Toyota Corolla 1.6 G6 (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla 1.6 G6 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 20.000 km |
KM-stand laatst | 207.000 km |
ERVARINGEN
- 207.000 km
Deze auto hebben we bij toeval gekocht via de garage van een vriend van ons.
Een collega van mij had zijn auto in elkaar gereden en hij vroeg of ik iets wist.
Hij zocht zelf een gezinsauto (wat dit dus niet echt is), maar het enige wat hij had staan was de Toyota Corolla E11 G6-R.
Wij zochten zelf nog een autootje en dit leek ons wel wat.
De hoge kilometerstand heeft ons in eerste instantie nog wat tegengehouden in ons besluit om deze wagen te kopen, maar alsnog de knoop doorgehakt.
De eerste proefrit was geslaagd op wat schoonheidsfoutjes na, maar dat werd netjes opgelost: een niet goed sluitende motorkap (was een kwestie van het slot smeren en een aantal millimeter verplaatsen), en de achterbanden werden vervangen, want daar zat een spoor op.
Toen we hem op de brug hadden laten zetten, zag ik dat de uitlaat een keer was dichtgesmeerd voor een apk keuring, maar dat werd ook opgelost.
Er ligt een Sebring einddemper onder de wagen, dus die zal niet snel vervangen hoeven te worden.
De discussie of het een originele G6-R is of een \\\"standaard G6\\\" heb ik al talloze malen gevoerd, want deze wagen heeft alle specs van een G6-R op een paar dingetjes na: de aluminium motorkap, de sideskirts en de rode veiligheidsgordels ontbreken, maar voor de rest: rondom schijfremmen met ABS, de 6 versnellingen, het vermogen, de extra lip onder de voorbumper etc. Dus wat is het nu? We houden het er maar op dat het een G6-R is.
Wel een paar kleine aanpassingen gedaan aan de buitenkant:
Booskijkers, achterlichtmaskers, een TRD logo in de grill, philips bright vision lampen in de voorkant en een custom made antenne op het dak.
Toen we de wagen kochten zat er al een RVS Sebring einddemper onder en 15\" lichtmetalen velgen.
Bandenmaat: 195x50x15\"
De wagen zit nog goed in de lak (op wat steenslag in de motorkap na).
De luxe: electrische ramen, airco, abs, stuurbekractiging, radio-cd speler, dubbele airbag, electrische spiegels (verwarmd) en getint glas.
PROBLEMEN
- 207.000 km
De problemen die we nu gehad hebben:
Het uitlaat probleem:
Toen ik had gevraagd of ze het dichtgesmeerde stuk van de uitlaat wilden fixen, hebben ze dat netjes gedaan (dacht ik).
Helaas in Duitsland (op vakantie natuurlijk), begon het gefixte stuk te lekken.
Leuk geluid hoor, maar niet zoals het hoort en de complete uitlaat was verzakt, m.a.w.: iets te hard over een drempel en hij zou breken.
Ik terug naar de garage: De verlooppijp eraf, netjes opschuren en terugzetten.
Opgelost, kosten: € 0,-.
De remmen piepten nogal, dus die meteen na laten kijken: kwestie van smeren.
Kosten: € 0,-.
Verder geen rare dingen meegemaakt met dit wagentje.
Het comfort is goed, maar aangezien hier een setje sportveren (geen verlaging), onder ligt, is een drempel al gauw hoog en moet je dus in de eerste versnelling over zo\\\'n bult heen.
Voor de rest:
Ik heb de 190 aangetikt in Duitsland met nog voldoende gas over om ruim boven de 200 uit te komen.
Binnen 8 seconden (als je snel kunt schakelen), aan de 100.
120 in de derde versnelling is geen probleem, dus je kunt echt heel rap weg zijn met dit beestje.
Het verbruik valt ook niet tegen: we hebben gemiddeld 1 op 11,7.
Dat ligt ook aan het aircogebruik en hoe snel je weg wil zijn.
Al met al een ontzettend fijne auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.