Toyota Corolla 1.3 Linea Terra (1998)

autoreview

Toyota Corolla 1.3 Linea Terra (1998)

Signalement

UitvoeringCorolla 1.3 Linea Terra
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2000
KM-stand bij aanschaf35.000 km
KM-stand laatst110.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 110.000 km

____________Auto is in sept 2004 verkocht______________________

Onze vorige Toyota Starlet(met bijna anderhalve ton op de teller)
heeft ons zo’n betrouwbare indruk gewekt, dat we toch weer voor
een Toyota hebben gekozen.

Deze Corolla hebben we puur gekocht omdat we steeds vaker
langere ritten zijn gaan rijden waarbij we gewoon wat
comfortabeler willen zitten. Daarnaast wilde we ook niet
teveel hoeven inleveren op de Starlet.
______________________________________________________________
Stoelen:
==========
Al zal niet iedereen het zitvlak als zacht ervaren, geven
ze voldoende zitcomfort en voelen ze niet zweterig tijdens
lange ritten. Kwalitatief blijft de zelfs creme-kleurige
bekleding in de Terra-uitvoering er na een ton als nieuw
uitzien.
______________________________________________________________
Interieur:
==========
Kwaliteit en degelijkheid ’straalt’ er vanaf. Verder is het
wat saai, maar zeker geen grijze muis interieur zoal onze
Starlet was.

De créme-kleurige bekleding en het dashboard in het grijs/créme,
zien er nou net eens wat anders uit dan we eerder gewend waren.
Al moet het maar net toevallig in de smaak vallen. Persoonlijk
zeg ik, ’t ziet er leuk uit.

In het interieur is geen kraakje of rammeltje te horen. Heel
prettig. Alle bedieningsknoppen zitten op de plaats waar je ze
verwacht en voelen kwalitatief aan. Verder is de ruimte binnenin
de auto voorin voldoende, en achterin voldoende voor niet al te
lange passagiers. (hatchback) Veel luxe is bij de Terra niet
aanwezig. Een in hoogte verstelbaar stuur en bestuurdersstoel,
een buitentemeratuurmeter, electrische ramen en een digitaal
klokje. En voor de veiligheid wel twee airbags maar weer
geen ABS. Maar vooral niet vergeten, de betrouwbaarheid.
Nooit ging er iets aan het interieur defect.
Nou ja, op een lampje na dan.
______________________________________________________________
bagageruimte:
==============
Deze is erg krap bemeten vanwege de wielkasten die in de weg
zitten. (hatchback) Je kunt er één koffer en nog een paar
kleine tasjes in kwijt en je zit vol. Wel leuk om boodschappen
in te zetten.
______________________________________________________________
Wegligging:
===========
Opzich ligt hij prima in de bochten en heeft hij een comfortabele
vering. Of het een eigenschap is van deze Corolla, of van dit
bouwjaar weet ik niet, maar vanaf het begin moest ik erg wennen
bij het nemen van drempels, en zelfs lage drempels, dat ik terug
moest naar het tweede verzet wilde ik de onderkant (sleepbeugel)
niet raken. De Toyo dealer kon er helaas niets aan behelpen.
Alhoewel hier twijfels over bestaan. Zie reacties hieronder.

Verder is de auto met vier volwassen personen niet meer prettig
te besturen. Dan merk je dat hij ver door zijn veren zakt
waardoor je nog voorzichtiger moet zijn.
______________________________________________________________
Motorisch:
==========
Direct viel tijdens de proefrit met deze auto op hoe rustig deze
was ten opzichte van de Starlet. Alleen was het wel een hoop
souplesse inleveren. Maar wat een rust.

De Corolla 1.3 16v heeft dan wel 89pk in plaats van de 75pk die
de Starlet had maar deze is dan ook wel meteen een stuk zwaarder.
(1028 kilo van de net 800 kilo van de Starlet) Een vakantie in
Duitsland maakte me snel duidelijk dat mijn volgende auto een
sterkere motor moest hebben, hoewel deze opzich best vlot met
het verkeer mee kan maar gewoon wat souplesse mist. Helaas was
een Corolla met een 1.6 motor ons echt te duur.

Bij een koude start (alleen met de koude maanden) liet hij
altijd even de stoters horen en had daarbij last van een zeer
hoog stationair, (1500 toeren) wat met schakelen het resultaat
bracht alsof je je koppeling te vroeg op liet komen.
Het was altijd na een paar honderd meter gereden te hebben
verdwenen. De Toyota dealer heeft dit nooit weten op te
lossen. Ze dachten eerst aan vervuilde contacten of bougies
maar niets heeft mogen helpen. Verder heb ik nooit meer dan
een halve liter olie bij hoeven vullen en reed
hij erg zuinig en lekker. (verbruik was gemiddeld 1 op 15)

Al lijkt mijn review wat negatief, zou ik mensen deze auto
toch kunnen aanraden. Het is geen echte allrounder maar voldoet
voor woon-werkverkeer en of om de boodschappen mee te doen.
Geen wonder dat Toyota toen der tijd het liftback model met
een aktie voor de prijs van de hatchback verkocht. Koop je die
met een 1.6 motor, heb je een vlotte, betrouwbare en betaalbare
reisauto die er degelijk uitziet.

UPDATE MET BETREKKING TOT DIVERSE REACTIES HIERONDER:
______________________________________________________________
- Zie mijn laatste reactie
- Let wel, dat de bevindingen met mijn \"nieuwe\" corolla zijn.

pluspunten:
- stil en vrij vlot voor een 1.3
- geen kraakjes in het interieur
- interieur blijft netjes na veel km´s
- zuinig verbruik

minpunten:
- onpraktische kofferbak i.v.m. de wielkasten
- slechte vering (te comfortabel afgesteld)
- Zeer kras gevoellige lak (blauw niet metallic)
- Snel kleine deukjes in de carrosserie
______________________________________________________________

PROBLEMEN

  • 110.000 km

Grote beurt bij 100.000kms :
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Bij 100.000km is de distributieriem en op advies de waterpomp
vervangen.Dit om extra hoge kosten bij een defecte waterpomp
te voorkomen.De waterpomp was maar iets van 100 Euro, en anders
zou de helft weer los moeten.Nieuwe remschijven en blokken en
een lekkage in de versnellingsbak.

Bij elkaar een rekening van 1500 Euro, en dat nog net even voor
de vakantie. Verder in 3.5 jaar nooit hoge kosten gehad dan
behalve 4 nieuwe banden. 350 Euro

Na ongeveer 4 jaar trouwe dienst, hebben we de Corolla na de
vakantie ingeruild bij een andere Toyotadealer.
We waren voor de vakantie al bij wat dealer geweest voor een
offerte voor een hele nieuwe Corolla. Dat werd ons toch te
duur en kochten daarom een Toyota Corolla 1.6 VVTI Sol van
bouwjaar 2002.Dat bracht voor ons het voordeel op dat we
naast de 5000 Euro inruil ook de 1500 Euro reparatiekosten
terug hebben gekregen. 6500 Euro terug krijgen en 11500 Euro
bijbetalen voor deze luxe sol uitvoering leek ons dan ook
geen onverstandige keuze.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.