Toyota C-HR 1.8 Hybrid Dynamic (2022)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C-HR 1.8 Hybrid Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 43.700 km |
KM-stand laatst | 53.000 km |
Een half jaar in de C-HR
- 53.000 km
Begin dit jaar aangeschaft ter vervanging van een Toyota Prius uit 2011. Daar kon en wilde ik nog wel mee door maar die vertrouwde ik onze nieuwe elektrische fietsen op de drager niet toe. Content met de zuinige traploze hybride aandrijving en nog niet toe aan elektrisch dus het moest maar weer een Toyota worden.
Als leenauto wel eens een Corolla en een C-HR meegekregen. Die laatste reed fijner en is qua maatvoering precies goed; de Corolla hatchback is me achterin niet ruim genoeg en de Corolla TS is me dan weer net te groot. Een C-HR moest het dus worden, met de kop eraf en de nieuwste generatie multimedia. Ook hechtte ik belang aan een niet te donker interieur dus wilde ik een lichte hemel en vooral geen lijnverstorend privacyglas.
Het werd een 1.8 Hybrid Dynamic uit 2022 in waterstofblauw waar inmiddels na zes maanden een kleine 10.000 km mee zijn afgelegd. Dat bevalt prima als je er op dezelfde manier in rijdt als in de Prius oftewel: relaxed en zuinig, go with the flow. Maar omdat de auto zo strak rijdt, heel stil is en in de stad zoveel soeplesse biedt door de sterkere elektrische aandrijving, valt het extra op dat dit niet het geval meer is zodra je de snelweg opdraait. Dan gaat de ICE hoog in de toeren en komt de auto toch wat amechtig over. Eenmaal op snelheid gaat het verder prima, maar inhaalacties moet je wel een beetje plannen. Dat heb ik in mijn afweging voor de 1.8 ipv de 2.0 toch wat onderschat.
Als ik het dan toch over moest doen, dan zou ik ook beter letten op de uitvoeringsverschillen tussen de verschillende bouwjaren. De 2023 Dynamic heeft dodehoekdetectie en de 2022 Dynamic niet. Iets wat je nooit eerder hebt gehad mis je niet, maar op achtbaans snelwegen lijkt het me toch wel een fijne optie. Of het ook helpt op een rotonde met fietsers weet ik niet, maar juist daar zou het een welkome aanvulling zijn vanwege het beperkte uitzicht schuin naar achteren.
Het zitmeubilair is wat steviger dan ik gewend was, en voor iemand met een normaal postuur vind ik de wangen van de zitting bij de heupen best aanwezig. Bij langere ritten miste ik de verstelbare lendensteun van de Prius, daarom heb ik onlangs wat extra schuim in de rugleuning laten aanbrengen door een autobekleder. Ik kan me voorstellen dat niet iedere bestuurder een ideale zit vindt in de stoelen van de C-HR. De achterbank is voldoende ruim voor de incidentele passagiers die daar plaatsnemen.
In de eerste maanden was het verbruik ten opzichte van de Prius best wat hoger (1 op 17) maar nu in de zomer haal ik makkelijk 1 op 19 en dat is prima gezien de mindere stroomlijn en dat ik daarvoor niet in Eco Mode hoef te rijden.
Overall ben ik heel tevreden met deze auto; in een volgend verslag zal ik ook wat andere aspecten aan bod laten komen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren