Toyota Corolla 1.3 Special (1986)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla 1.3 Special |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 1994 |
KM-stand bij aanschaf | 89.396 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Dit bevalt mij wel:
De auto heb ik nu al 11 jaar en gekocht in 1994 voor 2950 euro.
Deze Toyota Corolla uit 1986 ziet er in 2004 nog steeds aardig vlot uit door een mooie combinatie van grijsmetalic lak met zwart kunstog van de deurbeschermers, bumpers en de dakspoiler.
De auto staat altijd buiten.
De onderkant van de wagen is (op 1 gelast plaatje bij de pedalen na) nog steeds goed en niet verroest.
Na het vervangen van de schokdempers bij 143.000 km is het rijden veel aangenamer geworden. Naast de verbeterde vering is de besturing zeer strak geworden.
De laatste jaren bestaat het onderhoud uitsluitend uit noodzakelijke reparaties en kleine beurten die door mijzelf jaarlijks worden uitgevoerd.
Start altijd en deze 1.3 loopt 170km/u op de klok die tot maar tot 180 aangeeft!
De auto blijft helaas zonder enige waarschuwing ook rijden als er bijna geen olie meer in het carter zit zie meer hieronder...
De soepelheid van de motor is ook opmerkelijk. Opschakelen en lui rijden tot of vanaf stapvoets rijden is al mogelijk in de 3e versnelling. Tussenacceleratie in 4e vanaf 80 gaat eveneens enorm vlot. Het kanteldak gaat ook open zodra het 10 graden of meer is en zorgt voor een aangename frisheid.
Dit bevalt mij minder:
De kokerbalk aan de bestuurderzijde is helemaal achteraan vanwege roest behandeld en met nieuw plaatwerk dichtgelast. Roestwerking is verder nog relatief makkelijk te behandelen en te isoleren met zinkspray. Benzinegebruik ligt op 1:11 Helaas mist een 5e versnelling op de snelweg.
Vanuit Duitsland zijn wij eens met 130 km/u teruggekomen van een vakantie. Thuisgekomen bleek de oliedop bovenop al geruime tijd losgezeten te hebben waardoor er slechts 1,5 liter olie restte. Het waarschuwingslampje hiervoor geeft alleen iets aan als er totaal niets meer in het carter zit! Bijvullen, nieuwe dop erop gekocht en toch verder geen enkel probleem door gehad. Waarschijnlijk omdat het blok van gietijzer is kon de warmte goed weg.
De totale kosten van *AL* het onderhoud in 11 jaar is 3655 euro
Samen met de aankoop van 2950 euro betekent dit 6520 euro dus 600 euro per jaar.
PROBLEMEN
hieronder een reparatielijst
maandjr km euro onderdeel
(x1000)
sep-94 89 2950 AANSCHAF
sep-95 97 164 uitlaatdemper+pijp
okt-95 99 200 dynamo (revisie)
dec-95 100 69 remblokken voor
mrt-96 102 40 accu
aug-96 107 66 wielremcilinder
aug-96 107 89 distributieriem
jul-97 117 119 voorbanden
aug-97 118 119 achterbanden
nov-97 123 122 koppelingscilinder
aug-99 141 163 uitlaatdemper + pijp
okt-99 143 427 schokdempers voor + achter
dec-99 145 172 remschijven, blokken, cylinders
aug-01 157 130 voorbanden
jul-02 165 55 accu
sep-02 167 30 remcilinder
sep-03 175 100 uitlaatdemper
Mei-04 180 18 achtergordel tbv kinderstoel (sloop)
Aug-04 184 15 lichtschakelaar aan stuurkolom (sloop)
Sept-04 185 50 vastlassen plaat in wielkast bevestiging moer autogordel
Sept-04 185 nieuwe rempedaal schakelaar
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren