Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Dynamic (2024)

autoreview

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Dynamic (2024)

Signalement

UitvoeringCorolla Cross 2.0 Hybrid Dynamic
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst9.810 km
Lezerswaardering: 71%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Top product

  • 5.380 km

Review Toyota Corolla cross

Welkom bij mijn review van mijn Toyota Corolla cross dynamic 2.0.

Mijn vorige auto was een Toyota Yaris uit 2023. Waarom zou je een auto van 1 jaar en 6 maand nu al verkopen? Dat ga ik jullie nu vertellen.

Lang verhaal kort, op de terugweg van alternate (Aartselaar) reed ik voorbij een auto handelaar, die meestal jonge Duitse auto’s verkoopt. De autofreak in mij kon het niet weerstaan om toch eens te kijken op hun website of ze “toevallig” geen Toyota hadden staan voor een mooie prijs.

Nu hadden ze toch een nieuwe maar twee jaar oude Toyota Corolla staan. Ik heb direct gebeld naar de garage waar ik mijn Yaris heb gekocht of ze mijn huidig voertuig wouden overnemen. Natuurlijk had de garage grote interesse, maar de eigenaar was toch aan het ‘vissen’ naar de reden van de eventuele verkoop.

Als de eerlijke mens dat ik ben, heb ik het verteld waar het op stond. De garage verstond de reden, maar nu hadden deze heel toevallig een Toyota Corolla binnengekregen maar met de 140pk aandrijflijn ipv de 122pk.

Daarmee Vroeg de verkoper of hij mij eens een prijs mocht maken, van de Corolla en de evt overname van mijn huidig voertuig.

In mijn hoofd had ik mezelf al enkele Eisen gesteld, van wat ik belangrijk vind in een nieuwe auto.

Dit waren mijn eisen:

- Als het buiten regent dat het al zeker niet binnen regent.
- Redelijk wat binnen ruimte
- Dodehoek detectie
- sensoren voor en achteraan
Led koplampen

Meer als dit heb ik persoonlijk niet nodig.

Met deze eisen in mijn achter hoofd, zat ik Enkele dagen later al aan de bureau van de verkoper. Ondertussen had ik ook al gezien op de website dat hij een Corolla cross had staan in dynamic uitvoering met het safety pack en de 197pk aandrijflijn, De meerprijs t.o.v de corolla hatchback was tot mijn verbazing verwaarloosbaar.

Achter wat twijfelen toch besloten te gaan voor de Corolla cross ondanks ik 25 jaar ben. De gemiddelde Corolla cross rijder kan dan ook mijn groot vader zijn (mijn excuses aan alle andere Corolla Cross rijders?

Waarom heb ik deze aankoop gedaan? De Toyota Yaris die ik had was De op één na hoogste uitvoering die beschikbaar was, maar het is en blijft een Yaris. Voor 2 personen was dit oké maar De binnen ruimte en kofferbak ruimte waren te krap. Hetzelfde geldt voor passagiers meenemen op de achterbank, het gebrek aan ruimte en comfort irriteerde me wat. Ik kon altijd de auto van mijn ouders gebruiken maar, ik wou er mijn ouders ook niet altijd mee lastig vallen.

Dat ik heb ‘spijt’ gehad van mijn Yaris is misschien een verkeerde woord keuze, maar toch heb ik er vaak aan gedacht, als ik opnieuw een auto zou kopen, ik toch niet wat extra euro’s op tafel zou leggen voor een Corolla met wat minder opties. De Toyota Yaris en Yaris’s cross zijn sinds 2024 extreem hoog geprijsd voor wat je ‘maar’ krijgt.

In de showroom stond een launch editie van de yaris 2024 met 130pk voor een zachte prijs van 32.000€? Voor een auto uit het B segment vind ik er wat over. De Yaris cross die ook in de showroom aanwezig was, was ook goed uitgerust, maar met opties die je wel kon gebruiken. In deze was ik ook wel geïnteresseerd maar voor 33.000€ mogen ze er zelf mee rijden. Al blijf ik het wel een mooie auto vinden.

Uitrusting:

De dynamic of (active in Nederland) is in België de goedkoopste uitvoering maar naar mijn mening zit alles erop wat je nodig hebt (buiten verwarmbare zetels)

- Dual-zone airco
- Achteruit rij camera
- Adaptieve cruise control, lane assist, - lane trace assist…..
- 10.5 inch infotainment systeem
- Volledig digitaal instrumentarium

Wat ik graag nog zou willen zeggen is: Het prijsverschil tussen de 1.8 met 140pk en de 2.0 met 197pk is amper 1.400€ in België. Wat in mijn ogen meer dan te overwegen valt.

Het Safety pack omvat:
- Intelligent Clearance Sonar (ICS) (voor, voor objecten)
- Safe exit assist
- Blind spot monitor
- Rear cross traffic alert met automatisch remmen (voor auto’s)
- Parkeer sensoren achter (4)
- Intelligent Clearance Sonar (ICS) (achter, voor objecten)

Zoals je hebt gelezen zit alles erop wat je nodig hebt. Oké de verwarmbare zetels en stuurwiel had leuk geweest, maar ik weiger er voor bij te betalen.

