Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Dynamic Blue (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Aygo 1.0 12v VVT-i Dynamic Blue |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 32.000 km |
Sparen met een citybug
- 800 km
Na lang vergelijken, reviews lezen en nog meer vergelijken, ben ik uitgekomen bij de Toyota Aygo. In eerste instantie wilde ik voor een occasion gaan, maar aangezien de prijzen daarvan zo hoog lagen, leek het me verstandiger om de auto gewoon nieuw te kopen. Voordeel hiervan is ook, dat ik dan het inrijden volledig in eigen hand heb.
Een van de redenen om voor deze auto te gaan, is vanwege het zuinige karakter, de BPM die afgeschaft is, de MRB die vanaf april ergens rond de 50 euro per jaar komt te liggen en omdat deze auto er tenminste als een auto uitziet. Regelmatig hebben de kleinste auto's jammer genoeg nog steeds het uiterlijk van een doos en deze auto is daar gelukkig een positieve uitzondering op. Natuurlijk is er ook de Citroen C1 en de Peugeot 107, die uit dezelfde fabriek komen rollen, maar ik vond de Toyota Aygo er het leukste uitzien.
De Dynamic Blue uitvoering die ik van de Aygo heb, is behoorlijk uitgerust. Zo zit er standaard airco in, mistlichten, zit er een handsfree kit in zodat dmv bluetooth van je mobiel gebruik kan maken en er is een toerenteller, die van je dashboard lijkt te springen. Daarnaast is de auto ook optisch leuk uitgevoerd, door de ringen om bepaalde onderdelen (toerenteller, kilometerteller, ventilatieroosters) in de carrosseriekleur te spuiten.
Verder heb ik de auto voorzien van het veiligheidspakket, waarbij je nog extra airbags krijgt en Vehicle Stability Control. Ook heb ik de stoelbekleding in leer/stof laten uitvoeren.
Dan is het moment van afleveren, ik ga achter het stuur zitten, trap de koppeling in en draai de contactsleutel om. Dat is nog eens een leuk geluid, je hebt gelijk het idee in een sportieve auto te zitten! Het wegrijden gaat heel voorzichtig, het is aanvoelen hoe de auto reageert. Dat gaat soepel, bij optrekken komt er een sportieve grom onder de motorkap vandaan, maar wanneer ik op de gewenste snelheid zit, is die ook gelijk weer stil. Sturen gaat heel goed, veel beter dan verwacht zelfs. Het zitcomfort is goed te noemen, er is voldoende steun.
De dagen daarna eens flink gaan inrijden, eens zien hoe dat gaat. Bij optrekken, voel je hoe fel de auto kan reageren. Regelmatig merk ik, dat de snelheid hoger is dan de bedoeling. Dat heeft er deels mee te maken, dat de auto zo stil is. Door de lange overbrengingen, merk je dat als je 50 rijdt, de motor rond de 1700 toeren draait in de 4de versnelling. In de 5de versnelling draait de motor nog geen 2300 toeren bij 80 km per uur, dat ben ik meer gewend bij een diesel!
Na 500km rustig inrijden, ben ik begonnen met de wat hogere snelheden. Bij 100km/u is de auto nog steeds behoorlijk stil, de motor draait dan ook maar rond de 2800 toeren. Dan is het nodig, om op een plek in te voegen waar je al vlug op snelheid moet zijn. Optrekken dus in de tweede versnelling, de motor gromt en de auto schiet vooruit. Tegen de 90km/u schakel ik pas verder, de test is goed doorstaan.
Bij de pomp is het even afwachten wat er gebeurd. De eerste tankbeurt is na het rustige inrijden en geeft een gemiddelde van 4,8l/100km. Dat is wel goed, maar kan beter. De tweede tankbeurt was na het wat feller rijden, maar het blijkt dat ook die keer het verbruik op 4,8l/100km ligt, marginaal zuiniger zelfs. Dat zou betekenen dat ik 6 cent aan brandstof betaal per kilometer.
