Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i + (2008)

autoreview

Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i + (2008)

Signalement

UitvoeringAygo 1.0 12v VVT-i +
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf17 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Beste Autoweekers,

Na altijd een motor te hebben gereden (voor de fans: Honda 650-CB[E] uit 1985), heb ik een dik half jaar na de start van mijn bedrijf een auto voor de zaak besteld. Tsja, en wat bestel je dan ? Je bent starter, je wilt dus goedkoop rijden. Maar ook betrouwbaar, niet in een koekblikje of een Dinky-Toys autootje én het liefst zuinig en milieuvriendelijk. Een eerste orientering leverde al gauw veel teleurstelling op, want de ene auto was erg kaal, de volgende oogde (of was) onveilig, een 3e was lelijk en een 4e was te klein. Daarnaast speelden stabiliteit, windgevoeligheid (zeker bij kleine[re] autos) en diverse andere factoren nog een rol. Om een lang verhaal kort te maken: ik koos na vele folders en diverse proefritten voor een Toyota Aygo. Het leek mij een complete, leuke en sportieve auto. Het kabinet hielp mij daarbij over de streep met haar milieu-subsidies en bijtellingen (voor mij waren het meer aftellingen, haha ! LOL). Ik kreeg namelijk per 1-2 € 400 extra milieukorting op de Aygo, een halvering van de wegenbelasting (die tóch al relatief laag was), de BPM daalde met bijna 6% en de bijtelling ging van 22-25% naar 14% ! Voor mij als zakelijke rijder zijn dit zeer sterke en sterk prijsdrukkende argumenten in deze dure (benzine)tijd, en dan kan ik tóch de kwaliteit en betrouwbaarheid van Toyota rijden. Dit laatste moet zich uiteraard bij mij nog bewijzen, maar dankzij de grote stapels feiten in o.m. Autoweek-reviews ben ik daar niet zo bang voor. Ik heb voor de Reflective Blue 5-deurs Plus-versie gekozen, omwille van diverse redenen. Daarnaast zit er een veiligheidspakket op met 4 extra airbags, 6 speakers, elektrische raam- en deuropening, VSC ,TRC en airco.

PROBLEMEN

Wat noem je problemen? Nee dus, maar ik heb wel enkele opmerkingen:

1. Omdat de Aygo alleen op bestelling wordt gemaakt, is er geen serieuze voorraad als de vraag toeneemt. Wachttijden kunnen dan flink oplopen, en dat gebeurde toen de auto fiscaal veel aantrekkelijker werd: ik heb uiteindelijk 19 weken moeten wachten. Omdat dit mijn 1e auto is en gezien de zakelijke afspraken en lezingen die ik had (waar ik niet op de motor naartoe kon), heeft Toyota Mengelers dit opgelost met een leenauto en een demo-auto. Is even lastig, maar dat verdient een pluim !

2. Naast enkele bekende punten van de Aygo (kleine bagageruimte, deurstijl middenin in de dode hoek, achterruit snel vuil door de zuigende achterkant, de in de weg zittende hoedenplank en wat andere zaken), heb ik te weinig zicht op stoplichten die hoger boven de weg hangen. Ik moet vrij ver naar voren leunen om ze te zien vanwege de niet ver genoeg doorlopende ruit. Blijf dan een stukje eerder stil staan, zou je zeggen! Maar dat gaat niet, want in Nederland zijn bij zeer veel stoplichten inductielinten IN de weg (vlak vóór de stopstreep) aangebracht. En pas als je daarop staat of eroverheen rijdt, dán wordt je opgemerkt door de pc die de lichten regelt. Dan pas krijg je eventueel groen licht. Gelukkig ben ik meestal niet de voorste in een rij wachtende auto’s, anders krijg ik dikke nekspieren haha.

3. De bluetooth-carkit zit geplakt op het dashboard en is al losgekomen van de overigens fraaie sharkskin-bekleding. Dat moet ik dus anders laten doen.

4. Een 1e keer aansluiten van de telefoon op de carkit lukte niet, maar als ik het zelf niet voor elkaar krijg na enkele verplichte handelingen, biedt de dealer aan om dit even middels een aparte telefoon (met tijdelijk mijn sim erin) te regelen.

5. Het rijden in regen gaf de eronder liggende Continental Econtact-banden een wat drifterig weggedrag op 120km/h. Dit kan nog liggen aan de nieuwheid van de banden, maar het gebeurde op het einde van die 350 km die ik nu heb gereden. Dan mag je toch wel verwachten dat de beschermlaag er vanaf gereden is? Heeft iemand hier meer ervaring mee?

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Aygo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.