Toyota C-HR (2021) #2
autoreview

Signalement
Bouwjaar | 2021 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 17.900 km |
KM-stand laatst | 21.000 km |
Toyota C-HR 2,0 GR SPORT is een teleurstelling!
- 21.000 km
Na ca. 3,5 jaren met veel tevredenheid in een Lexus CT200H gereden te hebben was het tijd voor een andere auto. De Lexus had nog fabrieksgarantie en mede daarom kreeg ik een goede inruilprijs. Ik wil nml. jong blijven rijden.
Eerst een proefrit in de LBX, prima auto maar veel te duur. Wil je wat opties en een goed geluid (niets vervelender dan een slecht audiosysteem in de auto voor een muziekliefhebber) dan zit je zo net onder of boven de 50 mille. Teveel voor een kleine drie cilinder naar mijn mening. De UX is met wat extra's is nog duurder vandaar maar gaan shoppen bij de grote broer, Toyota.
De standaard C-HR beviel niet en daarom uiteindelijk toch voor de GR-Sport versie gekozen. Vanwege het sportonderstel, JBL en meer.
Maar helaas moet ik concluderen dat ik nu na een proefrit de mist ben ingegaan door de auto te kopen. Inmiddels 3 maanden later is de totaalervaring omgeslagen naar negatief.
Laat ik met het positieve beginnen : het vermogen is dik in orde, zelfs in de ecostand kun je vlot inhalen en meekomen met het verkeer. Het verbruik is zelfs nog iets beter dan bij de CT200H, ik kom gemiddeld uit op 4.8L/100. De looks van de C-HR bevallen me nog steeds, ik vind het een sportief ogende, vlotte auto, maar dit is vanzelfsprekend erg persoonlijk.
Dan de negatieve zaken waarvan ik me nu pas na drie maanden bewust wordt na ook enkele lange ritten :
-Wat een lawaai binnen, van afrolgeluiden van de continental banden tot gefluit rond de spiegels. Zelfs bij 100-120 kmh moet je bijna schreeuwen naar je medepasagier om je verstaanbaar te maken. Wellicht zullen andere banden het iets verbeteren maar ik vermoed ook dat het met de slechte isolatie en de vorm vh koetswerk te maken heeft.
-Slechte afwerking. Zo goed als de Lexus afgewerkt is, zo slecht is het bij Toyota. Van naden in de aansluiting vh dashboard tot een erin gedrukte raamstijl die bol staat omdat het niet goed past.
-Wegligging, vering etc. Ik vind de C-HR GR Sport soms een trillende waggelauto en dan weer een stuiterbak. Oneffen wegen geven alle trillingen door aan de koets en het stuur. Zijn de oneffenheden groter dan stuitert de C-HR meermaals alvorens te corrigeren. En dit moet dan een sportonderstel zijn??? Zeer teleurstellend.
-Ook de GR sportstoelen vind ik teleurstellend. Genoeg zijdelinkse steun en de lendesteun is ook goed maar het zitgedeelte is van matige kwaliteit. Inmiddels slechts 21.000 km op de klok maar bij langere ritten zak je gewoon weg in het zitgedeelte zonder steun. En ik heb toch echt een gezond gewicht.
Helaas ben ik de omruilgarantie ruimschoots gepasseerd maar met deze toyota ervaring ga ik binnenkort een proefrit maken in de laatste Honda Civic Hybrid. Deze Toyota C-HR ga ik niet jaren rijden en de teleurstellende ervaringen maken dat ik zeer waarschijnlijk over ga stappen op een Honda, ook een merk dat duurzaamheid en betrouwbaarheid heeft bewezen. De afwerking schijnt beter te zijn, het rijgedrag tig keer beter en het verbruik is nog zuiniger. Met Bose aan boord zit het wel goed en ik ben erg benieuwd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren