Toyota Corolla 1.6 GXi (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla 1.6 GXi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 114.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Update: heb in maart de Corolla verkocht... de kilometers vlogen me teveel om de oren, benzine was niet meer te betalen. Heb nu in de lease een Seat Leon 1.9 TDI ecomotive uitgezocht. De Corolla moet nu ergens in de Betuwe rondrijden.
Update bij 149.500: door mijn verhuizing rij ik nu veel meer km woon-werkverkeer. Dus wordt het of inruilen voor een andere auto, lpg of diesel, of een leaseauto. Op de auto eigenlijk niets aan te merken. Wel schijnt er een deuk in de uitlaat te zitten en is er een pakking wat minder. Mocht dat vervangen moeten worden dan zijn dat nog heel beheersbare kosten, ca. 150 euro. Dit jaar wordt ie voor het eerst gekeurd zonder beurt, die heeft ie door die snellere km’s al in september gehad. Al die snelweg- en filekilometers vindt ie trouwens prima. Opvallend is dat het verbruik niet eens zo gek veel beter lijkt als eerder met kortere afstanden, rond de 1:14 lukt altijd wel, tenzij je echt veel in de toeren gaat, wat af en toe wel ff lekker is! Het lampje van de tank gaat al branden als er nog zeker 12 liter in de tank zit.
Wat trouwens wel typisch is, is dat het gaspedaal met kou al weer een klein weerstandje lijkt te hebben (gasklephuis dus weer reinigen?) en de ruitenwisserbladen gaan echt niet lang mee. Verder vind ik de zitpositie minder nu ik langer rij. Met mijn 1.80 m lengte mis ik steun voor mijn benen.
Dus wat wordt mijn nieuwe auto? Ben zo blij met ’mijn’ garage (Louwman Amsterdam-Zo) dat ik alleen daarvoor al een andere Toyota zou willen kopen (of leasen). Vind echter niet alle Toyota modellen mooi. Die Corolla met kikkerogen bijvoorbeeld. Model erna vind ik nog te duur, en de Auris.... eigenlijk ook niet. Bovendien zie ik eigenlijk geen Toyota’s op gas, en de houderschapsbelasting voor diesel is nogal stevig. De Yaris vind ik ook niks, ik wil geen km-teller in het midden van de auto (waarom zou mn passagier moeten weten hoe hard ik rij?). Kreeg van de dealer onlangs een Prius mee. Lijkt me ook wel wat, voor de lease dan. Weet alleen niet of dat qua budget kan. Wat oh wat zal ik doen? Rij deze auto in ieder geval nog tot het einde van het jaar. Hoop dan iemand te vinden die zn kleur (turquoise) niet erg vind maar er wel plezier aan wil beleven.
Nog een update: dankzij het Corollaforum (www.corollaforum.nl) heb ik de rammels achterin opgelost: bij de achterklep (zowel op de auto als op de klep) zitten rubberen blokjes. Spuit die in met siloconenspray en het is weg. Geweldige tip!
Update bij km 134.000: APK en kleine beurt gekregen, ook liggen er nu 4 nieuwe banden onder die gelukkig veel stiller zijn dan de oude yokohama’s (drama’s) en ook veel comfortaber zijn en uiteraard meer grip bieden, vooral in snelle bochten. Ook is op mijn verzoek het gasklephuis gereinigd omdat je het gaspedaal bij een koude start door een soort weerstand heen moest trappen. Verder helemaal niks aan het handje! Zelfs met de banden (20% korting!) een heel schappelijk bedrag.
Update bij km. stand 123.600: eerste beurt gekregen sinds de aanschaf. Volgens Louwman had het bij 120.000 moeten gebeuren, volgens de garage waar ik heb kocht bij 125.000. Maakt ook eigenlijk niet uit.
Klein deukje in het goede imago van Toyota: de radiateur was erg slecht en is vervangen. Mede hierdoor was de beurt + keuring een duur grapje: 550 euro...toch heeft Louwman A’dam ook dingen gedaan die niet op de factuur staan vermeld, zoals het rechtmaken en rechthangen van de kentekenplaat voor. Daar had iemand met een trekhaak tegenaan gezeten. Toch netjes. Afgezien van die radiateur vielen de kosten van de beurt me eigenlijk wel mee, zeker als je ziet wat ze ervoor gedaan hebben.
Na een Italiaanse (Alfa Romeo) en een Franse (Ciroën) auto, waarbij die laatste vroegtijdig de geest gaf, besloten tot een degelijke auto. Het werd een Toyota Corolla. Met Bovag-garantie en NAP. De prijs was wel pittig vond ik: 4500 euro.
Maar... dan heb je wel wat. Tot nu toe absoluut geen spijt van mijn keuze gehad. Pittig, zuinig en compleet uitgerust, zeker in vergelijking met de Citroën. Airbag, elektrisch bedienbare ramen, stuurbekrachtiging, goede speakers, pittige motor, schuifdak, redelijk stil (behalve bij flink optrekken), hoofdsteunen achter, bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar, trekhaak. En vooral: degelijk aanvoelend alhoewel ik af en toe wel een rammeltje hoor, ik denk dat het van de hoedenplank komt.
Toch zijn er een paar minpuntjes op te noemen: de bagageruimte is wat klein uitgevallen, de zittingen zijn wat aan de korte kant, en de hoofdsteunen staan te ver van je hoofd af, je kunt ze wel in hoogte verstellen maar niet naar je toe halen.
PROBLEMEN
Lekkage aan schuifdak. Dat kan je het merk niet verwijten want het dak is er later ingezet. Met siliconencrème opgelost. Na ruim een half jaar gereden te hebben, heb ik alleen de ruitenwisservloeistof een keertje bijgevuld. Hij verbruikt geen druppel olie.
Bij 123.600: verrotte radiateur. Nieuwe ingezet tegelijkertijd met beurt en APK.
Bij 128.000: wieldop onder mijn neus vandaan gestolen. Niet gelukt via de onderdelenlijn dezelfde te bestellen maar Marktplaats bracht uitkomst.
Bij 132.000: vrachtwagen ziet me bij het achteruitrijden over het hoofd. Flinke schade linksvoor (portier, scherm e.d.). Net niet economisch total loss. Moest 2 keer opnnieuw naar de spuiter omdat ze aan de onderkant plekken vergeten waren te spuiten (staal lag er ’bloot’ bij!)
Bij 134.000: heb de auto nu 2 jaar. Het gasklephuis is gereinigd, weerstand gaspedaal bij koude start is weg. 4 nieuwe banden zorgen voor veel meer comfort en minder herrie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.