Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Sport (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Aygo 1.0 12v VVT-i Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 10.400 km |
KM-stand laatst | 10.500 km |
een nieuwe Aygo
- 10.500 km
Aangezien ik veel gehad heb aan de reviews die al op autoweek stonden (mbt tot aanschaf van deze auto) heb ik besloten om ook van deze auto een review te maken.
In het voorjaar 2009 besloten om een Aygo te kopen. Na lang zoeken een zeer complete Aygo Sport (LM velgen, airco, elektrische ramen, mistlampen) in de kleur charocoal grey gevonden, met slechts 10.000 km op de teller en 2 jaar oud, dus met gelukkig nog 1 jaar fabrieksgarantie.
Nu ik deze review aan het schrijven ben, gaat en ik op 121.000 km zit, gaat de Aygo de deur uit, maar eerst nog even mijn ervaringen gedurende de 6 jaar dat ik hem gehad heb.
Uiterlijk:
Ik vond destijds de Peugeot mooier, maar heb ivm fabrieksgarantie de Aygo destijds aangeschaft. Overigens is de nieuwe Aygo best een mooi karretje geworden.
Hoe rijd het?
Ik vond de Aygo altijd lekker rijden, alleen weinig trekkracht onderin.(wel zuinig) Geef je echter flink gas, dan komt er wel beweging en ook beleving in, het lekkere 3 cilinder geluid en kan je best door rijden met de Aygo.
Jaren later rammelt het interieur, (wat natuurlijk plastic is) niet, dus dat is toch een compliment.
Wel soms iets windgevoelig, maar verder heb je toch niet echt het idee in zo'n kleine auto te rijden. Zeker als het windstil is, kan je comfortabel 120 a 130 km u rijden.
Met 4 personen erin, (moet je niet dagelijks doen,) kan wel, zeker met de 4 deurs die ik had, zeker gelet op de kleine laadruimte.
Topsnelheid, volgeladen met bagage, heb ik in Duitsland een keer 165 km/u gereden. Ik heb een keer met de Aygo en vriendin een toertocht (5000 km) door Noorwegen gemaakt, dat ging allemaal prima, dus je kan er zelfs mee op vakantie ;) (had ik wel de achterbank verwijderd, zodat er een soort grote laadbak ontstond en we reden van trekkershut, naar trekkershut. Berg op was geen probleem!
Verbruik:
Ik haalde makkelijk 1 op 21, met 1 op 25 als record, tijdens een rondrit door Noorwegen.
Ik rijd meestal op de provinciale wegen richting de 90 km/u en op de snelweg 100. Ga je harder dan dat rijden dan haal je niet het verbruik van de fabrieksopgave, ga je naar de 1 op 19, onzuiniger werd het niet. Verder trek ik nooit heel hard op, anticipeer ik op verkeerslichten, gebruikte ik de airco niet al te vaak en zorgde voor voldoende bar in de bandjes.
Onderhoudskosten / probleempjes
Op het moment van schrijven heeft de Aygo wat probleempjes en dat is mede ook de reden dat hij weggaat. (hij heeft me echter tot nu toe nooit in de steek gelaten.
Eerst echter maar het reguliere onderhoud/probleempjes.
Als het regent dan komt er via de achterportieren bij de klapraampjes wat water naar binnen. Het is niet zoveel, goed op te lossen door de rubbers in te vetten.
Verder had ik een Aygo van de eerste generatie. De deurrubbers zijn destijds onder fabrieksgarantie vervangen, want er bleef water staan onder de rubbers, gevolg roest. Na nieuwe deurrubbers daar geen last meer van gehad.
Verder heb ik een keer lekkage gehad, natte achterbank. Bleek via de achterlichten en het derde remlicht, water naar binnen te sijpelen. Behoorlijk vervelend, maar uiteindelijk opgelost door de dealer. Deze hebben de lichten afgekit en heb er nooit meer problemen mee gehad. Dit viel allemaal gelukkig onder de fabrieksgarantie
Minpuntjes; (is natuurlijk een relatief goedkope auto, dus al te veel eisen kan je niet hebben aan een dergelijke auto)
*Zowel geen buitentemperatuur meter als geen koelvloeistoftemperatuur meter.
*Benzine meter moet je mee leren omgaan, is wel te doen.
*Banden slijten erg snel bij normaal gebruik. Schijnt bij elke Aygo zo te zijn.
*Snel beschadigingen aan interieur, zoals deurvakken
*Klein reservoir voor ruitensproeivloeistof
*Kleine achterruitwisser. (vervangen door 40cm exemplaar, werkt stukken beter)
*Ruiten beslaan wat snel.
*Weinig verstel mogelijkheden stoel
*Elektrische ramen gescheiden bedienen. (dat is beetje triest) evenals dat als je het bijrijders portier opendoet, dat de interieurverlichting niet aan gaat.
*Roest onder deurrubbers gehad
*Redelijk gehorig, is natuurlijk bezuinigd op isolatie.
*Toch de eerder genoemde lekkages, zit je niet op te wachten met een vrij nieuwe auto.
