Toyota C-HR 1.8 Hybrid Dynamic (2022)

autoreview

Toyota C-HR 1.8 Hybrid Dynamic (2022)

Signalement

UitvoeringC-HR 1.8 Hybrid Dynamic
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf43.700 km
KM-stand laatst79.000 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een half jaar in de C-HR

  • 53.000 km

Begin dit jaar aangeschaft ter vervanging van een Toyota Prius uit 2011. Daar kon en wilde ik nog wel mee door maar die vertrouwde ik onze nieuwe elektrische fietsen op de drager niet toe. Content met de zuinige traploze hybride aandrijving en nog niet toe aan elektrisch dus het moest maar weer een Toyota worden.
Als leenauto wel eens een Corolla en een C-HR meegekregen. Die laatste reed fijner en is qua maatvoering precies goed; de Corolla hatchback is me achterin niet ruim genoeg en de Corolla TS is me dan weer net te groot. Een C-HR moest het dus worden, met de kop eraf en de nieuwste generatie multimedia. Ook hechtte ik belang aan een niet te donker interieur dus wilde ik een lichte hemel en vooral geen lijnverstorend privacyglas.

Het werd een 1.8 Hybrid Dynamic uit 2022 in waterstofblauw waar inmiddels na zes maanden een kleine 10.000 km mee zijn afgelegd. Dat bevalt prima als je er op dezelfde manier in rijdt als in de Prius oftewel: relaxed en zuinig, go with the flow. Maar omdat de auto zo strak rijdt, heel stil is en in de stad zoveel souplesse biedt door de sterkere elektrische aandrijving, valt het extra op dat dit niet het geval meer is zodra je de snelweg opdraait. Dan gaat de ICE hoog in de toeren en komt de auto toch wat amechtig over. Eenmaal op snelheid gaat het verder prima, maar inhaalacties moet je wel een beetje plannen. Dat heb ik in mijn afweging voor de 1.8 ipv de 2.0 toch wat onderschat.

Als ik het dan toch over moest doen, dan zou ik ook beter letten op de uitvoeringsverschillen tussen de verschillende bouwjaren. De 2023 Dynamic heeft dodehoekdetectie en de 2022 Dynamic niet. Iets wat je nooit eerder hebt gehad mis je niet, maar op achtbaans snelwegen lijkt het me toch wel een fijne optie. Of het ook helpt op een rotonde met fietsers weet ik niet, maar juist daar zou het een welkome aanvulling zijn vanwege het beperkte uitzicht schuin naar achteren.

Het zitmeubilair is wat steviger dan ik gewend was, en voor iemand met een normaal postuur vind ik de wangen van de zitting bij de heupen best aanwezig. Bij langere ritten miste ik de verstelbare lendensteun van de Prius, daarom heb ik onlangs wat extra schuim in de rugleuning laten aanbrengen door een autobekleder. Ik kan me voorstellen dat niet iedere bestuurder een ideale zit vindt in de stoelen van de C-HR. De achterbank is voldoende ruim voor de incidentele passagiers die daar plaatsnemen.

In de eerste maanden was het verbruik ten opzichte van de Prius best wat hoger (1 op 17) maar nu in de zomer haal ik makkelijk 1 op 19 en dat is prima gezien de mindere stroomlijn en dat ik daarvoor niet in Eco Mode hoef te rijden.

Overall ben ik heel tevreden met deze auto; in een volgend verslag zal ik ook wat andere aspecten aan bod laten komen.

Vijftien maanden verder

  • 79.000 km

Na vijftien maanden maar weer eens een update. Veel bijzonders is er niet gebeurd, de auto rijdt probleemloos zijn kilometers. Drie dagen woon-werkverkeer, zo'n 65 km per dag. In het weekend regelmatig langere afstanden. Niet verwonderlijk dat ik nog niet ben geconfronteerd met een lege 12V-accu. Mijn broer rijdt sinds vorig jaar ook een C-HR na eens te hebben proefgereden in de mijne. Hij gebruikt hem niet zakelijk maar vooral privé, doordeweeks vaak alleen korte ritjes. Deze week stond ie voor de derde keer in een jaar met een lege 12V-accu. De dealer adviseerde bij aflevering een startbooster en die komt hem goed van pas. De mijne nog niet hoeven te gebruiken maar zit standaard wel in het opbergvak tussen de voorstoelen.

Ik rijd veel snelwegkilometers en dan moet je wat meer je best doen om heel zuinig te rijden. De ACC wordt weinig gebruikt, daarvoor rijd ik meestal in te druk verkeer. Niet laten opjagen, beetje rond de 110 km/u rijden en voldoende ver vooruit kijken, dat werkt goed.
De originele Yokohama allseason-banden achter hebben nog meer dan 5.0 mm profiel. De Vredestein Quatrac voorbanden zitten onder de 4.0 mm, in principe de grens voor winterse omstandigheden dus volgende week worden die vervangen door Continental Allseasons Contact 2, eens kijken hoe dat bevalt.

Kleine irritaties: Als de ACC is ingeschakeld dan verschijnt bij elke gedetecteerde auto een popup-venster dat het complete infoscherm voor een paar seconden afdekt. Ik vind het maar onrustig, je gaat het ook niet elke keer handmatig wegklikken.
Sinds het vorige verslag had ik last van het niet willen inklappen van de rechter buitenspiegel. Gefikst bij de 60.000 km beurt, trad daarna niet meer op tot het onlangs in koudere omstandigheden weer de kop opstak.
Er is maar één USB-aansluiting in het dashboard, dus sinds die wordt bezet door een dongle voor draadloze Android Auto (werkt prima!) moet de telefoon in het opbergvak onder de elleboog om daar te worden geladen met een USB-kabel.

De aandrijving bevalt nog steeds prima, de souplesse in de stad is heerlijk. Hoef me niet te ergeren aan het veel te snel opschakelen van de DSG-automaten in de Volkswagens die ik vroeger reed; je hoorde dat de motor het bij die lage toeren niet naar z'n zin had. Bij de Toyota hybride aandrijving wens je alleen bij snelwegopritten wel eens wat minder toeren en meer voelbare power, vooral met vier man in de auto. Verder is het een genot om in te rijden qua weggedrag, vering en besturing.

Al met al rijden we relaxed nog wel een paar jaar door op deze manier.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota C-HR

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.