Toyota Celica 1.8i (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Celica 1.8i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 231.109 km |
KM-stand laatst | 235.156 km |
Toeval
- 231.109 km
Al enkele maanden was ik op zoek naar een fijne weekendwagen om naast de Subaru Outback te rijden. Oorspronkelijk zou dit een andere Subaru worden (Forester, Legacy, Impreza), maar dat werd (financieel) niets. Als bij toeval kwam ik bij deze witte Toyota Celica uit. Het model sprak me aan, maar de 1.8 met 'slechts' 116pk vond ik minder... Afspraak gemaakt met de eigenaar en omdat de prijs correct was, tot de koop overgegaan.
Vanwege andere prioriteiten heeft de wagen vervolgens enkele maanden staan wachten, maar uiteindelijk toch gekeurd en ingeschreven. Na mijn eerste 'echte' rit, merkte ik dat er wat achterstallig onderhoud ingehaald diende te worden, daarover later meer.
Onderhoud
- 231.400 km
Na wat korte ritten met de Celica besloten om één en ander meteen grondig aan te pakken. Er was geen onderhoudshistorie beschikbaar, de koppeling slipte verschrikkelijk en ook vanuit de achtertrein kwam er een hoop gebrom veroorzaakt door één of twee kapotte achterwiellagers. Omdat ik gelukkig één en ander zelf kan doen, de zaken zo grondig mogelijk aangepakt:
- verse olie en oliefilter
- luchtfilter
- schokbrekers voor en achter
- stabi-stokjes en rubbers achterste stabi-stang
- koppeling en drukgroep
- achterwiellagers
- 4 bougies
Het verschil was meteen merkbaar. De wagen is stiller, comfortabeler en de koppeling deed wat ze moest doen.
De 7AFE motoren staan bekend als olieslurpende ondingen en om geen risico te nemen heb ben ik meteen overgeschakeld op 10w60 ipv de voorgeschreven 10w30 of de courant gebruikte 5w30. Over een afstand van 1500km (3 tankbeurten) was het olieverbruik 300cc, erg netjes dus.
La Douce France
- 232.203 km
De afgelopen dagen genoten van de weggetjes in de Alsace en de Celica heeft zich voortreffelijk gedragen. De originele lederen sportstoeltjes zitten prima en ook na een rit van 600km heb ik - ondanks een zwakke rug - nergens klachten. Het stuur is enkel in hoogte verstelbaar, maar met mijn 1m90 vind ik een prima zitpositie. Mijn reisgenoot is 1m70 en heeft dezelfde bevindingen, top dus.
Ook qua opbergruimte voldoet de Toyota aan de verwachtingen. In de koffer was ruimschoots plek voor campeerspullen en ook vooraan heb je al de normale opbergruimtes: groot handschoenkastje, aflegvakken in de portieren en een voldoende groot opbergvakje in de middenconsole.
Maak echter niet de fout om de Celica als een 4 zits te beschouwen, want meer als een 2+2 is ze niet. Veel meer plek dan voor 2 jonge kinderen is er op de achterbank immers niet te vinden.
Voorts is de Celica uitgerust met alles om een rit aangenaam te maken. De originele geluidsinstallatie en aftermarket Kenwood radio voldoen ruimschoots, het originele stuurtje ligt prettig in de hand en de bediening van lichten, kachel en elektrische ramen zijn in orde. Voor de dashboardknuffelaars onder ons (ik behoor daar ook toe): alles is met (namaak-)leer bekleed en heeft de tand des tijds goed doorstaan. Enkel de middenconsole bestaat uit hard plastic, maar dat stoort niet.
Zijn er minpunten? Toch wel:
- ik mis een airco, dus ik hoop om die op termijn in te kunnen bouwen
- de wagen staat nu op 17 inch velgen en dat kan de rit voor sommigen hard maken. Mij stoort het niet en met de originele 15 inch velgen had je dat probleem minder
- op de snelweg is het gebrek aan geluidsisolatie (vooral in de wielkasten) duidelijk merkbaar, maar het stoort niet
En het vermogen? Tja, als ik heel eerlijk moet zijn, voldoen die 116 pk's prima. Ik had graag de 2.0 met 177pk gehad, maar eigenlijk heb ik op dit moment voldoende fun. Bovendien is de auto wat lichter in de neus en blijft het verbruik bij sportief rijden nog steeds binnen de perken. Op de Franse binnenwegen was 8l/100km haalbaar en op de snelweg zakt het verbruik tot 7l. Enkel bij korte ritten en veel rijden in de stad, zit je aan 10l/100... De 5 bak doet overigens prima zijn werk en enkel de 1e en R haperen soms bij inleggen. Of dat aan de leeftijd van de bak ligt weet ik niet, mijn Forester had het ook, misschien is het gewoon een Japans kwaaltje.
Upgrades
- 233.188 km
Nog even kort over de aanpassingen die de Celica in mijn ogen leuker maken:
- de originele 15 inch velgen werden vervangen door 17 inch velgen met 215/40/17 Continenal bandjes. De rit wordt wat harder, maar je voelt wel erg goed wat er onder het rubber gebeurt
- achteraan en vooraan zit een strutbrace (beide afkomstig uit de ST202 / 205) en vooral achteraan voel je dat goed
- geen echte upgrade, wel handig. In het opbergvakje van de middenconsole heb ik een USB-lader ingebouwd. Op die manier hoef je de 12V stekker niet te gebruiken en kan je je Smartphone netjes opladen tijdens een rit
- de verouderde radio met cassette heb ik vervangen voor een eenvoudige Kenwood met USB en aux. Voor de hevige bluetooth-adepten onder ons zijn er uiteraard andere opties, maar het brengt de multimedia van je wagen wel meer up to date
Verkocht
- 235.156 km
Leuke tijd beleed met de Celica, maar tijd voor wat anders. Roestvorming rond de voorruit begon ernstig te worden en ik had geen zin in reparatie. Verder allemaal kleine dingetjes, maar niets ernstigs. Wordt door de nieuwe eigenaar hopelijk terug tip-top gemaakt.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.