Toyota Aygo 1.0 VVT-i x (2019)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Aygo 1.0 VVT-i x |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 0 km |
Het voelt een beetje als zeilen
Met geen pen te beschrijven hoe gelukkig ik ben met mijn nieuwe Toyota-Aygo!
Al jarenlang reed ik (in totaal 170.000km) een Toyota-Aygo uit 2009, en doordat ik erg veel op de weg zit (40000km per jaar ongeveer) en bij zoveel km’s zuinigheid een groot verschil kan maken op een jaar, was ik benieuwd naar de nieuwe Toyota-Aygo...
Met de hoop dat deze nóg zuiniger zou zijn dan het oude model, zijn we gaan kijken.
Tijdens de proefrit bleek al snel dat de nieuwe Aygo vele malen zuiniger was dan het oude model (en die was al zuinig)
Dat het dus een nieuwe Toyota Aygo werd was voor 90% zeker, ‘verkoper Willem’ van Oostendorp Auto Venray heeft me over de streep geholpen en ervoor gezorgd dat we een leuke deal hebben gemaakt.
Een erg leuk gesprek was dat...
Standaard is de auto al erg compleet uitgerust, en al rijdend (woon-werk verkeer) leer ik de Aygo steeds beter kennen en sta er van te kijken hoe zuinig hij is als je er heel erg bewust mee om gaat...
En vergeleken bij model 2009 is het echt meer ‘auto’ geworden met een hele mooie prijs/ kwaliteit verhouding.
Kortom, superblij en een echte aanrader!
Ik kan de Aygo echt aanbevelen!
En als je twijfelt, ga je gewoon eens kijken
Eenmaal daar zal de koffie, een goed gesprek en de proefrit je wellicht over kunnen halen...
Mijn ervaring tot nu toe met mijn nieuwe Toyota Aygo!
Het voelt een beetje als zeilen, gebruik maken van de elementen en het maximale daaruit zien te halen
Er zijn heel veel invloeden die bepalen of je een mooi verbruik gaat halen of niet...
en als ‘kapitein’ van de Aygo maak je zelf nog het grootste verschil met hoe je daarmee omgaat...
Zodra de auto start, rijd je meteen rustig weg en laat je de auto rustig op bedrijfstemperatuur komen met een laag toerental...
Je kunt het grootste verschil maken bij het optrekken en het uit laten rollen naar bijv de stoplichten toe...
Het optrekken kost de meeste energie van elke rit, daarom is het verstandig om dat heel bewust en met een lichte voet te doen...
Het mooiste is om te zorgen dat de auto niet helemaal tot stilstand komt en dat je met een zo laag mogelijk toerental een ‘doorstart’ kunt maken
Daarom ga je ver vooruit kijken! Heel ver! Zo ver mogelijk, en kijk je ook wat het verkeer voor je doet...
Door een mooie afstand te houden tussen jou en de voorganger heb je een buffer (hoe groter de afstand, hoe groter de buffer), niet iedereen is zo bewust aan het rijden als jij, (althans daar kun je niet vanuit gaan) dus als je voorganger ineens afremt kun jij nog een tijdje uitrollen door de grote afstand tussen jou en je voorganger...
Je rijd bijv 80, en de stoplichten gaan op rood, het enige wat je doet is het gas los laten...
Op deze manier sluit de brandstoftoevoer en verbruikt de Aygo niks en daarmee verdien je het verbruik tijdens het optrekken weer een beetje terug, dat later weer goed terug te zien is in het gemiddelde verbruik
Zet je de versnelling in zijn vrij, dan verbruikt de auto benzine die bij een stationair toerental hoort.
Het mooiste is dat het stoplicht tijdens het uitrollen weer op groen springt en je weer aan kunt sluiten bij de rest van het verkeer die net aan het optrekken zijn, je bespaard op deze manier niet alleen brandstof maar ook remblokjes/ remschijven en banden.
Als je ‘verbruik’ bovenaan zet in het lijstje van de prioriteiten, dan kan de snelheid wel eens variëren
Denk aan een helling of afdaling, wind mee of tegen...
Dit in tegenstelling met hoe een Cruise control werkt, daarbij staat een ‘constante snelheid’ bovenaan en zal het gas continu bijgesteld moeten worden om de snelheid constant te houden (oorzaak zijn de elementen van buitenaf zoals wind of een helling)
Een klein verslag na mijn eerste tankbeurt...
Tussen tankstations onderling heb ik al veel verschil gemerkt, in hoeverre is 1liter een liter?
Daar zit een plus en min marge in, het was ooit op tv dat de eigenaar van een tankstation de laagste marge (wat binnen de grens viel) had laten afstellen...
hij verdiende daarmee €80.000,- in een jaar!!
Dan hebben we nog de snelheid
Is 80km/uur ook echt 80km/uur?
Ook hier zijn weer een aantal dingen van invloed, door verkeerde bandenspanning en slijtage van de banden krijg je een andere radius tot de grond, en is de afstand die de auto aflegt na 1 omwenteling van de band groter of kleiner, daardoor geeft de teller vaak een andere snelheid aan dan dat de auto daadwerkelijk rijdt
De snelheid zorgt ook voor de km-stand en dat hangt allemaal weer vast aan het gemiddelde verbruik...
Maar hoe zuinig was mijn auto nou??
Tromgeroffel…………
De auto heb ik het nadat ik hem opgehaald heb, af-getankt zoals ik hem normaal ook tank.
Zodat ik hem bij de eerstvolgende tankbeurt weer precies op dezelfde manier vol kon tanken...
Dit om uit te sluiten dat hier 1 of 2 liter verschil in zit...
De boordcomputer van de auto geeft aan dat ik gemiddeld 3.4 liter verbruikt heb op 100km. (1:29,41)
Ik heb 30,9 Liter getankt en daarmee heb ik 865.6 km kunnen rijden, dan kom ik dus op een gemiddelde van 1:28.01
Als de 3.4L / 100km, 3.49L / 100km zou zijn (wat ik zo niet kan zien) dan zou het zomaar kunnen kloppen met wat ik heb getankt…
Dit alles tijdens de 1e 1000 km’s van de auto
1e tankbeurt: 1:28,01 (30.9L bij 865.6 km)
2e tankbeurt: 1:29,01 (31.22L bij 905,9 km)
3e tankbeurt: 1:29,84 (29.88L bij 891.6 km)
4e tankbeurt: 1:30,98 (31.57L bij 978.0 km)
5e tankbeurt: 1:29,43 (33.10L bij 974.3 km)
6e tankbeurt: 1:30,59 (32.45L bij 992.7 km)
7e tankbeurt: 1:28,95 (31.88L bij 922.9 km)
8e tankbeurt: 1:29,22 (32.08L bij 937.7 km)
Een verslag van een extreem gelukkige Toyota rijder!
Met vriendelijke groet,
(Captain) Mark Manders ?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.