Is het dan alleen maar positief? Nee, er zijn zeker zaken die beter zouden kunnen. Het zijn wel dingen die ik al had verwacht. Zo is de standaard radio nu niet van de beste kwaliteit, het ontvangst is niet zo goed, maar ook de geluidskwaliteit is niet zo best (ook niet met CD's). Wat ik heel jammer vind, is dat je geen MP3 bestanden kan afspelen. De enige mogelijkheid, is door een MP3 speler aan de radio te koppelen, maar dat is eigenlijk wel wat ouderwets.
Ook moet je rekening houden met het feit dat in de 5de versnelling de motor niet veel fut meer heeft om nog te versnellen. Terugschakelen lost dat wel op, iets om goed mee rekening te houden!
Al met al is de eerste ervaring met deze auto goed te noemen!
- 1.600 km
We zijn inmiddels weer wat kilometers verder. Het blijft lachen bij de pomp, het gemiddelde verbruik ligt nog steeds op 1:21. Ik had zelfs met 2 passagiers en een wat pittigere rijstijl nog steeds een verbruik van 1:20. Dat had ik niet verwacht, zo zuinig!
Het valt op hoe soepel alles gaat, schakelen lijkt een klasse hoger te zijn, net als het weggedrag. Natuurlijk is een kleine auto wat meer zijwindgevoelig, maar stukken beter dan je zou verwachten in deze klasse.
Wel merk ik dat er een resonantie zit rond de 2800-3000 toeren, dit hoor je wanneer je op een constante snelheid zit op een vlakke weg (bij hogere last verdwjint het). Ik vermoed dat het het karakter van de driecilinder is, ik heb er al eerder over gelezen.
- 15.000 km
We zijn inmiddels aan het eind van het jaar en de Aygo heeft de 15.000km gehaald! Er is inmiddels al wat aangepast, zo zit er sinds 8000km een nieuwe luchtfilter op van K&N (de 57i). Het geluid van de motor is nu nog sportiever geworden bij optrekken, maar heel bescheiden op kruissnelheid. Het verbruik heb ik al sinds het begin bijgehouden en staat nu over 15.000km op 4,82l/100km. Uitschieters zijn er, met als positieve uitschieter 4,14l/100km en als negatieve uitschieter 5,47l/100km. Sinds het nieuwe luchtfilter lijkt het verbruik wel iets positiever te zijn, maar echt veel merk ik er niet van.
Het enige echte probleem wat ik heb, is dat de bijrijdersstoel regelmatig kraakt. Dit schijnt een bekend euvel te zijn, dus ik verwacht wel dat het goed opgelost gaat worden. Binnenkort moet ik toch voor de eerste beurt gaan en zal ik dat gelijk aankaarten.
- 32.000 km
Eigenlijk is er weinig nieuws te melden, de auto doet het alsmaar goed. Eigenlijk zijn er zelfs zaken die er positiever uitschieten. Zo is de motor nu echt lekker losgekomen, dat is bijvoorbeeld goed te zien wanneer het noodzakelijk is wat pittiger op te trekken. Je ziet dan dat niet iedereen dat verwacht van zo'n kleine auto. Het rijden op hogere snelheden gaat 'm ook goed af. Sinds de invoering van 130km/u heb ik al een aantal keer die snelheid gereden. De auto is dan toch verbazend stil (voor z'n klasse). Wel heb je dan het nadeel dat die wel erg windgevoelig word.
Sinds kort gebruik ik na een verhuizing de auto nu ook voor woon-werkverkeer. Het is geen straf om elke dag in de auto te zitten (80km enkele reis, 1/3 op binnenwegen, 2/3 op snelweg).
Het verbruik blijft aangenaam laag. Gemiddeld is dat nog steeds rond de 4,8 liter/100km.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Aygo
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Toyota Aygo 1.0 12V VVT-i Access (2009)

Vergelijkende Test: Toyota Aygo - Nissan Pixo

Praktijkervaring Honda Jazz: eigenaren over hun hybride mini-MPV

Designreview Volvo C40: ‘voldoet aan alle verwachtingen, en dat is een probleem’

De Citroën Méhari is 55: op pad met de leukste badeend
