Toyota Carina E 1.6 XLi (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Carina E 1.6 XLi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 107.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik rijd al een jaar of 10 motor en sinds 2,5 jaar heb ik er een auto bij. Echt een voorkeur had ik niet (als ie maar betrouwbaar was en zo te betalen) maar toen ik bij een Toyota dealer in de buurt ging kijken kwam ik uiteindelijk bij een Carina E uit 92 (toen dus met nog geen 107.000 km op de teller).
Wat mij vooral beviel was de enorme ruimte binnenin. Ik met mijn 1.90 heb nog 3 standen over om de stoel naar achter te zetten en als ik achter het stuur zit kan er met ruimte over, nog iemand van mijn lengte achter me zitten op de achterbank. Verder was de half jaar garantie en de korting vanwege geen inruil aantrekkelijk. De auto geeft zoals gezegd zeëen van ruimte, ook met een kofferbak van 540 liter, alleen is de opening van de kofferbak niet al te groot, zoals wel vaker bij sedans. De auto is ook voorzien van een optiepakket wat inhoudt dat er 4 elektrisch bedienbare ramen in zitten met kindervergrendeling bij de bestuurdersplek. Ook zit er een deurvergrendeling aan de binnenkant zodat er geen ongenode gasten binnen kunnen komen tijdens het wachten voor een stoplicht. De centrale deurvergrendeling werkt alleen vanaf de bestuurdersplek. Vanaf de passagiersdeur niet, en de achterdeuren hebben geen slot. Verdere optie is de neerklapbare achterbank, alleen is de opening niet erg groot.
Verder zit er een opbergvak tussen de bestuurdersstoel en de bijrijdersstoel met daarop een armleuning, als zit die wel relatief laag. De bestuurderstoel heeft een lendesteun in 3 standen, welke best prettig is tijdens een lange rit.
Het verbruik schommelt tussen de 1:11 en de 1:15, wat best in orde is. Het gewicht valt ook nog mee voor zo’n grote auto (net onder de 1100 kilo), een nieuwe Volkswagen Polo weegt bijna net zoveel tegenwoordig. De prestaties vallen mee, maar zijn uiteraard niet wereldschokkend. 0-100 kost volgens de opgave iets meer dan 11 seconden, maar de tussenacceleratie is best in orde, zolang je het motortje maar op toeren houdt. De wegligging..... tja, hij is best gevoelig voor zijwind, al kan dat ook aan de banden liggen. Op het moment dat ik dit typ rij ik nog op winterbanden (tip!!!) maar de banden (Yokohama S306) die ik van de dealer erbij kreeg waren nou niet echt geweldig. glijden op rotondes als het vochtig is en weinig vertrouwen. Die worden dus ook vervangen. De stuurbekrachtiging doet z’n werk goed. Remmen zijn ook in orde. Het in hoogte verstelbare stuur is prettig, alleen jammer dat die niet in de lengte instelbaar is, daardoor zit ik een klein beetje met opgetrokken benen. Hoewel de auto aardig ruim is, is de hoofdruimte niet al te groot. De handrem bij deze Toyota (en ook bij de eerste Avensis) zit eigenlijk op een zeer logische plek, naast de versnellingspook ipv er achter. Dus makkelijk te bereiken en ik gebruik deze dus ook veel bij stoplichten (ipv de voetrem erop te houden, is beter voor de remschijven) en hellingen.
De Carina heeft nou verder niet een flitsend uiterlijk (maar wel een tijdloos) maar daar rijd ik geen auto voor. Roesten doet ie niet (wat ook de man in de werkplaats zei).
PROBLEMEN
Enkele probleempjes: tijdens het half jaar garantie waren er een paar dingetjes. Onder andere de dashboard verlichting van een aantal knoppen (mistlamp, gevarenlichten) deed het niet, dus dat werd vervangen alleen vielen ze niet lang erna weer uit, waarschijnlijk een los lampje want af en toe geven ze nog een teken van leven. Zelf binnenkort maar eens kijken. Op een gegeven moment zag ik vlak voor de motorkap af en toe wat waterdamp kringelen, dat was een kapotte radiateur> garantie.
Af en toe hapert het drukknopje van de binnenverlichting bij willekeurige portieren, kwestie van een paar keer achter elkaar indrukken om ze weer schoon te maken. de deurscharnieren gaan kraken als het buiten erg warm is en de auto in de zon heeft gestaan. Verder kraakt de vering zo nu en dan als je over hobbels gaat. En vorig jaar zijn de achterste schokbrekers vervangen door nieuwe Monroe’s scheelt een hoop geld als je een beetje rondbelt. En de auto verbruikt een beetje olie, maar niet wereldschokkend, misschien een litertje op 10.000 km.
Verder: een oerbetrouwbare auto met weinig problemen (wat tegenwoordig wel eens anders is lees je hier wel eens...)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren