Toyota C-HR 2.0 Hybrid First Edition (2020) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | C-HR 2.0 Hybrid First Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 19.000 km |
KM-stand laatst | 50.000 km |
Van een 1,8 naar een 2,0 hybrid
- 20.000 km
Ik rij al enige jaren auto’s met hybride aandrijving. Ik heb gereden een Prius 2, Prius 3, 2x een Lexus CT 200 en een C-HR 1.8. Ik heb krap 2,5 jaar naar volle tevredenheid in deze C-HR 1.8 uit 2018 gereden. Het begon al een tijd te kriebelen om eens te ervaren wat het is om in een 2.0 Hybrid te rijden. Ik had me van te voren verdiept in de verbeteringen van het model t.o.v. de 1.8 en wat voor mij belangrijk is, zijn comfort, betrouwbaarheid, verbruik en als het moet vlot accelereren. Uiteindelijk na een positieve proefrit de knoop door gehakt en de auto in mijn favoriete kleur gevonden met krap 19000 km op de teller.
Wat mij positief opvalt is dat de auto drempels veel vloeiender neemt zonder bijgeluiden. Dat was bij de vorige auto meer hoorbaar, alsof de schokbrekers het niet goed aan konden.
Mijn verbruik was de eerste 2 weken 1 op 18 precies en ik moet zeggen dat ik de auto niet heb gespaard, omdat ik het bijna 50% meer vermogen wilde testen in de praktijk. Ik ga er van uit dat het verbruik gunstiger wordt nu ik weer meer “ normaal” ga rijden zoals ik ben gewend. Met de 1.8 zat ik altijd rond de 1 op 20 en ga er van uit dat het verbruik voor de 2.0 in de praktijk iets hoger zal zijn.
De kofferruimte is iets hoger geworden omdat de accu in de kofferbak zit. Onder de plaat is nog meer dan voldoende opbergruimte. Het voordeel van een iets hogere laadvloer is wel dat je na het wegklappen van de achterbank een vlakke opbergruimte krijgt tot aan de voorstoelen.
Het geluid bij accelereren valt mij ook positief op. De auto is een stuk stiller en dat zal naast de zwaardere motor ook met de betere isolatie te maken hebben. En wauw wat voelt deze auto een stuk sneller aan zeg en met het grootste gemak versnelt hij ook! Het is of deze 184 pk configuratie is gemaakt voor dit onderstel. Elke keer stap ik uit met een smile van oor tot oor. Ik ben echt superblij met deze auto!
De stoelen zitten prima maar dat was al zo. 1200 km naar het vakantie-adres gaat prima zonder rugklachten.
Dat is met eerdere auto’s wel eens anders geweest. De multimedia bij de vorige auto vond ik altijd wat traag bij het opstarten maar is nu een stuk sneller geworden. Met android auto erbij is het helemaal top, alhoewel ik de 1e 2 weken wel problemen had met uitval tijdens het rijden. Of dit te maken heeft met mijn Samsung s7 die geen updates meer krijgt zou ook nog kunnen. De laatste keer de app er opnieuw opgezet en nu werkt het naar behoren.
Net als mijn vorige C-HR heb ik nu ook weer de JBL geluidsinstallatie. Voor mij een must als muziekliefhebber en voor audio in de auto voldoet het meer dan prima. Navigatie kan ik voor de deur updaten dankzij de wifi verbinding. Het duurde ongeveer een klein half uur voor de navigatie ge-update was.
De rij hulpsystemen die er op zitten had ik al in mijn vorige auto en ik heb het idee dat de systemen meer gefinetuned zijn. Ik vind het prima werken. Het enige wat irritant is bij bochtige 80 kilometer wegen om de rijbaan assistentie te gebruiken. Door het regelmatige gepiep zet ik dit wel uit en hiervoor zit een knop op het stuur, dus aan/uitzetten is zo gebeurd.
Wanneer ik weer nieuws te melden heb, laat ik het zeker weten. Eerst maar genieten de komende tijd!
Vakantiekilometers
- 30.000 km
Afgelopen zaterdag met een volgepakte C-HR vertrokken naar Zuid West Frankrijk voor een rit van 960 kilometer. Hoofdzakelijk rond de 110 km op de cruisecontrol gereden met een gemiddeld verbruik van 1:20. Helemaal niet slecht. Wat is het toch een fijne auto, met altijd meer dan voldoende vermogen beschikbaar. Bij de tolpoortjes wegrijden met even een flinke dot gas geven blijft genieten. Ook heuvel op blijft de motor veel rustiger dan bij de C-HR 1.8 (vorige auto).
Ik schreef eerder al dat android auto nog wel eens weg viel. Ik heb nu de originele kabel gebruikt van mijn telefoon en het probleem is opgelost. De JBL geluidsinstallatie is helemaal top.
De afgelopen dagen in de omgeving uitstapjes gemaakt waarbij het verbruik vandaag zelfs 1:26,3 is geweest! Het verschil in verbruik met de 1.8 t.o.v. de 2.0 is minimaal ondanks de 50% meer vermogen. Echt een hele nette score. Ik moet er ook nog bij vermelden dat ik altijd met de airco aanrijd en alleen maar 98 E5 tank. H
De bagageruimte is wel iets minder door de verhoogde laadvloer ivm de accu maar we zijn met zijn 2en en we kunnen alle bagage prima kwijt.
Lege accu en grote beurt
- 45.000 km
Inmiddels enige tijd verder en weer een paar ervaringen rijker. Dit jaar 2 keer met een lege accu gestaan. 1 keer nadat de auto was gepoetst bij een poetsbedrijf. Gewoon naar huis gereden en de volgende dag na 7 km rijden wilde ik de auto starten en deed het niet meer. De tweede keer na het vervangen van de banden door nieuwe deed de auto het ook niet meer. Daar baal ik dus stevig van want dit is mijn zesde hybride van Toyota/Lexus en nooit eerder problemen gehad. Inmiddels staat internet (en in reviews) aardig vol met mensen die dezelfde problemen ervaren.
Vandaag is de auto voor een 4 jaarsbeurt geweest. Kosten 399,-. Melding gemaakt van de accuproblemen. Bij het ophalen van de auto werd gezegd dat de accu nog goed is, ze hebben hem alleen bijgeladen. Nu maar weer afwachten of dit zonder problemen blijft.
Buiten dit accuprobleem ben ik nog steeds heel blij met de auto. De auto is zuinig( ‘s zomers ruim 1 op 20 en ‘s winters ruim 1 op 18). Hij is snel wanneer nodig en versnelt met veel souplesse. Vandaag ook de nieuwe C-HR in de showroom gezien. Als ik dezelfde type C-HR koop van het nieuwe model ben je ruim 53.000,- euri verder!! Wat een bizarre prijs! Ik rij voorlopig nog wel even verder en op de accu-problemen na nog steeds tevreden!
Maar Toyota ga nu serieus eens iets aan die accuproblemen doen en vertel niet dat je dit kan oplossen met het vermijden van korte ritjes!
Vakantiekilometers en lege accu
- 50.000 km
Vorige week weer met een lege startaccu gestaan. Binnen 30 minuten geholpen, maar wederom balen dat dit weer gebeurt, inmiddels de derde keer! Volgens de pechhulpservice is er spanningslek dat nog steeds niet opgelost kan worden. Heel vreemd, dit speelt al paar jaar en het probleem is nog steeds niet gevonden door Toyota?? Maar weer een half uur gereden op advies van de pechhulp.
Inmiddels richting Zuid Frankrijk en ruim 1200 km zonder problemen gereden met een verbruik van ruim 1 op 20. Cruisecontrol op 110 en soms 120. Afgezien van accuprobleem een topauto, rijdt heerlijk en berg op geen moment vermogen te kort. Tot nu toe en zolang ik de auto heb nog geen druppel olie bijgevuld, alleen ruitensproeier vloeistof.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.