Toyota Carina E Stationwagon 2.0 TD XL (1997)
autoreview

Signalement
| Uitvoering | Carina E Stationwagon 2.0 TD XL |
|---|---|
| Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 1997 |
| Jaar van aanschaf | 2002 |
| KM-stand bij aanschaf | 188.000 km |
| KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Carina is zeer ruim, zit goed en is heel comfortabel. De stoelen hebben ook na 300000 km nog een goede zit.
De `ouderwetse´ turbodiesel presteert nog steeds goed (haalt nog steeds de opgegeven maximale snelheid van 170 km/u) en is met een verbruik van 1:15,5 relatief zuinig. Loopt eenmaal op temperatuur rustiger dan menige moderne common-rail...! Zelfs na 300000 km nauwelijks olieverbruik!
De buitenkant van de auto ziet er nog heel goed uit, de lak is gaaf (alleen steenslag) en totaal roestvrij!
Na 300000 km een woordje over de kwaliteit:
De auto heeft me nog nooit laten staan en start altijd onmiddelijk. De APK is nog nooit een probleem geweest. Hij ligt nog altijd strak op de weg en schakelen en koppelen gaat nog steeds Toyota-soepel.
De volgende belangrijke onderdelen zijn nog fabrieksorigineel:
* de uitlaat (is nauwelijks roestig!)
* de dynamo
* de startmotor
* injectoren en gloeibougies
* turbo
* schokdempers
* remschijven
* alle fusee- en aandrijfasrubbers
Alles aan de auto werkt nog zoals het moet; cv, electrische ramen, verlichting, airco, verwarming..., de bekleding van de stoelen is nog onbeschadigd, geen rammels in het interieur, er is geen spoortje roest te vinden. De afgelopen 120000 km heb ik slechts een paar keer een koplampje hoeven vervangen (achterlichten nog helemaal niet). De banden gaan zo’n 70000 km mee!
Onderhoudskosten over de afgelopen 40000 km, incl nieuwe d.riem en 2x APK: ong. 650 euro(= slechts 1,16 ct/km!), wel veel zelf gedaan!
PROBLEMEN
Bij de aankoop van de auto (180000 km) heb ik enkele slijtagezaken laten opknappen:
- de koppelingsplaten zijn vervangen
- de stabilisatorrubbers achter zijn vervangen
Verdere bijzonderheden:
200.000 km:
steenslagschade aan de airco
210.000 km:
turbo-onderdrukmembraan vervangen
240.000 km
radiateur en koelslangen vervangen, nieuwe accu.
260000 km
spoorstang vervangen, kleine olielekkage, waterpomp vervangen.
280000 km
Geen bijzonderheden, alleen normaal onderhoud!
300000 km
Geen bijzonderheden, alleen normaal onderhoud!
Wellicht op naar de 400000 km?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Toyota Carina E Wagon 1.8 GLi - 1997 - 463.088 km - Klokje rond

De Alfa Romeo Brera en de Tesla Model Y Standard delen één opmerkelijk detail

Het goedkoopste tankstation van Nederland staat alweer in Drenthe

Volkswagen Gen Urban is autonome auto die in Duitsland al rondrijdt



