Toyota Corolla 1.3 XLi (1990)

autoreview

Toyota Corolla 1.3 XLi (1990)

Signalement

UitvoeringCorolla 1.3 XLi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf1990
KM-stand laatst201.100 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

In april 1990 kochten wij deze Toyota Corolla 1,3 XL 5-deurs, ter vervanging van een meer dan 10 jaar oude Toyota Tercel die ‘totaal verlies’ was na een zwaar ongeval. Ondertussen zijn we 20 jaar en meer dan 200.000 km verder. Over het algemeen ben ik erg tevreden over deze auto. Het is een goede wagen of, beter gezegd, het was een goede wagen want de laatste jaren zijn er toch wel wat probleempjes. Maar ja, gezien de leeftijd is dan ook niet abnormaal.
Ondertussen heb ik al enkele jaren een andere wagen, een Honda Jazz. De Corolla houden we voorlopig nog om af en toe nog een kortere rit te maken.

Comfort
De maatstaven voor comfort lagen 20 jaar geleden anders dan nu, maar volgens mij rijdt deze wagen zeker niet slecht. De voorzetels zitten goed. Ook achteraan is er voldoende ruimte behalve voor het hoofd. De ophanging is tamelijk hard maar niet oncomfortabel. Alhoewel er geen servo op zit, vind ik niet dat het stuur te zwaar is. Tot 110 km/u is de wagen redelijk stil. Als je sneller gaat, moet de radio luider gezet worden.

Prestaties
Dit is geen sprinter maar dat is ook niet mijn rijstijl. Om vlot te rijden, moet je de motor redelijk hoog in toeren laten gaan. De 12 kleppen motor levert zijn 75 pk pas bij 6200 toeren/minuut. Wegens het trage schakelen (koppelingsprobleem) is het tegenwoordig soms moeilijk om nog vlot met het verkeer mee te kunnen.

Betrouwbaarheid
Dit is een Toyota, een zeer betrouwbare wagen. Gedurende de afgelopen 20 jaar heeft deze Corolla mij 1 keer in de steek gelaten. Op een morgen geraakte ik thuis niet uit de garage omdat de koppeling vastzat. Ik kreeg de achteruit niet meer ingeschakeld. Het is net of je dan probeert te schakelen zonder op het koppelingspedaal te duwen (met zo’n krakend geluid). Ondertussen weet ik wat je bij zo’n probleem moet doen: in achteruit of 1 ste versnelling zetten, koppelingspedaal ingedrukt houden en dan pas starten. Met een schok spring de koppeling dan los…

Gebruikskosten:
Verbruik:
Vanaf de eerste tankbeurt tot nu, werden alle liters genoteerd. Het algemene verbruik op al deze jaren bedraagt 7,3 liter per 100 km (1 op 13,7). Wel even opmerken dat mijn rijstijl redelijk rustig is en er weinig in stad werd gereden. Het gemiddelde verbruik is in de loop der jaren lichtjes gestegen. In het begin (tot 40.000km) lag het gemiddelde op 6,9 liter per 100 km. Momenteel ligt het verbruik wel hoger omdat er enkel nog korte ritten gedaan worden. Onderhoud:
De eerste 5 jaar gebeurde het onderhoud volgens het schema bij de Toyota verdeler. Daarna ben ik bij de garage hier in de buurt gegaan omdat dat praktischer was en de tarieven er een stuk lager waren. Alle 5.000 km werd de olie vervangen, om de 10.000 km de oliefilter en om de 20.000 km luchtfilter, bougies enz.

UPDATE 9/05/2008
Corolla is gisteren zonder problemen door technische controle geraakt. Het afgelopen jaar zijn er slechts 1400 km gereden met deze wagen.

