Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i + (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Aygo 1.0 12v VVT-i + |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 107.553 km |
Ervaringen van een Aygo leaser
- 80.000 km
Voordelen:
+ technisch betrouwbaar
+ rijdt prima, ook bij 120 km/u op de snelweg
+ stuurt erg fijn
+ véél beenruimte voorin
Nadelen:
- vaak ruzie met de versnellingsbak: schakelen gaat moeilijk en het is een 'roerbak', met name van 1 naar 2 en zeker de versnelling in z'n achteruit krijgen is lastig
- lekkage via binnenverlichting
- slechte geluidsisolatie
- kleine kofferbak
- niet echt fijne stoelen
- binnenverlichting gaat alleen aan bij het openen van het bestuurdersportier
- geen verlichting in de kofferbak
Eind januari 2009 kreeg ik mijn Aygo als leasewagen. Het is een metallic zwarte 5-deurs geworden.
Voor deze review kan ik echter nergens het type achterhalen. In oktober 2008 had ik de Plus versie besteld, maar ik meen mij te herinneren dat ik uiteindelijk een nieuwer type heb gekregen. Mijn uitvoering heeft bijvoorbeeld chrome randjes langs de achterlichten. Daarnaast heeft hij ook ondermeer airco en elektrische ramen. Ik heb er ook nog een toerenteller in laten zetten (deze was niet standaard).
Na ruim 2 jaar er mee rond te hebben gereden, kan ik concluderen dat de auto best lekker rijdt. Ook op de snelweg bij snelheden van (meer dan) 120 km/u heb je het gevoel nog goed de controle over de auto te hebben. Optrekken vanuit stilstand gaat ook redelijk voortvarend en met een lekker brommetje. De auto heeft het echter wel moeilijk op het stuk 80 -> 120 km/u, maar ja het is ook maar een 1.0 litertje.
Daarnaast ben ik tevreden over de betrouwbaarheid. In 2 jaar tijd en na 80.000 km heeft de auto geen enkel technisch mankement gehad. Ook tijdens de afgelopen twee koude winters startte en reed hij altijd als een zonnetje.
Het enige mankement dat de auto heeft gehad was lekkage via de antenne door het binnenlampje. Dit zorgde ervoor dat de dakbekleding en het lampje vervangen moesten worden. De antenne aanhechting is van binnenuit nu goed dicht gekit. Ik heb vernomen dat dit probleem vaker voorkomt bij de Aygo, C1 en 107.
(Ik heb voor mijn Aygo ook enkele weken een 107 als leenauto gereden en deze had hetzelfde mankement).
Wat erg vervelend is aan deze auto, is de slechte geluidsisolatie. Vooral op de snelweg moet je je stem verheffen om een gesprek te voeren met de bijrijder. Ook hoor je de radio dan pas goed op standje 30. En bellen met de carkit is dan bijna niet te doen.
Daarnaast klinken de deuren nogal blikkerig, vooral de achterportieren.
Ik ben echter wel zeer blij met die achterportieren. De kofferbak is erg klein, dus zal je vaak spullen op de achterbank kwijt moeten. Het is dan heel prettig dat je gewoon het achterportier kan openen en je spullen zo op de achterbank kan plaatsen. Kies dus nooit voor een 3-deurs Aygo, want de achterbank heb je veelvuldig nodig als bagageruimte!
Het opvallendste aan de Aygo is wellicht de beenruimte bij de voorstoelen. Met mijn 1,90m hoef ik de stoel niet eens op de achterste stand te zetten om lekker achter het stuur te zitten. Zittend op de bijrijderstoel kan ik zelfs mijn benen helemaal strekken. Ook op de achterbank valt de beenruimte me mee.
De stoelen zelf zitten dan weer niet lekker. De zitting is kort en voor mijn lengte is de rugleuning eigenlijk niet goed. Zo zit de uitsparing waar je schouders in horen te vallen iets te laag voor mij. Lange ritten kunnen dus wat vervelend voor je rug aanvoelen.
Verder gaat het lampje in de auto alleen aan als je het bestuurdersportier opent, niet bij de andere portieren (natuurlijk kan je het lampje wel handmatig aanzetten). Dit is vrij vervelend, wanneer je bijv spullen van de achterbank wil halen in het donker. Je moet dan altijd het portier van de bestuurder open laten staan. En spullen uit de kofferbak halen moet op de tast, daar zit namelijk helemaal geen lampje.
Al met al ben ik best tevreden over mijn Aygo als eerste auto. Ondanks de beperkingen kan je er van op aan dat hij je altijd van A naar B brengt. Verder is de auto vrij basic. Daarmee is hij eigenlijk niet geschikt voor wat ik ermee doe: elke dag 130km rijden, waarvan grote delen snelweg. Je wil dan een comfortabelere auto met wat meer luxe en een betere geluidsisolatie.