Pluspunten:
*Zuinig
*Klein, met inparkeren
*Redelijk weinig kosten.
Onderhoud/reparaties
Voordat auto in mijn bezit kwam, 31/03/09
0-10.000 km grote beurt, nieuwe waterpomp onder garantie,
Km stand aanschaf 10.000 km, auto was toen iets meer dan 2 jaar oud...
20.000 km, roest onder deurrubbers. onder garantie nieuwe deurrubbers en (deur stijlen waar roest zat gespoten.)
22.000 km, grotere achterruitewisser, 40 cm €11
24.000 km, kleine beurt, € 129, bandenwissel voor naar achter. Verlopen fabrieksgarantie,
26.000 km Lekkage achterlichten, nodige kitwerk door dealer.
38.000 km grote beurt, €250, regulier onderhoud.
50.000 km kleine beurt + APK € 140, geen bijzonderheden. (auto is naar Noorwegen geweest met vakantie dit jaar, dus redelijk belast geweest.)
53.500
4 nieuwe banden, a € 130. Kon zo goedkoop via forum citybug.nl, omdat iemand zijn standaard banden over had:)Banden waren nu redelijk kaal, waren nog de fabrieksbanden, dus toch 4 jaar mee gedaan. Nieuwe banden hadden 5000 km gelopen.
56.000 km. auto nog niet aan beurt toe, maar wel even nieuw interieurfiltertje erin, is wel zo fris in de auto. €13
65.000 km, beurt. € 165, banden wissel voor-achter, nieuwe olie, nieuwe ruitenwissers, remmen schoongemaakt, filters etc. ook de mulltiriem gedraaid. verder gelukkig niets.
probleempje:
auto maakt soms zingend geluid, vermoedelijk afkomstig van multiriem. Monteur heeft de riem omgedraaid, maar zo nu en dan hoor ik hem toch nog jengelen. waterpomp etc was allemaal in goede staat, de riem was ook nog niet slecht, dus maar vrolijk blijven doorrijden maar.
maart 2012:
auto 3 jaar in bezit. geen problemen gehad, km stand 72000.
Alleen de multiriem die piept, als hij warm is maakt hij een jengelend geluid, kan geen kwaad volgens mn monteur. Strakker stellen is weer slecht voor de waterpomp.
maart 2015.
Toch maar eens een update. km stand inmiddels 116.000
Piepende multiriem is nog steeds van toepassing, niet echt een probleem te noemen.
Had pas een leeglopende band, bleek roest in de velg te zitten, is weer gefixed door de garage.
Verder gelukkig nog geen problemen gehad. Zit zelfs nog eerste accu in.
Ivm werk dichterbij gebruik ik nu vaker de scooter dan de auto, maar verkoop is voorlopig nog geen optie.
121.000 km.
Aygo gaat de deur uit. Bij het starten maakt hij een zingend geluid, heb me door de Toyota monteur laten vertellen dat het mogelijk de kettingspanner van de oliepomp is. De motor zou dus in elkaar kunnen draaien als ik dat niet op korte termijn laat vervangen. (oftewel het zou goedkoper zijn om er een sloopblok in de laten zetten,) Kosten, zouden 1.000 euro zijn, vermoed ik. Verder rammelt de motor, tikt hij als hij koud is (met name in de winter), dusja heb er niet heel veel vertrouwen in dat hij het nog lang uit zou houden.
Zie op het citybug forum dat er diverse leden een nieuw blok al in hebben laten zetten. Tja daar zit ik niet op te wachten.
Verder is de vrouw in verwachting, dus moet er een gezinsauto komen. Krijg voor de Aygo nog iets terug, voor een Seat Arosa al helemaal niet, dus tja dan toch met een klein beetje pijn in het hart de Aygo weg.
(het erge was, stond voor de garage waar ik naar een andere auto (Audi A3 SB S-Line) ging kijken, breekt de ophangsteun van de uitlaat af :S is door de Toyota pechdienst provisorisch vastgezet.
Kortom, nog even duimen dat hij z’n laatste ritjes uithoud en dan snel over naar een Audi, waar ik uiteraard ook een review over zal schrijven.
(Kwaaltje van de A3 is dat de ketting en turbo het laten afweten, die reparatie is net geweest, 100.000 km op de klok, dus hopen dat ik er niet al te veel ellende mee krijg, het is een gok)
Kort samengevat, het Aygootje heeft me in 6 jaar tijd niet laten staan, schatting kosten onderhoud, incl banden, 1250-1500 euro,
maar nu het onderhoud mogelijk veel gaat kosten en gezinsuitbreiding, wordt het tijd voor iets anders.
Zou ik de auto aan anderen aanbevelen? Ja zeker, maar, houdt wel in je achterhoofd dat je mogelijk een keer een nieuw blok in de auto moet laten inbouwen, alhoewel je dan ook weer voor 1000 euro een nieuwe/sloop motor heb incl inbouwen, kan je weer een tijd vooruit.
Ik vond het altijd een prettig, zuinig autootje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.