Toyota Corolla 1.8 16v VVTL-i Linea T Sport (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla 1.8 16v VVTL-i Linea T Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na 1991 toen de laatste Toyota Corolla GTI’s werden verkocht is het 11 jaar lang stil geweest. Maar nu is er een einde aan het GTI-loze tijdperk van Toyota gekomen.
En wat voor een? een snelle 192 PK uitvoering, die eruitziet als een Wolf in schaapskleren uiterst decent en nooit schreeuwerig overkomend slechts de uitlaat een T-sport Logo op de grille en sportvelgen verraden alleen voor de echte kenner zijn afkomst.
Hoewel het onderstel een beetje teveel op comfort is afgestemd is er toch mee te leven, zeker op lange vakantiereizen verdiend zo’n onderstel de voorkeur.
Interieur: keurig redelijk sportief verzorgd met chroom en carbon accenten en rode optitron klokken echter zeker niet van het niveau van een Mini.
Stoelen hadden duidelijk meer zijwaartse steun mogen verlenen. Door de hoge zit van de stoelen ontstaat er achter wel veel ruimte voor de achter passagiers, deze kunnen hun voeten goed kwijt onder de stoelen.
Verder is het hang en sluitwerk van de 3 deurs uitvoering van hoog niveau.
Waar het echter om draait is de motor, een heerlijke beul. Fantastisch soepel bij lage toeren b.v. 40 km in 4e versnelling en gassen maar tot maar liefst 175 km en dan nog 2 versnellingen over hebben. Dit in tegenstelling zoals in de diverse bladen wordt gesuggereereerd dat hij tot 6000 tpm erg tam zou zijn. Neen de auto is vlot tot 6000 tpm, de motor levert dan 136 pk inmiddels, en heel rap vanaf 6000 tpm t/m 8300 tpm.
Kortom een motor met een heel bruikbare powerband van 1500 tpm 8300 tpm
Concurrenten: Seat Leon 1.8 Topsport Goedkoper
Fiat Stilo Abarth mooier goedkoper
maar minder snel en minder betrouwbaar
Renault Clio Sport 2.0 duurder
sportiever maar kleiner. Deze auto is
sinds zijn introductie belachelijk
veel duurder geworden ruim 5500 Euro.
Honda Civic Type R duurder sportiever
sneller maar uiterst karig uitgerust
Peugeot 206 RC duurder kleiner
sportiever
Mini Cooper sportiever fraaier
kleiner en duurder
Wat stelt de Corolla T-Sport hier tegenover:
samen met de Honda een High Tech motor, goede zit-ruimte achterin een keurig uitrustingsniveau met EBD ABS Brake Asist 4 airbags traction control lederen stuur radio met CD speler board computer Airco and last but not least 3 jaar garantie mooi meegenomen op een machine die 8300 tpm mag maken.
PROBLEMEN
Defecten: luchtmassameter vanaf het begin defect.
Wanneer bij 8000 tpm (220 Km)in 5 overgeschakeld werd naar 6 duikelde ogenblikkelijk het toerental naar 5500 tpm. Motor zakte dan heel diep weg in zijn koppelkromme om er niet meer uit te komen toerental bleef hangen op 6.000 tpm. ipv 7.400 tpm in 6 welke benodigd zijn om zijn topsnelheid te behalen.
Wat kan beter:
(1) motor slaat heel snel af in de eerste versnelling, vooral in bergachtige gebieden waarin men ook nog te maken heeft met ijle lucht. Meer gas bijgeven resulteerde ogenblikkelijk in een stinkende koppeling.
(2) de achteruitversnelling is gesitueerd naast de eerste versnelling, echter deze is niet beveiligd
d.m.v. van een manchet of door de pook in te drukken
maar slechts van een irritant piepertje voorzien
dus dat betekent uitermate goed opletten en de muziek niet te hard zetten indien er opgetrokken moet worden bij een stoplicht en er staan andere auto"s achter je te wachten.
(3)deuk in de koppelkromme tussen 5.500 en 6.000 tpm ondanks dat de luchtmassameter is vervangen duurt het relatief lang voordat dit toerental overwonnen is vooral nadat er is overgeschakeld, en helemaal in de 6e versnelling blijf hij daar echt te lang hangen voordat de machine in zijn echte krachtgebied is beland.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.