Toyota Corolla 1.6 16v VVT-i Linea Sol (2000)

autoreview

Toyota Corolla

Signalement

UitvoeringCorolla 1.6 16v VVT-i Linea Sol
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf125.000 km
KM-stand laatst207.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Wat bevalt wel:
De auto is wendbaarder dan onze vorige, de Dodge. Die had zo ongeveer een draaicirkel van de Karel Doorman.
De Toyota is een automaat, LPG, airco, en de vorige eigenaar heeft er een cruise control in laten bouwen.

Wat bevalt niet:
De slechte zit van de stoelen. Weinig beenruimte achterin.
Ik vind het lawaai, vooral van de banden dat doordringt naar het interieur onnodig en een slechte beurt van de fabriek. Vooral het geluid achterin maakt dat een gesprek met de voorin zittenden niet goed te volgen is.
Gekocht hebben we deze Corolla vanwege de verhalen van anderen over de betrouwbaarheid van Toyota.
Maar binnen een week was ik al aan het twijfelen en kreeg ik spijt over het weg doen van de Dodge en binnen een maand wist ik dat al helemaal zeker......

Tja, voor het eerst een Totyota gekocht en dat was gelijk voor het laatst en dat geldt dan ook voor de dure broer van Toyota, de Lexus.

PROBLEMEN

Behoorlijk olieverbruik. Dat valt wel binnen de Bovag-garantienormen, maar 1 op 5000 is meer dan een halve liter op 12000 (de Dodge).
De stoelen zijn waardeloos. Ik mis een stukje steun onderin, het is allemaal niet goed in te stellen, en ik rijd weer (sinds mijn 2CV) met een dun kussentje in mijn rug. De zit op de stoelen was in de Dodge 100 keer beter.

De voortrein blijft schudden. Minder dan voorheen, de remschijven zijn vervangen. De achterbanden zijn naar voren gezet en andersom, maar het help allenmaal niet.
Ook na het starten slaat de motor af vlak na het wegrijden af en moet er opnieuw gestart worden. Dan rijden we 50 meter op benzine en schakelen dan handmatig over op gas.

problemen en verkoop

  • 207.000 km

De voortrein bleef een probleem. Leer er mee leven en/of doe er niets aan, was het antwoord van verschillende monteurs.
Af en toe de voorbanden uitbalanceren hielp al aardig.
Met ca. 206.000 km op de teller begon de motor rauw te lopen, op drie cilinders voelde ik, rustig aan een P langs de Duitse Autobahn gezocht en RouteMobiel gebeld. Perfect opgelost: binnen een half uurtje stond de hulpdienst er, leenauto, etc.
1500 euro en 1,5 week later waren er nieuwe kleppen en een "nieuwe" kop op gezet.
Het vertrouwen in de auto was niet zo heel groot zodat die uiteindelijk te koop gezet en inmiddels vorige week verkocht is.
Best mogelijk dat de nieuwe kleppen weer 2 ton mee gaan, maar we vonden dat we aan een grotere en luxere auto toe waren. Die hebben we gevonden in een VW Passat 2,5 TDI. Yummie....

Tot slot

  • 207.000 km

Uiteindelijk wenden de stoelen wel wat, alles went per slot van rekening. We hebben de auto, vooral de laatste jaren gebruikt voorr wat langere ritten (krap 500 km enkele reis) naar Duitsland.
De voorspellingen van allerlei deskundigen ten spijt (op gas kook je, daar rijd je geen auto mee bijvoorbeeld), hield de motor het op dezelfde kleppen toch nog zo'n 205.000 km uit.
De kwaliteit van een enkele automonteur (zelfs die van een oude knar) viel me wat tegen. Vooral toen die bij de motorschade meende dat het de distributieriem was. Die zit er dus niet in een VVTI, zelfs met mijn wat aftakelende ogen kon ik een mooie glimmende ketting zien lopen toen de cilinderkop er af was.

Ook achteraf gezien vind ik het olieverbruik giga-hoog geweest. Ook synthetische olie hielp daarin niet.
Het rijden met een automaat en cruisecontrol is heerlijk, ik wil nooit meer zonder.
Eerder zei ik "nooit meer een Toyota". Nu sluit ik dat niet uit, maar ik probeer eerst eens wat anders uit.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.