Toyota Corolla 1.6 G6 (1999)

autoreview

Toyota Corolla

Signalement

UitvoeringCorolla 1.6 G6
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf92.400 km
KM-stand laatst118.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toyota Corolla 1.6 16V G6 (1999)

  • 99.000 km

Deze auto heb ik ongeveer een half jaar geleden gekocht, na een jaar met een Peugeot 106 gereden te hebben. De Peugeot had op korte termijn flink onderhoud nodig, iets waar ik het geld niet voor over had omdat het autotje financieel gezien het niet waard was. Daar om op zoek gegaan naar een andere auto. Groter, luxer en sneller dan de Peugeot. Uiteindelijk bij deze Corolla uitgekomen. Hieronder een beschrijving van de auto, met mijn ervaring erbij.

Motor, versnellingsbak en onderstel:

In de auto ligt een 1,6 liter, 16 klepper. De motor levert 110 pk/6000 rpm, en een koppel van 145 Nm/4800 rpm. Vanaf 1500 rpm pakt de motor ook in een hoge versnelling goed op, echte trekkracht heb je vanaf 4500 rpm, en de begrenzer slaat bij zo'n 6700 rpm erin.

Aan deze motor zit een 6-versnellingsbak. Een close-ratio bak, d.w.z. korte verzetten. Vaker schakelen als met een 5-bak, maar wel sneller in het goede toerengebied voor vlotte acceleratie. (bijv. met een 5-bak een rotonde of bocht in 2 nemen zit je vaak hoog in toeren en in 3 genomen vaak te laag in toeren. Bij de 6 bak zit je dan in de 3 precies op de goede toeren voor optimale trekkracht.)

De kracht van de motor moet via de voorwielen op de weg gezet worden. De G6 heeft standaard een sportonderstel, wat ervoor zorgt dat de auto wat strakker op de weg ligt, en strakker stuurt. Bochten kunnen dus sneller genomen worden en het overhellen in de bochten is minder dan bij een 'gewoon' onderstel.

Dit alles moet hem in staat stellen om in 10 seconden van 0 naar de 100 te komen. Mijn ervaring is dat het sneller kan, 8 á 9 seconden is te halen. Als top wordt 195km/uur opgegeven. Dit is in de praktijk ook sneller, 215 volgens teller, 205 volgens de GPS.
Een klaverblad is tot +/-100km/uur te nemen (droog weer, enigzins afhankelijk van de scherpte van de bocht natuurlijk), daarna schuift de auto beheerst over de voorwielen weg, en bij gas los gaat de achterkant rustig bij. Abs helpt bij het stevig remmen. Ook na vaak en stevig remmen blijven de schijfremmen rondom goede respons geven, fading is dus niet aanwezig, of in ieder geval niet merkbaar. Voor inhalen op autoweg of snelweg is het zaak goed in toeren te zitten. Bij +5000rpm is een inhaalactie zo gepiept, vast in de stoel en een prachtige grom uit het vooronder.
Nadeel van het prettige weggedrag en de felle motor is het brandstofverbruik. De auto nodigt uit om vlot te rijden, waardoor zuinig rijden lastig is. Het verbruik ligt op 1 op 10 gemiddeld. Stevig doorrijden kan zelfs 1 op 7 opleveren, maar bij 80 in 6 op de cruise-control (2100rpm) doet 'ie' 1 op 15.

Interieur en luxe:

Het interieur van de Corolla is niet heel spannend. De bovenkant van het dashboard is van een donker, zacht soort kuntof. Het spiegelt weinig wat dus wel prettig is. De onderkant is van een harder en minder mooi soort kunstof. Kwalitatief zit het allemaal goed in mekaar, geen rammeltjes, kraakjes of piepjes. De radio zit hoog in het dashboard, veilig en prettig zodat je de ogen op de weg houdt tijdens het wisselen van zenders of cd. Het stuur is van een prettige dikte, en niet te glad. Doordat het in hoogte te verstellen is, i.c.m. de stoelhoogteverstelling een goede zitpositie te bepalen. Ook voor een lange jan als mij. (ik ben 1,97m) De tellers en meters worden verlicht door een rood/oranje licht. Goed afleesbaar, en het lijkt ook nog eens mooi.

Verder over het interieur: de sportstoelen zitten prettig, bieden voldoende steun maar zijn bekleed met een stofje wat snel pluizig wordt. Eén van de weinige minpuntjes van deze auto. Nog één is de achterbank, deze is erg hard en de beenruimte is zeer minimaal. Gelukkig zit ik zelf meestal achter het stuur, daar is het goed toeven. Verder is de binnenruimte ruim genoeg, verwacht geen bestelwagenformaten, maar voor een 3-deurs toch niet slecht.

De reden dat ik deze uitvoering van de Corolla verkoos boven een standaard 1.6 heeft o.a. te maken met de extra's en luxe die standaard op de auto zitten. Zo heeft deze auto de volgende extra's/luxe:

- 6-versnellingsbak
- sportonderstel
- schijfremmen rondom
- spoilers (dak/achter en voorspoiler)
- sportstoelen
- 14 inch lichtmetalen velgen (eigenlijk te klein, 16' is mooier)
- abs
- airco
- electrische ramen
- electrische spiegels
- electrische koplampverstelling
- cruise control (achteraf ingebouwd, bevalt uitstekend)
- trekhaak (tot 1200kg geremd, echt genoeg voor een auto van dit formaat)
- centrale vergrendeling met afstandbediening
- in delen opklapbare achterbank
- etc.

De beschrijving lijkt me nu duidelijk genoeg. Dan nog even kort mijn mening over deze auto:
SUPER! ik ben zeer tevreden, heerlijk weggedrag, snel genoeg, en daarnaast niet duur in onderhoud omdat de auto zeer betrouwbaar is.
De prijs-kwaliteitverhouding komt in mijn geval uit op een 9. Dat ik toch maar een voldoende voor de kosten geeft heeft te maken met het forse brandstofverbruik.

Problemen:
Kort na aankoop bleef de ventilator van de koeling constant draaien. Dit was een electrisch probleem en verholpen onder garantie. Verder (nog) geen problemen gehad met de auto.
Het brandstofverbruik is dan ook het enige (echte) minpunt aan de auto, maar dat wordt volledig gecompenseerd door alle pluspunten!

Update: Corolla 1.6 G6 16V

  • 118.500 km

Na ruim een jaar in deze auto gereden te hebben heb ik nu een redelijk beeld van het kunnen van deze wagen.
De auto bevalt nog steeds erg goed, de onderhoudskosten zijn laag, en het brandstofverbruik nog steeds hoog. Gemiddeld 1 op 12 is met mijn vlotte rijstijl heel normaal. 1 op 15 is haalbaar, alleen is mijn rechtervoet daarvoor te zwaar.
In de ruim 25000km die ik nu gereden heb met deze auto heb ik geen noemenswaardige problemen gehad, ook heb ik geen aparte onderhoudskosten gehad die het vermelden waard zijn.

Op de Duitse autobahn kun je redelijk goed meekomen, 160kmh op de cruisecontrol is goed te doen. Het verbruik is dan ongeveer 1 op 10, dus acceptabel. De top ligt volgens de teller op 215kmh, volgend de gps 205kph. Met dakkoffer komt ie niet boven de 180 uit, ook acceptabel. In Nederland heb je nooit reden om te klagen over te weinig vermogen, met de toegestane snelheden hier kom je altijd goed mee met de rest van de linkerbaan-gangers. In de Alpen is het echter ook een heerlijke auto, door z'n sportonderstel lig je wat strakker op de weg, kun je zonder problemen vlot over de bochtige bergwegen met de fransen en de zwitsers meekomen. :)

Het rijden met een aanhanger is niet heel erg aan te raden. Op papier mag de auto 1200kg trekken, in de praktijk kan dit wel maar of het verantwoord is? Je merkt dan goed dat de auto 'maar' 110pk/145Nm heeft. Vlot gaat het dan niet meer, en de vijfde en zesde versnelling kun je laten voor wat ze zijn.

Tot mijn verrassing blijkt deze auto ook op onverhard zijn mannetje te staan. Een zandpad hoef je niet te schuwen, ook niet als het veel geregend heeft. Je rijstijl (3e versnelling en gewoon op 1500rpm laten rollen), de hoeveelheid profiel op je voorbanden en de bodemvrijheid zijn daarbij natuurlijk wel bepalend...

Kort voor de zomervakantie heb ik 4 compacte verstralers achter de grill geplaatst, en deze aan het groot-licht gekoppeld. Dit lijkt mooi/stoer, en de lichtopbrengst bij groot licht is behoorlijk verbeterd! Na een kleine beurt en apk bij de Toyota-dealer Drent in Vriezenveen (mijns inziens een zeer goede dealer) zijn de koplampen iets anders afgesteld, wat ook al een sterke verbetering opleverde qua licht op de weg.

Zoals eerder genoemd heb ik nog geen echte problemen gehad, vooralsnog lijkt het er niet op dat die eraan zitten te komen.
Al met al: nog steeds erg tevreden over deze auto.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens