit in oktober. Uiteindelijk eind december 2022 de auto opgehaald, nog net op tijd voor de verhoging van de BPM in januari en nog voor de prijs zoals in mei. Ik wilde graag een auto met een hoge zit, vanwege het comfort en overzicht en ook al omdat mijn oude vader van 90 zonder zijn nek te verdraaien in moest kunnen stappen voor een rit naar het ziekenhuis.
Gewoon echter de witte kleur gekozen, komt het mooiste uit met de zwarte accenten rond de wielkasten en de dakrails. Vanwege mijn lengte van 193 cm wilde ik geen glazen dak vanwege de verminderde hoofdruimte. Ik kan nu zelfs de stoelen een flink eind omhoog instellen zonder met mijn hoofd tegen het dak te komen.
Ben zeer tevreden met de auto. Goede aandrijflijn, wegligging en besturing. Stuur had wel wat meer naar me toe ingesteld kunnen worden. Ook had een langere zitting mooi geweest. Een verschuifbare middenarmsteun was ook niet verkeerd geweest. Het CVT motorgeluid is even wennen maar de auto nodigt niet uit tot racen en dan blijft het geluid binnen de perken. De gasrespons in de stand normal en sport is meer dan voldoende. Zicht rondom is goed en de grote buitenspiegels geven een veilig gevoel. Ben blij met de nog volop aanwezige ouderwetse knoppen. In combinatie met het grote multimediascherm en cockpit display heeft Toyota hier een mooie balans in gevonden. Jammer is echter dat de schakelaars achter het stuur niet verlicht zijn. Lekker relaxed cruisen is het wel met het geluid van de JBL speakers op de achtergrond. De auto blijft netjes binnen de lijntjes rijden en reageert niet nerveus op invoegende auto's bij gebruik van de hulpsystemen en de adaptive cruise control. Ik hoop nog jarenlang te genieten van de auto en dat kun je verwachten van Toyota.
Praktijkervaring en verbruik
- 7.500 km
In dit tweede deel van mijn review wil ik ingaan op een paar punten waar ik pas achter kwam toen ik de auto in mijn bezit had.
Het eerste punt is de in de folder en op website genoemde functie voor het plannen van een rit via de My-T app, ook wel de "share to car"
functionaliteit genoemd. Welnu, die zit er dus (nog) niet op... Navraag bij Toyota leert dat deze functie later dit jaar alsnog wordt beschikbaar gemaakt.
Gelukkig is een dergelijke functie wel beschikbaar via google maps in combinatie met apple carplay.
Het tweede punt is het gebruik van connected services van Toyota. Er zijn twee sleutels geleverd bij de auto. Deze sleutels heb ik respectievelijk gekoppeld aan mijn account en het account van mijn vrouw zodat de eigen configuratie en carplay automatisch worden geladen bij instappen.
Alles mooi en wel totdat ik erachter kwam dat de connected services niet zozeer verbonden zijn met de auto maar met een account.
Dat betekent dat mijn vrouw b.v. niet gebruik van maken van de connected services als deze aan mijn account zijn verbonden.
Nu is dat op zich niet zo'n probleem aangezien ik bijna altijd de auto gebruik. Maar anders zou ook mijn vrouw apart een abonnement op deze service moeten aanschaffen.
Het derde punt is de software. Zoals altijd met software zijn er bugs of onvolkomenheden. De volgende ben ik een aantal keren tegengekomen:
Bij starten van de auto komt de foutmelding dat het profiel niet overgedragen kon worden. Je moet dan opnieuw inloggen op het multimedia scherm in het Toyota account. Ook is het voorgekomen dat in Google maps de navigatie "bevroor" bij wegrijden. Grappig was het volgende voorval: ik besloot de auto iets beter in te parkeren door naar voren te rijden en weer naar achteren. Na afloop van deze 'rit' werd de samenvatting gepresenteerd. Ik zou 0,3 km gereden hebben.
Als laatste wil in ingaan op het via de My-T app instellen van de climate control. Dat vind ik persoonlijk een van de fijnste opties in de winter als
de ruiten bevroren zijn om ze dan via deze manier alvast te ontdooien en het interieur alvast op te warmen.
Nu biedt de app drie opties aan: 10, 15 en 20 minuten. Wanneer het buiten erg koud is heb je echter nauwelijks voldoende aan de 20 minuten optie.
Nu zou je zeggen, zet hem dan daarna nog een keertje aan, maar helaas dat kan dus niet. Pas nadat je het portier geopend en gesloten hebt is dit
weer mogelijk. Een optie voor 30 minuten, alsmede een mogelijkheid tot inplannen van de climate control op een bepaald tijdstip zou mooi zijn
geweest.
Nog even over het verbruik: ik kom ongeveer uit op een gemiddeld verbruik van 1 op 20 waarbij 90 procent van de km via de snelweg worden afgelegd.
Dat vind ik erg netjes. Met een volle tank moet je dan rekenen op c.a. een range van 700 kilometer totaan het punt waarbij er volgens het display
getankt moet worden. Waarschijnlijk kun je dan nog wel een flink stuk doorrijden op de reserve stand. Na korte ritjes van b.v. 12 kilometer kom ik dan zelfs uit op een verbruik van 1 op 26. Ik wil hierbij aantekenen dat ik een rustige rijstijl heb. Bij iets sportievere stijl moet je rekenen op een verbruik van 1:18.
De hybrid coaching functie in de My-T app is grappig, je ziet dan op de kaart de laatst afgelegde route waarbij precies staat aangegeven welke stukken van deze route electrisch danwel niet-electisch zijn afgelegd.
Ook wordt het remgedrag aangegeven: als je bij b.v. een kruispunt te hard op de rem hebt getrapt wordt je hierop gewezen. Alles bij elkaar
resulteert dit in een bepaalde hybride rijstijl score van 0 (slecht) tot 100 procent (ideaal). Nadat je dit een paar keer hebt gezien dan weet je wel genoeg. Is niet iets dat je daarna nog veel gaat gebruiken.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Corolla Cross
Uitgelicht aanbod

Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid Dynamic Automaat
- 2023
- 5 km

Toyota Corolla Cross 2.0 High Power Hybrid Launch Edition | Rijklaar | Pano | Navi | Apple/Android | 360camera | Stoel/stuurverwarming
- 2022
- 2.218 km

Toyota Corolla Cross 2.0 High Power Hybrid First Edition Stoelverwarming, BSM, 1/2 Leer, Direct leverbaar
- 2023
- 1 km
Lees ook

Test: Toyota Corolla Cross - Voor als een C-HR te spannend is

Toyota Corolla Cross - Welkom Duurtest

Toyota Corolla Cross vs. Nissan Qashqai - Vergelijkende Test

Achteruitkijkspiegel: 'Is dat verbod op verbrandingsmotoren echt nodig?'

Toyota Corolla Cross (2022) - Test
