Toyota Corolla 1.6 G6 (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla 1.6 G6 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 76.000 km |
KM-stand laatst | 179.000 km |
ERVARINGEN
- 177.000 km
**UPDATE**
Inmiddels meer als n ton met de Corolla gereden in 4 jaar. 1 woord: ONSTOPBAAR. Ik zou werkelijk waar niet weten waardoor deze auto ermee zou stoppen, behalve dat de bezine op is, of de accu leeg. Machine der machines. '93er 1.3 Corolla van mijn collega met inmiddels meer als 2ton op de teller is ook al zon wonder der techniek, startmotor slaat 1 keer om en de auto loopt! weer of geen weer, koude start of niet!
Mijn mooie Celica was total-loss en ik was op zoek naar n andere Celica of iets anders ’bijzonders’ of leuks. Niet n grijze muis iig. Maar na verschillende Celica’s gezien te hebben waar van alles niet netjes aan was toch gegaan voor n Corolla G6, de bedoeling was ook bij Toyota of iig bij n japanner of anders koreaan te blijven gezien de totale betrouwbaarheid die had en t gevoel van degelijkheid!
Ik dacht eerst dat de Corolla wel veel lichter en ’minder degelijk’zou aanvoelen, maar niets was minder waar, het voelde bijna zo robuust als m’n Celica, motor was t zelfde, koppeling was precies t zelfde stevige gevoel en korte slag. En daarnaast met 5pk meer uit de laatste generatie 4A-FE motor en in combinatie met 6bak en n 100kg lichter toch n stukje sportiever! En ook wat wendbaarder wat me erg plezierig verraste!
Hij rijd zo ontzettend degelijk, stevige slagen wel met de versnellingsbak, maar ik vind t fijn, je moet je aandacht er wel n beetje bij houden! En opletten met de achteruit, want die piept, zit namelijk links tussen de 1 en 2 ’verstopt’ Verkoper reed m zo mooi vooruit tegen n paaltje, kentekenplaathouder was geknakt haha!
Tja, degelijk, sportief, luxe, electrische ramen, mooie kleuren bekleding, airco, 2 airbags, 4 remschijven! Stopt aardig hard! Ontzettend betrouwbare techniek wat mijn Celica al duidelijk had gemaakt, bijna probleemloos gereden. Goed betaalbaar in onderhoud, er zijn geen problemen dus t is gewoon beurtjes en APK, en af en toe es wat voortijdig extra onderhoud, en verder slijtageonderdelen zoals bandjes remblokjes, alles gewoon in topstaat gehouden!
Erg fijne auto waar ik zoveel plezier aan heb, en waar ik me leven aan vertrouw. Kzou niet weten waardoor of wanneer hij er mee op zou moeten houden! 9sec zoiets naar de 100, heb op de 14’’ velgjes die er eerst opzaten tegen de 210km/h op de teller gezeten, ging n Mazda 6 ermee voorbij en dat met n 1.6 16v !!! PK/gewicht verhouding is iets van 9,8 dus dat is best gunstig! Opgepast met kleine auto’s: wolf in schaapskleren! Ga je écht voor n zuinigheidsaanval, bandenspanning op 3 bar en bij 1500rpm overschakelen haal je met 100km/h 1 op 18! Ja n 1.6 benzine!!! Normaal n verbruik tussen de 1 op 11 en 1 op 14, ligt aan mn rechtervoet! :)
Ik heb er nu al weer in 3 jaar tijd 80.000 probleemloze kilometers mee gereden en ik hoop dat tie nog lang rijd, zou m echt niet zomaar weg doen! Hulde aan Toyota, petje af!
PROBLEMEN
- 177.000 km
Eigenlijk geen! Ja n krakend rubber onder mn auto, als ik over n drempel ga n krakend/piepend geluid, wat weg is als de temp. boven de 20 komt, Tja... Piepend koppelingspedaal, weeral is t weg als t wat warmer is buiten. Elke beurt gewoon laten smeren.
Wel last van jaloerse mensen die allebei de zijkanten te grazen hadden genomen met n sleutel, aardig wat spuitwerk, maar ja, hij staat nou wel goed in de lak, ziet er nog toppie uit voor 8jaar oud!
14’’ velgen met 185/65R14 Yokohama S306 banden totaal onder de maat voor deze auto, wielspin bij sprintje en overschakelen van 1 naar 2 PIEP en weer verder, wel leuk, maar hoort niet echt, en bij nat weer was t al helemaal erg. Mooie set 15’’ lichtmetaal gekocht, 195/55R15 Bridgestone RE720’s, veel stabieler, betere grip en zeker bij nat weer! Nu zelfs 16’’ 205/45R16 en de 15’’ velgen met winterbanden. Op de 16'' velgen gaat t wel zo waanzinnig strak de bocht om, fantastisch!
waterpomp is n keer vervangen omdat er n gaatje in zat, zelf nooit iets van gemerkt. Verder niks eigenlijk! Houden zo! Alleen maar slijtage onderdelen, binnenkort schokbrekers/veren, stabilisatorstangrubbers en remschijven es aanpakken, alles is in topstaat en dat wil ik zo houden!
UPDATE - Auto ingeruild
- 179.000 km
Na 4 jaar trouwe en onberispelijke dienst, heb ik mijn G6 ingeruild voor een Mitsubishi Galant 2.0 uit eind 2001. Dit omdat de vakanties naar Zwitserland toch n wat grotere auto vereisten, wat meer bagageruimte, en wat meer rijcomfort ipv sportiviteit en bochtenwerk. Ik mis mn G6 wel af en toe, als ik weer eens n vervelende-altijd-geirriteerde-chronisch-te-late-leasebak-rijder ff wil laten zien hoe je écht hard door n bocht gaat. Maja, t zal bij de herinneringen blijven ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.