Toyota Corolla 1.3 XLi (1992)

autoreview

Toyota Corolla

Signalement

UitvoeringCorolla 1.3 XLi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf1998
KM-stand bij aanschaf64.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De aanschaf van je eerste auto blijft een bijzonder moment. Mijn autorijervaring was op dat moment beperkt tot een Renault 18 1.4 TL (1981), een Toyota Starlet 1.3 (1994) en een BMW 318i (de lesauto).
Het rijden zou met name weekendverkeer worden tussen het hoge noorden en Utrecht (200 km vv) dus een beetje comfort en zuinigheid was gewenst.
Zoas vermeld weinig tot geen ervaring met autos en de keus bij onze huisdealer (Toyota Lantinga - Uithuizen) was beperkt.
Een felrode Corolla 1.3 XLI Sport Hatchback stond in de showroom en met wat mede-financiering lag dit binnen handbereik (het laatste wat ouders willen is een zoon met pech onderweg dus degelijkheid moest er komen).

DE KOOP
Na wat onderhandelingen over de bekende wieldoppen/radio en garantie was de koop besloten en was ik in het bezit van een sep-1992 Corolla (het nieuwe model) met 64K op de teller en natuurlijk 1 jaar garantie.
In vergelijking met de Renault en de Starlet reed de Corolla natuurlijk erg comfortabel. De meegespoten bumpers en de hatchback-vorm geven de auto een sportieve uitstraling en tot op heden vind ik het de mooiste Corolla-hatchback. De daaropvolgende generaties hebben toch minder eigen uitstraling en lijken veel op de concurrent (of andersom).

RIJDEN
In deze uitvoering levert de 1.3 met 16 kleppen nog 88 PK (later 75 PK) en kan goed meekomen met het verkeer. Het onderstel doet zijn werk maar verwacht geen sportief bochtengedrag. In vergelijking met een 206 (2002) blijft het een voorbandenschuiver. Alhoewel, het gebrek aan stuurbekrachtiging vereist wel de benodigde sportieve kracht in de armen (wanneer zou stuurbekrachtiging voor elke nieuwe auto standaard zijn geworden?).
Het geluidniveau is tot 90 km/h goed maar daarboven mis je toch al die jaren aan innovatie in geluidsisolatie.

RUIMTE
Je kunt met vier volwassen redelijk in deze auto terecht. De instap naar achteren blijft (3-deurs) behelpen. Aan de bijrijderskant heb je nog het toentertijd genoemde walk-in systeem waarbij het vooruitklappen van de rugleuning automatisch
gepaart ging met het naar voren schuiven van de stoel. De achterpassagiers kunnen overigens geen raampje naar beneden draaien maar moeten zich behelpen met een klein stukje uitklappen van de zijraam. In de zomer levert dit niet erg veel op.

UITRUSTING
In deze moderne tijden haast barbaars. Geen electrische ramen, geen airconditioning, geen ABS en andere afkortingen.
Wel een airbag aan bestuurderszijde, vijf versnellingen en interval op de voor en achterruitenwisser. Het sportpakket bestond uit meegespoten bumpers, toerenteller, centrale deurvergrendeling en zwarte raamomlijsting achter.

VERBRUIK
Het verbruik ligt op 1:14,5 bij veel snelweg en 1:12,5 bij veel korte afstanden.
Tot op heden ondanks de leeftijd van de auto nog geen achteruitgang kunnen constateren. Tevens nog nooit een druppel olie hoeven bijvullen.

De auto hebben wij nog steeds en is in gebruik als tweede auto. Het gewicht is 986 kg en dit scheelt wel in de wegenbelasting in vgl. met de huidige opvolger (Auris - 1195 kg).

