Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid Style (2023)

autoreview

Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid Style (2023)

Signalement

UitvoeringCorolla Cross 1.8 Hybrid Style
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf9.100 km
KM-stand laatst10.750 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van CHR GR naar Corolla Cross

  • 9.100 km

Na 4 jaar volle tevredenheid gereden te hebben in de Toyota CHR GR hebben we , een beetje noodgedwongen, een Corolla Cross gekocht.
Waarom? Nou onze gezondheid wordt iets minder en de ruimte in de CHR is beperkt , we zijn oppas Opa en Oma en de kids worden groter en dan is de ruimt toch wel,beperkt, ook het gebruiksgemak en de zit in de CHR ging ons in de weg zitten.
Als je Reuma hebt , zoals mijn vrouw, dan is het openen van een achterklep best wel lastig, een koud stuur niet prettig en stoel verwarming kenden we al .
De prachtige mooie sportstoelen van de CHR GR zijn super maar nummers te hard net als de vering.
Dus op pad en proefrijden in een Corolla cross, en met als eis; elektrisch bedienbare achterklep, stuurverwarming en stoel verwarming met als extra eis led verlichting want dat zat op de vorige ook en dat is superfijn in het donker.
Bij onze eigen dealer stond op dat moment niets en bij een dealer in Vriezenveen stond er een met al onze wensen.
Eerst even kijken wat er bij moest en daar konden wij ons wel in vinden.
Dit is een ingevoerde uit Denemarken van nov 2023 en 9100 km op de teller.
Wilde alleen ook onze eigen dealer niet zo voorbij dus gebeld en een afspraak gemaakt , we hebben een goede band met elkaar en dan is het wel zo netjes dat je even overlegd met elkaar toch? De verkoper gaf ons groot gelijk en feliciteerde ons met de aankoop.
Dus terug naar de verkoper in Vriezenveen en na de proefrit de deal rond gemaakt.
Mijn vrouw gaf gelijk aan dat deze stoelen zachter en beter zitten, betere en prettiger instap en de kleinkinderen kunnen met gemak achterin .
Rijdt een beetje hetzelfde als de CHR maar daar komen we wel achter als we het langer hebben , gevoel is in ieder geval goed.
Het is allemaal zachter zo omschrijven we het maar, de achterklep een verademing, sommige zeggen gaat te langzaam, tja wat is langzaam, we hebben alle tijd;-).
Onze eerste indruk is heerlijk rustig zit lekker betere instap.
Ik zal na een poosje deze review bijwerken, eerst even lekker rijden.
Oja de winterwielen van de CHR passen ook op de Cross was wel prettig.

Eerste ervaring met de cross

  • 9.300 km

Nou eerste ervaring met de Cross zit erop, wat een heerlijke auto, adaptief cruise Control bediening op het stuur wat een gemak ipv de handel aan het stuur.
Stoelen zitten zachter wat erg prettig is. CHR was een super fijne auto maar deze is praktischer, de elektrisch bedienbare achterklep is zo fijn helemaal als je door reuma zoals mij vrouw heeft je de kracht voor het openen niet meer hebt. Dit is hybride 5de generatie en dat rijdt toch weer anders dan de 4de versie wat de CHR heeft.
Stuurt erg prettig en is zachter afgevoerd dan de CHR maar dat was ook de GR versie dus sportief onderstel.
De Cross is een praktische auto en de kleinkinderen kunnen gewoon mee en daar was het ook om te doen want in de CHR hebt je achterin bijna geen ruimte is een super auto als je met 2 personen bent.
Ben nog alle instellingen aan het proberen en tot mijn verbazing krijg je gewoon een melding op je telefoon als je raam bijvoorbeeld nog open staat, hoe cool is dat? En je kunt de verwarming of airco met je mobiel al vast aanzetten, nog niet geprobeerd maar zag het in de toyota app , het multimedia scherm is helemaal anders maar werkt wel lekker snel en we moeten het nog helemaal ontdekken , de basis is hetzelfde als de CHR, misschien kan er wel teveel 😂.
Nou tot zover de eerste ervaring

Paar weken verder

  • 9.650 km

Even korte update;
Wat een andere, fijne, auto dat de CHR, de CHR was echt niets op aan te merken maar de Cross is veel praktischer, de elektrisch bedienbare achterklep is top, duurt lang voor dat het open gaat lees is? Wat is lang? Het hoeft niet allemaal snel toch, als het maar makkelijk is.
Verbruik gemiddeld 5 op 100 is top! Alle hulpsystemen lijken op die van de CHR maar de adaptieve cruise Control is een hele verbetering, gewoon knopje op stuur indrukken en het werkt, bij de CHR was het een hendel aan het stuur met soms onhandig te bedienen, ging wel maar dit is een verademing. Ook de portieren zo ingesteld dat ze automatisch op slot gaan als de versnellingspook uit de p gaat.
In en uitstappen ook een groot verschil, lees makkelijker, ruimte achterin ook veel meer en hybride 5 rijdt toch weer anders dan de hybride 4.
Niet veel gereden maar wel tot volle tevredenheid.
Tot zover

Heerlijke reisauto

  • 10.750 km

Een hele dag even op tour om iets op te halen en weg te brengen ruim 400 km.
Wat een verademing om in deze auto te rijden, doet niets af aan de CHR hoor, maar de hogere zachtere comfortabele zit in deze stoelen is super. Wij waren de sportstoelen gewend in de CHR en dit zit beter hoor en dat was toch wel een van de dingen waar we op gelet hebben. Het verbruik op de heenreis van 164 kilometer snelweg bij 100 km per uur 4,9l/100 km, dan 115 kilometer in de spits in de file, reistijd 2.16 uur , 4,1 l/100 km en terug 162 kilometer dat je 120 kilometer per uur mag, 6,1 l/ 100 km, en daar ben ik wel heel tevreden mee.
In de file staan is best irritant omdat ik dit niet gewend ben maar de automaat en het comfort van de auto hebben er aan bijgedragen dat dit totaal geen probleem was, wat wel erg irritant is dat er automobilisten zijn die constant wisselen van rijbaan en echt… het maakt niets uit , er is dus best wel een groot verschil in verbruik bij 100 km per uur of 120 ook wel te begrijpen natuurlijk , dus als je geen haast hebt……..
Alle instrumenten zijn goed te bereiken en te bedienen zelf de navigatie van Toyota op de heenreis niet gebruikt maar via Apple CarPlay Google Maps wat overigens super goed werkt, en op de terugreis Toyota navigatie, eerlijk? Google en kaarten van Apple vind ik mooier en duidelijker maar komt omdat ik dat gewend ben.
Heb wel met moeite de telefoon van mijn vrouw in kunnen voeren in het systeem, was best was ingewikkeld om dit met beide sleutels te doen en toen werkte het weer niet dus alleen maar haar telefoon op Bluetooth erin gezet, ze kan gewoon alles gebruiken nu.
Verder een rubbermat in de kofferbak gekocht .
Wat ook een genot in het donker is zijn de ledkoplampen, hadden we al en dat was ook een van de wensen dat dat hier ook op moest zitten maar wat een verlichting in donker heerlijk.
Verder valt mij op dat de hybride 5 eerder elektrisch rijdt in de stad dan de hybride 4.
Nou tot zover de update.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla Cross

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.