Ik ben inmiddels al serieus aan het kijken naar een vervanger. Ik ga dan waarschijnlijk voor een 14% diesel: Fiat Punto Evo, Citroën C3 of Renault Clio.
Foto's toegevoegd
- 83.000 km
Ik heb nu 4 foto's toegevoegd van mijn auto.
Kamperen met een Aygo
- 96.000 km
Ja, het kan! Kamperen met een Toyota Aygo is ons wederom gelukt (ook in 2009 gedaan). Tent achter de voorstoelen op de grond (niet zo'n lullig koepeltentje, maar een volwassen tent). Allerlei spullen netjes in kratten in de gordels op de achterbank, samen met een koffer. De andere koffer of z'n zij in de achterbak. Uiteindelijk konden we nog in de binnenspiegel door het achterruitje kijken!
We zijn zo helemaal de Pyreneeën in gereden. De auto heeft zich de hele weg prima gehouden: grote stukken péage met 130, bergweggetjes, dwars door steden als Perpignan: allemaal overleefd. Met volle bepakking heuveltje op en af is vrij zwaar voor de auto, maar het is zeker te doen. Uiteindelijk hebben we dik 3750 kilometer gereden in 3 weken.
Waar we ons wel steeds meer aan ergeren is de versnellingsbak. Vooral de pook in z'n achteruit krijgen is soms een heel gevecht. En ook van 1 naar 2 is niet altijd even soepel. De eerste 10 000 km schakelde hij nog lekker strak, maar het werd al vrij snel een roerbak. De garage geeft aan dat er niet veel aan te doen is. Ze kunnen hem niet echt strakker maken.
Januari 2012 heb ik de auto alweer drie jaar. Mijn werkgever heeft aangegeven dat ik hem dan mag inruilen voor een nieuwe leaseauto.
Na verschillende proefritten met de Volkswagen Polo BlueMotion, Seat Ibiza Ecomotive, Fiat Punto Evo Multijet, Ford Fiesta Econetic en Citroen C3 eHDI, hebben we voor die laatste gekozen.
De Polo en Ibiza vielen af vanwege de trage 3 cilinder motor.
De Fiesta heeft niet zo'n mooi dashboard en veel lelijk hard plastic, maar belangrijker nog: Zowel mijn vriendin als ik hadden ruzie met de besturing. Na het opkomen van de koppeling schokt de auto. En het zicht is niet geweldig. Bovendien is hij lang niet zo rap als de C3.
De Fiat voelde van binnen toch een beetje budget van binnen, al zag alles er wel mooier uit dan in de Ford. Daarnaast was het start-stop systeem trager dan je de auto in de versnelling kan zetten. Gevolg: de auto valt uit, herstarten met de sleutel :-S De motor van de Fiat beviel ons wel.
De C3 heeft ons ontzettend verbaasd in positieve zin. Hij trekt snel op, heeft een snel en geruisloos start-stop systeem en is van binnen mooi afgewerkt (in de door ons gekozen Selection uitvoering al helemaal). Wel hebben we een gewone voorruit gekozen, niet die Zenith ruit. De schuif waarmee je die kunt afdekken voelt erg goedkoop aan en het neemt een hoop hoofdruimte weg. Die kan ik met m'n 1.90m juist goed gebruiken.
Ik kijk er echt naar uit om een volwassener auto te gaan rijden. Toch zal ik de komende maanden nog met plezier in m'n Aygo stappen. Het blijft gewoon een betrouwbaar karretje met verrassend veel ruimte!
Afscheid
- 107.553 km
Na precies 3 jaar rijden in mijn Toyota Aygo loopt het leasecontract nu af. Met 107.553 km op de teller neem ik afscheid van de auto. Al deze kilometers zijn zonder motorische problemen afgelegd. De Aygo bleek dus een trouwe metgezel. Daarnaast was hij ook niet te dorstig: 5,41 L/100km (1 : 18,5). Verder was het zeer opvallend hoeveel binnenruimte de Aygo bood (behalve de kofferbak dan).
Wat me in negatieve zin is opgevallen is de slechte geluidsisolatie, het lekkende dak (dat laatste is vakkundig en onder garantie verholpen), maar bovenal de verschrikkelijke versnellingsbak. Wat een geklooi om dat ding in z'n achteruit te krijgen. En vaak heb ik de tandjes even gepoetst van 1 naar 2 (terwijl ik de koppeling helemaal intrapte).
Toch ben ik over het algemeen genoten van de Aygo. Hij bracht ons overal probleemloos heen.
Momenteel rijd ik tijdelijk een Kia Rio 1.2 benzine. Dat is ook een fijne auto en schakelt zijdezacht.
Binnenkort krijg ik mijn nieuwe lease-auto: een Citroën C3 1.6 e-HDI. Ik ben benieuwd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.