PROBLEMEN

1/ carburator: In België werd deze Corolla 1300cc niet met een injectiesysteem maar met een registercarburator verkocht. Mijn ervaringen met dit systeem zijn niet zo positief. Reeds van bij het begin schokte de wagen bij het stevig indrukken van het gaspedaal. Na klacht hierover werd de carburator onder garantie vervangen door de dealer. Later vernam ik van een monteur dat het om gereviseerde carburators ging waarbij een kanaal groter werd uitgeboord. Na deze vervanging steeg het gemiddeld verbruik aanzienlijk om na enkele duizenden km weer lichtjes te dalen. Maar andere wagens met deze motor hadden blijkbaar nog een veel hoger verbruik. Ook het starten met een warme motor verloopt moeizaam. Het mengsel is soms te rijk waardoor je een ‘verzopen’ motor krijgt. Starten met een koude motor, zelfs bij zeer lage temperaturen, ging steeds probleemloos.
2/ koppeling: Drie jaar geleden begonnen de problemen met de koppeling. Bij het intrappen van het pedaal kwam de koppeling SOMS niet meer los. Vooral de dag na een lange rit doet dit probleem zich voor. In de garage (geen Toyota verdeler) werd het hydraulische pompje op de versnellingsbak en later dat aan het pedaal vervangen omdat men dacht dat daar een defect was. Dit kostte in totaal ongeveer 250,00 EUR. De problemen bleven aanhouden: schakelen verliep niet meer zo vlot, vooral terugschakelen naar 4 en 2 en de achteruit inschakelen. Dus de Toyota verdeler geraadpleegd. Daar vond men eerst ook niets en later sprak men dan over een plakkende koppeling. Via een forum op internet kwam ik te weten dat bij Corolla’s van dit bouwjaar de drukgroep van mindere kwaliteit is, waardoor de koppeling niet ‘opent’ bij het intrappen van het pedaal. Ik heb ondervonden dat bij korte ritten en warmer weer de koppeling niet blijft plakken. Remedie voor het probleem is het vervangen van de drukgroep (en de koppelingsplaat). Gezien de kostprijs en de leeftijd van de wagen is dit nooit gebeurd.
3/ wiellagers achter: Deze maken al geruime tijd veel lawaai. Ze zijn aan vervanging toe. Eerst was het alleen het rechterlager maar nu lijkt het lawaai van beide zijden te komen. Volgens de prijsraming van de dealer zou dit ongeveer 600,00 EUR kosten.
4/ trommelremmen achter: 2 jaar geleden hoorde ik voor het eerst een schurend geluid rechts achter bij het remmen. De auto werd toen meteen naar de dealer gebracht. De trommelrem zat blijkbaar vast. Het losmaken kostte 36,66 EUR. De garagehouder vertelde me dat dit probleem te wijten aan het feit dat de wagen veel stilstond en dat er niet stevig genoeg geremd werd. Sedert toen probeer ik regelmatig eens fors te remmen maar toch duikt het probleem nog steeds terug op.
5/ roestvorming: Meteen na de aankoop heeft deze auto een extra anti-roest behandeling gehad. Na het regelmatig met de hand wassen werd eventuele lakschade steeds bijgewerkt. En de carrosserie ziet er nu nog steeds goed uit. Zoals de meeste Corolla’s hatchback van dit type is er wat roest aan de rand van de wielkast links achter. Jaarlijks heb ik dit bijgewerkt maar na enige tijd komt de roest weer boven. Ook op het achterportier links zit nu onderaan een kleine roestplek. Maar al bij al mag ik niet klagen over de roestbestendigheid.

UPDATE 9/05/2008
Bij koudstart komt er een piepend geluid onder de motorkap vandaan. (slippende riem?) Dit verdwijnt na enkele seconden.
Koppelingsprobleem doet zich enkel voor als het zeer koud is of als er een langere rit wordt gemaakt.

update

  • 201.100 km

De afgelopen jaren is er nog weinig gereden met deze Corolla. Zonder problemen door technische controle geraakt. Het verwijderen van de roest boven het spatbord rechtsachter heeft dit jaar langer geduurd want de plek wordt steeds groter. En toen alle roest weg was, verscheen er een gat boven het spatbord. Dus opvullen, schuren en verven. Het eindresultaat ziet er spijtig genoeg nogal amateuristisch uit. Onlangs vastgesteld dat er in de wielkast vooraan rechts spatten vet zaten. Blijkbaar is de rubberen stofhoes van de aandrijvingsas stuk.
Dus wordt de lijst met te repareren items steeds langer. Het was wel even schrikken toen ik bij de officiële dealer vroeg wat het zou kosten om de wagen terug in orde te zetten.
Onderhoud 200.000 km (met o.a. vervangen van distributieriem) 765,00 EUR
Vervangen koppeling + drukgroep 739,00 EUR
Vervangen stofhoes 160,00 EUR
Vervangen wiellagers achter 2x 293,00 EUR
Nieuwe achterbanden
De kostprijs van de reparaties en het onderhoud ligt hoger dan wat de wagen nog waard is. Dus ben ik aan het twijfelen wat er moet gebeuren met deze wagen.
Onlangs parkeerschade opgelopen aan portier en spatbord maar dit is hersteld.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.