PROBLEMEN

Zoals het bij Toyota betaamt, behoor je eigenlijk niet spreken van problemen maar van onderhoud. De slogan van Toyota is volgens mij dan ook = Vroegtijdige vervanging tijdens onderhoud voorkomt problemen =. Tot op heden dus nog nooit pech gehad of eerder dan gepland onderhoud naar de garage gehoeven. Voor alle duidelijkheid: dit maakt een Toyota niet per definitie tot een goedkope auto want onderhoud en wat ze dan vinden heeft ook haar prijs.
Voorbeeld: Standaard grote beurt incl. APK kost EUR 210,- maar al het extra werk gebeurd wel tegen een uurtarief van EUR 73,75 excl. btw (bij mijn Toyota dealer tenminste).

Vlak naar aflevering is nog wel de radiateur vervangen aangezien de temperatuur teveel opliep tijdens de hete zomer en het testritje via Duitsland (190 km/h op de teller en geen rammels).

Reeds 3 keer een lampje in het dashboard kapot. Op zich natuurlijk geen probleem maar hierop is het mechaniek van het dashboard niet op berekend. Gevolg: lijmen i.p.v. vastklikken. Plus natuurlijk het feit dat je 25 euro kwijt bent om een lampje van 75 cent te vervangen. Maar goed, met wat napluizen en een beetje rechterhand kun je dit vast ook zelf voor elkaar krijgen.

Het starten gaat onder alle weerscondities perfect.

Mmm, misschien toch 1 punt wat niet middels onderhoud (zelfs in Toyota termen) te verhelpen is. In de zomer van 2003 is de mooie felrode lak verandert in een melange van roze en rood (behoudens de motorkap die bij aflevering in 1998 opnieuw gespoten was). Het predikaat mooi kan ik hem derhalve niet meer geven maar roest heb ik nog steeds niet gezien. Derhalve maar geen fotos bij geplaatst. Ik begrijp dat nog steeds de basiskleur rood wordt verkocht maar zelf zou ik er tweedehands niet meer aan beginnen.

Opvallend:
Nog steeds dus ook hier (net als bij de Carina) nog de originele uitlaat.

ONDERHOUD
(Ruitenwissers, lampjes en andere kleine dingen niet vermeld).

1998 - 073K - Kleine beurt (EUR 90)
------ 084K - Grote beurt, 2 nieuwe banden (EUR 360)
1999 - 094K - Kleine beurt (EUR 90)
------ 099K - Grote beurt, Distributieriem, remblokken voor,
------------- remvoering achter (EUR 410)
2000 - 100K - Kleine beurt (EUR 115)
------ 120K - Grote beurt, Reiniging remmen (EUR 170)
2001 - 137K - Grote beurt (EUR 190)
2002 - 145K - Kleine beurt, Reiniging achterremmen (EUR 150)
2003 - 149K - Grote beurt, Carterpan vervangen (EUR 805)
2004 - 152K - Kleine beurt (EUR 128)
2005 - 157K - Grote beurt, Reiniging remmen, Distributieriem,
------------- Radiateur, Waterpomp (EUR 994)
2006 - 166K - Kleine beurt, Remklauw revisie, la Wielremcyl.
------------- vervangen, Aandrijfashoes lv (EUR 555)
2007 - 171K - Kleine beurt, 2 nieuwe banden,
------------- remleidingen vervangen (EUR 775)
2008 - 174K - Grote beurt (EUR 234)

Dit leidt tot de volgende getallen (over 11K per jaar, 10 jaar en volledige afschrijving).
Afschrijving - 6,6 cent
Onderhoud ---- 4,6 cent
Verbruik ----- 7,5 cent (gem. prijs over de afgelopen 10 jaar)
Wegenbel. ---- 3,1 cent
Verzekering -- 1,8 cent (WA)

Totaal ------- 23,4 cent per km.

Voor de fanaten hierbij de benzineprijzen (euro 95) in de loop der jaren (Shell pomp met gem. 7 ct korting):
1999 0,92
2000 1,03
2001 1,15
2002 1,17
2003 1,16
2004 1,19
2005 1,29
2006 1,34
2007 1,37

CONCLUSIE:
Voor diegenen die een tweedehands willen kopen. Let met name op de radiateur en het remsysteem. Verder een uitstekend betrouwbaar voertuig ook na 16 jaar.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.