Toyota Corolla 1.6 GTSi (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla 1.6 GTSi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 163.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Mijn eerste (zelf gekochte) auto; uitgezocht omdat ik er eigenlijk direct verliefd op was. Mooi, sportief, betrouwbaar, en op LPG. Wat ik met een Toyota wel aandurfde.
Na een tijdje in een 1.6XL gereden te hebben die door mijn bedrijfje was aangeschaft, was het tijd voor een privé auto. En dan lekker goedkoop op LPG. Deze stond 250 km verderop te koop in de randstad (ik woonde in Groningen).
Toyotas zijn eigenlijk nooit erg mooi, tenzij het een speciaal model/uitvoering is, en er dan mooie velgen onder geplaatst worden. De velgen (Borbet) had ik al aangeschaft voor de andere auto. De GTSi vind ik echter een plaatje. Met extra’s als sportstoelen, toerenteller, electrische ramen, electrisch verstelbare spiegels, zijskirts, spoiler (met - middenpoot - in tegenstelling tot de sport edities), dakraam en trekhaak.
De trekhaak was mijn beste optie, want deze heeft mij ooit een giga-schade bespaard, en de gemeente een schuinstaande lantaarnpaal opgeleverd.
Hij was best zuinig 1 op 14 op benzine, 1 op 10 / 11 op LPG. Topsnelheid 210 km/uur op de teller.
Hoe dan ook, ik denk nog steeds met liefde aan de auto terug, heeft mij vele malen door Europa vervoerd op vakanties, en mij eigenlijk nooit laten staan. Stiekem mis ik hem nog wel eens.
PROBLEMEN
Direct verliefd worden op een auto is nooit slim. En dus (helaas) een wijze les na de aankoop van je eerste auto. Het bleek een ex-schade auto te zijn geweest, met rode - overgespoten - voorbumper en motorkap. Hij was echter ook rechtgetrokken, en perfect - sporen - heeft hij nooit gedaan. Hij ging altijd een beetje naar rechts.
Overige dingen die direct na aanschaf (bij particulier) bleken:
- Totaal versleten achterschokdempers
- Geen koelvloeistof aanwezig (gelukkig geen schade)
- Totaal versleten voorremmen
- Een lek dakraam, met een natte schoot in de bocht als gevolg
De problemen maar snel laten verhelpen, behalve het dakraam, wat ik met vaseline iets meer waterproof heb gemaakt. Maar met bepaalde regenval was soms wel - vochtig -. Kosten: 600 euro.
Later tijdens zijn leven bleek dat hij wat kuurtjes kon hebben op LPG. Soms wilde hij er niet op starten (terwijl hij automatisch op benzine startte. Iets wat je eenvoudig kon oplossen door het switchje over te halen. Verder was er nog een homokineet voor versleten, en een rubbertje in de achterwiel ophanging (bonk).
Kosten: 350 euro.
Irritant was wel dat hij op LPG op een te laag stationair toerental liep, waardoor hij onrustig was, en trilde. Ook wilde hij direct na het starten wel weer eens uitvallen, opnieuw starten en dan liep hij weer als een - onregelmatig - zonnetje.
Toch; gezien dat ik er bijna 120.000 km in heb gereden, heb ik er niet echt veel kosten aan gehad. Een accu, een nieuw bedieningspaneel van de ruiten, en uiteindelijk uiteindelijk een kapotte motor van de raambediening.
Ik heb hem uiteindelijk verkocht omdat hij erg veel km-ers had gemaakt, en er weer een beurt met remmerij, schokdempers en het kapotte raam. Overige kwaaltjes waren roest in de achterwielkuipen en de motor begon wat olie te gebruiken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.