Eerste bevindingen:

Na de eerste korte 5.500km zal ik eens wat meer vertellen over wat mijn bevindingen zijn over deze auto.

De interieur kwaliteit is een groot verschil t.o.v mijn vorige auto, de bovenste deurpanelen zijn afgewerkt in een zacht materiaal, de armsteun is groot genoeg. Het bovenste gedeelte van het dashboard is wel van plastic maar dat raak je normaal gezien nooit aan dus dit vormt geen probleem voor mij. De rest van de afwerking is van ‘hoger’ kwaliteit plastic dat minder krast. De ‘elleboog’ steunen op de deurpanelen zijn ook afgewerkt in zacht materiaal.

Ik ben 1m80 groot en zo breed als een tandenstoker, daarmee is er voor mij meer dan been ruimte genoeg, zelfs als je 1m90 bent en 100kg weegt zal er meer dan plaats genoeg zijn. De voorzetels zijn goed maar iets meer steun aan de zijkant had gemogen, al valt dit op te lossen door een uitvoering te nemen die sportzetels heeft.

Nu zat er tot mijn verbazing iets in de kofferbak, iets waar ik alleen maar van heb gehoord via verhalen die mijn groot ouders hebben verteld…. Een ‘reservewiel’ geen volwaardig maar wel genoeg om naar de dichtstbijzijnde garage te geraken. Alleen neemt het reservewiel wel wat plaats in Zonder reservewiel is de koffer een stuk groter, juist groot genoeg voor een kinderwagen en/of boodschappen in mee te krijgen.

Comfort:

Comfort is het punt waarmee ik het meeste verschil heb ervaren. Oneffenheden in de weg worden perfect weg gedempt. Op de snelweg heb je wel wat meer last van windgeruis, door de grote zij spiegels en het gebrek aan isolatie. Maar Zo lang ik niet moet roepen naar mijn passagiers is het voor mij meer dan voldoende. Het is is wel een groot verschil tegen tov de “goedkopere” modellen van Toyota.

Wegligging:

Is voor het type auto heel goed, je kan perfect bochten nemen tegen hogere snelheid al lijkt de auto dit niet te willen. De Corolla cross daagt meer uit tot een rustig rijgedrag. bij 120-140km per uur blijft de Toyota baanvast, zelfs met het Belgisch regenweer zijn er geen problemen met wegligging.

Infotainment:

Het infotainment systeem is werkelijk extreem goed, er zijn mogelijkheden genoeg. Alles is heel gemakkelijk te vinden en te bedienen. Ingebouwde navigatie werkt vlot en routebegeleiding is heel goed te noemen.

Instrumentarium:

Het instrumentarium is meer uitgebreid dan ik van toyota gewend ben, alles valt te configuren naar je smaak. Je hebt de keuze uit verschillende wijzerplaten, snelheids meter, je kan u verbruik zien, hoeveel batterij percentage je nog hebt, welke muziek er afspeelt, eco score….. dit kan trouwens allemaal op 1 scherm worden weergegeven.

Veiligheidssystemen:

Bij Toyota noemt dit (Toyota safety sense) nu zitten ze momenteel aan Versie 3.

Hoe werken deze systemen?

Heel goed, de upgrade t.o.v mijn Yaris is groter dan verwacht.

Lane assist, adaptieve cruise en verkeersbord herkenning hebben een duidelijke upgrade gehad, deze werken nog sneller en accurater dan de voorganger.

Voor de dodehoek detectie sensor is er volgens mij geen upgrade geweest, deze werkt accuraat en betrouwbaar.

Er zijn ook een aantal nieuwe systemen geïntroduceerd maar deze zijn er teveel om op te noemen.

Sinds 1 juli 2024 moet elke nieuwe auto het systeem ‘intelligent speed assist’ hebben. Wat is dit?

Je kan dit vergelijken met een mug, het is dood irritant en onnodig. Als je nog maar 1 km per uur te hard rijdt hoor je 3 piepjes om je te waarschuwen dat je 1 km per uur the hard rijdt. Dit is op zich geen probleem maar in het stad krijg ik het er op mijn zenuwen van.

Gelukkig kan je dit uitschakelen maar dat moet je doen elke rit.

Met Degene die dacht dat dit een goed idee was, zou ik graag eens een gesprek willen hebben. Om heel eerlijk te zijn zit er toch veel te veel elektronica in auto tegenwoordig, ondanks ik nog redelijk jong heb ik soms zelfs moeilijkheden om alles te vinden. Bij Toyota valt dit nog mee maar, er zijn enkele Duitse merken waar alles al ingewikkeld in één zit dat zelfs de dealers het niet meer weten.

Aandrijving:

In mijn ogen het belangrijkste deel van deze auto.

