Toyota Carina E Stationwagon 2.0 TD XL (1997)

autoreview

Toyota Carina E Stationwagon 2.0 TD XL (1997)

Signalement

UitvoeringCarina E Stationwagon 2.0 TD XL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf188.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Carina is zeer ruim, zit goed en is heel comfortabel. De stoelen hebben ook na 300000 km nog een goede zit.
De `ouderwetse´ turbodiesel presteert nog steeds goed (haalt nog steeds de opgegeven maximale snelheid van 170 km/u) en is met een verbruik van 1:15,5 relatief zuinig. Loopt eenmaal op temperatuur rustiger dan menige moderne common-rail...! Zelfs na 300000 km nauwelijks olieverbruik!
De buitenkant van de auto ziet er nog heel goed uit, de lak is gaaf (alleen steenslag) en totaal roestvrij!

Na 300000 km een woordje over de kwaliteit:

De auto heeft me nog nooit laten staan en start altijd onmiddelijk. De APK is nog nooit een probleem geweest. Hij ligt nog altijd strak op de weg en schakelen en koppelen gaat nog steeds Toyota-soepel.

De volgende belangrijke onderdelen zijn nog fabrieksorigineel:

* de uitlaat (is nauwelijks roestig!)
* de dynamo
* de startmotor
* injectoren en gloeibougies
* turbo
* schokdempers
* remschijven
* alle fusee- en aandrijfasrubbers

Alles aan de auto werkt nog zoals het moet; cv, electrische ramen, verlichting, airco, verwarming..., de bekleding van de stoelen is nog onbeschadigd, geen rammels in het interieur, er is geen spoortje roest te vinden. De afgelopen 120000 km heb ik slechts een paar keer een koplampje hoeven vervangen (achterlichten nog helemaal niet). De banden gaan zo’n 70000 km mee!

Onderhoudskosten over de afgelopen 40000 km, incl nieuwe d.riem en 2x APK: ong. 650 euro(= slechts 1,16 ct/km!), wel veel zelf gedaan!

PROBLEMEN

Bij de aankoop van de auto (180000 km) heb ik enkele slijtagezaken laten opknappen:

- de koppelingsplaten zijn vervangen
- de stabilisatorrubbers achter zijn vervangen

Verdere bijzonderheden:

200.000 km:
steenslagschade aan de airco

210.000 km:
turbo-onderdrukmembraan vervangen

240.000 km
radiateur en koelslangen vervangen, nieuwe accu.

260000 km
spoorstang vervangen, kleine olielekkage, waterpomp vervangen.

280000 km

Geen bijzonderheden, alleen normaal onderhoud!

300000 km

Geen bijzonderheden, alleen normaal onderhoud!

Wellicht op naar de 400000 km?

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.