Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i + (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Aygo 1.0 12v VVT-i + |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 17.110 km |
ERVARINGEN
- 17.110 km
De Toyota Aygo is een schot in de roos. Wij hebben (lees: mijn ouders) hem gekocht door het compacte modelletje, welke Toyota niet eerder had dus, in combinatie met de 1.000 euro milieusubsidie, waardoor de aanschaf erg aantrekkelijk werd!
In onze omgeving zijn er veel meer mensen die een Aygo als tweede auto erbij genomen hebben (voorheen geen tweede auto dus!), wat, gezien de verkoopcijfers, Toyota zeker helpt met het enorme verkoopsucces.
Wij hebben de vijfdeurs Aygo Plus genomen, de achterportieren zijn zeker nodig om spulletjes makkelijk in te kunnen laden (de kofferruimte is... niet zo groot) en het pluspakket (cpv met afstandsbediening, elektrische ramen, extra airbags en speakers, etc.) is zeker ook wel erg handig, alleen al door de centrale portiervergrendeling bij de 5-deurs. Voor de restwaarde is dit zowiezo ook al een pré.
Qua rijden voldoet de Aygo zeer goed. Het bochtengedrag is uitstekend, wel ietsje overhellen, maar erg weinig onderstuur. Op de snelweg voel je wel wat zijwind door de hogere opbouw.
Het motortje is redelijk fel, hoewel bijvoorbeeld een Cuore L701 (ook 1.0 DVVT 3 pitter) een stuk feller is met accelereren. Qua topsnelheid doet een Aygo prima mee, want 170 km/h op de teller is vlot te doen (het duurt wel eventjes).
De stoelen zitten redelijk tot goed, niet optimaal verstelbaar en in een lange snel genomen bocht ben je blij dat je het stuur vast hebt.
Over de besturing gesproken, die gaat wel erg eng licht, zeker bij lagere snelheden, maar daar hebben meer auto’s tegenwoordig last van helaas.
Qua geluidsbeleving is het wagentje op snelheid goed stil, bij lekker vlot rijden op binnendoor wegen, hoor je de typische 3 pitter sound, wat een lekker ’sportief’ idee geeft. Past er wel goed bij.
Zeer binnenkort is de Aygo toe aan een dealerbezoekje i.v.m. de jaarlijkse beurt (denk aan 5W30 full synthetische motorolie, Daihatsu 3 pitters (staat ook in het serviceboekje) mógen dit alleen, laat u niet afschepen met 10W40 halfsyntheet, dat gaat op de lange termijn niet goed!) en een kleine voorbumperschade (met dank aan een ander die even niet uitkeek).
Wat grappig is dat de Postbank (met glatis lentepunten) Aygo in het spotje ook babyblauw is (3 deurs) en bijna hetzelfde kenteken (38SPBB) heeft, bij deze ontbreekt de blauwe leeuw.
071207: De blauwe Aygo doet nog steeds prima waar hij voor bedoeld is. Onlangs een winterinspectie bij de dealer laten doen en het wagentje doet alles naar tevredenheid. Positief bericht: per 010208 gaat de houderschapsbelasting gehalveerd worden en gaat de fiscale (ja, ja) bijtelling naar slechts 14%.
301008: Deze Aygo is in juli ingeruild bij de dealer voor een nieuwe Aygo SPORT welke pas in oktober geleverd zou worden. Begin augustus is de lichtblauwe particulier verkocht (door www.marotaxaties.nl) en de donkerblauwe kwam medio augustus al, die krijgt een nieuwe MyReview.
De verkoopwaarde is hoog en ook de inruilwaarde zeer interessant om regelmatig te verversen!
PROBLEMEN
- 17.110 km
Eigenlijk niet, de deurvangers hebben een likje vet nodig eigenlijk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.