Toen mijn Toyota Yaris binnen was voor onderhoud had ik een 2024 Toyota C-HR meegekregen. Deze demo wagen was natuurlijk weeral de duurste uitvoering (geen idee wie er 44.000€ voor betaald) met 140pk, en om heel eerlijk te zijn meer als dit heb je niet nodig. Deze was meer dan vlot genoeg in het stad en op de snelweg was het ook meer dan voldoende. Het enigste wat wel opviel was het hoger toerental van de 1.8 maar bij normaal weg gedrag vormt dit geen probleem.

Ik kan je vertellen dat De 2.0 met 197pk onnodig is maar wel leuk, tijdens mijn dagelijks verkeer komt de motor nauwelijks boven de 3.000 toeren, op de snelweg haal je iemand met gemak in. Het grootste verschil is het toerental van de motor t.o.v de 1.8. Alles gebeurd meer op de achtergrond zelf tijdens ‘sportievere’ acceleraties. Alles gaat gewoon veel soepeler, alsof je constant overschot hebt.

Als het verkeer het toe laat rij ik op de snelweg ook eens graag wat harder en ik moet toegeven bij 140Km per uur zit je nog steeds in het eco gebied, of je nu accelereert van 100km per uur of van 140km per uur overschot heeft de 2.0 altijd.

Verbruik:

Volgens de fabriek opgave zou de auto 5.1l/100km verbruiken of 1 op 19.6 en tijdens de lente en zomer maanden klopt dit volledig, tijdens de kouder maanden mag je rekenen op 5.6l/100km of 1 op 17.8

Dit is gerekend op een onzuinige route met veel start stop en snelweg. Voor een gewicht van 1520kg en hogere zit is dit een verrassend goed resultaat, zelfs met mijn vlotte rijstijl. In de maand september en oktober had ik een gemiddeld verbruik van 5l/100km of 1 op 20 en dit was met snel weg er bij.

Tijdens Mijn rit naar de fitness Heb ik tijdens de lente/zomer maanden een verbruik van 4.7l/100km of 1 op 21.2, wat voor magie Toyota hier bovenhaalt blijft mij onbekend.

Conclusie:

Het is misschien geen auto die het sportiefst is of het er best uitziet maar ik stap er elke dag met een lach in. Alles klopt gewoon, en ik weet in de grijze kleur en saaie 17 duims wielen word Er vaak gezegd dat het een bejaarde mobiel is en om heel eerlijk te zijn, kan ik ze geen ongelijk geven.

Als je een middel grote auto zoekt die zuinig en betrouwbaar is zoek zeker niet verder.

Ik verwacht er zelf nog veel jaren in te rijden maar je weet nooit niet wat er nog allemaal kan gebeuren, als opvolger ben ik al van 1 ding zeker, het word gewoon weer een Toyota. maar misschien wel eens iets sportiever, Als alles wat mee zit misschien een Toyota gr86 of gr Yaris maar dan heb natuurlijk weer hetzelfde probleem dat er weinig ruimte is, maar dan heb ik wel 240 of 280pk om mij te troosten.

Ps: de review gaat ge-update worden naar mijn eerste onderhoudsbeurt of als er mankementen op treden.

Kleine update

  • 9.810 km

We zijn weer een kleine 4500km verder, ondertussen zijn er wel al enkele problemen en irritaties opgedoken.

Blijkbaar loopt er een terugroepactie op het navigatie systeem, normaal zou je 'ota' of draadloos een navigatiesysteem update moeten kunnen downloaden maar dit is Nooit gelukt. Er kwam altijd een foutmelding op genaamd 'probleem met kaartupdate. Neem contact op met uw dealer.'

Op 20 mei is er een afspraak gemaakt met de dealer om dit op te lossen, er gaat dan ineens een vakantie check up plaats vinden.

Een klein min punt, de banden die op de auto liggen zijn naar mijn mening niet goed, weinig grip, als je iets teveel gas geeft schuift de auto weg, in de bochten is er ook grip verlies, en op de snelweg durft deze een 'zwevend' gevoel te geven. Het lijkt erop of de band het moeilijk heeft met het koppel dat de elektro motor van de 2.0.geeft, aangezien de auto maar 197pk heeft zou dit toch geen probleem mogen zijn.

Het gaat om de 17 duims velgen, met Bridgestone alenza 001 banden er onder, in maat 215/60. dit ga ik ook al wel even aangeven als de auto binnen moet voor de navigatie update of vervanging?

Al bij al blijf ik graag rijden in deze auto, in 2025 heeft elke auto al eens een probleempje het blijft natuurlijk elektronica. buiten de navigatie waar ik geen last van hebt werkt alles 100%.

Alles blijft daarom gewoon op 5 sterren staan en er veranderd niets aan mijn vorige bevindingen. Er volgt nog een update na de 1 ste onderhoudsbeurt circa 15.000km

Eind mei heb ik een reis gepland naar Slowakije, dit zou ongeveer een 3.000 km moeten zijn heen en terug.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla Cross

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.