Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D Linea Luna (2005)

autoreview

Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D Linea Luna (2005)

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.2 D-4D Linea Luna
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na het maken van flink wat proefritten (Mazda 6 CDTI - Audi A4 1.9TDI - Seat Toledo 2.0TDI - Seat Leon 2.0TDI) gekozen voor deze (mijn eerste) Toyota. Uiteindelijk is dit een compromis t.o.v. de alternatieven.

De echte kwaliteiten van de Avensis zitten ´m in de ruimte die de auto biedt. Daarnaast valt ook de stilte en de rust in positieve zin op. Verder is het een voldoende krachtige en toch behoorlijk zuinige auto. Woon / Werk in de Randstad (dus veel fileverkeer!) is 1 op 15/16 gemakkelijk haalbaar. Zou je het vermogen voortdurend aanspreken kun je rekenen op een verbuik 1 op 11/12. Dat houd je echter geen tank vol met name omdat de auto niet tot onvervalst scheuren uitnodigt. Met een fluwelen rechtervoet en veel snelwegverkeer is 1 op 20 of zuiniger haalbaar. Keurige waarden voor zo´n enorme koelkast lijkt me.

Kortom de perfecte auto voor het gezin dat veel onderweg is. Met deze auto maakte ik de beste vakantierit. Bijna 1.400 km. met twee tankstops fluitent afleggen met een gemediddelde snelheid van 180 km/h. Verbruik schommelt dan overigens rond de 1 op 13. Het ingebouwde navigatiesysteem (de instapversie zeg maar) bewijst dan ook echt z´n diensten. Laat helemaal niets te wensen over. Een echte aanrader dit systeem.

Wat minder sterk vind ik het in- en exterieur. Het is allemaal keurig afgewerkt maar niet 1 detail windt op. Dit geldt ook voor het weggedrag. Valt weinig op aan te merken maar een extra blokje om maak ik niet. Nu heb ik wel sterk de indruk dat door de perfecte geluidsisolatie en demping je totaal geen besef hebt van de (bochten-)snelheid en remkracht. Alles gaat vlekkeloos en extreem soepel maar daardoor ook weer zonder beleving. In het verleden reed ik Alfa´s 156 met de eerste generatie 1.9 JTD´s. Dus een klap minder vermogen dan de 2.2 D4D maar wat was iedere bocht een feest.

Verbeterpuntjes :

De Radio / CD klinkt (met 8 speakers) goed. Wel jammer dat, ondanks dat het er allemaal erg geavanceerd uitziet, er niet veel extra´s opzitten. M´n standaard-radio in m´n Seat bood veel meer. Loudness. Geluid pastte zich aan de snelheid aan. Bij het opnieuw starten had het volume zich afgezwakt tot een vooraf ingesteld niveau (dus je schrikt je s´ochtends niet het lazerus als je de vorige avond wat enthousiast met The Prodigy aan de slag was).

Het via de cruisecontrol versnellen of terugkeren naar de eerder ingestelde snelheid doe je twee keer en daarna niet meer. Van 100 naar 120 kost dan zo´n kleine 30 seconden en dat zijn Trabant-waarden.

Ik denk eraan grotere velgen te monteren. Smoelt denk ik een stuk beter en ik hoop dat hierdoor wat meer gevoel in het stuur voor terugkomt.

Het privacy-glass na de B-stijl vind ik ideaal. Zeker met kleine kinderen. Het staat ook wel strak.

Al met al een prima auto. De auto´s waarin ik proefritten maakten konden niet in de schaduw staan van de Avensis. Op de Audi na dan. Dat is wat mij bertef nog een niveau hoger. Allen de prijs is absurd. Een vergelijkbare A4 kost je 10 tot 15 mille extra. En dan rijd je nog met een dieselmotor van een vorige generatie (geen common rail).

Denk dat m´n volgende auto (dat duurt nog wel een jaar of 2 / 3) weer een wat emotionelere keuze wordt.

Heeft er iemand ervaring met V-Power Diesel ? Ik hebde de indruk dat :

- De motor iets mooier rond loopt
- Er net even meer vermogen aanwezig is
- Hij net iets zuiniger rijdt

Maar voor hetzelfde geld is het allemaal suggestie.


--> Update 15/12/06 44.000 km.

Na laatste garagebezoek (36.000 km) rijdt de auto weer als de beste. Voorbanden zijn aan hun allerlaatste meters bezig maar ik heb nog geen tijd gevonden om ze te laten vervangen (wel keihard nodig in deze dagen merk ik). Huidg merk/type Bridgestone Turanza. Bevallen best dus denk weer dezelfde eronder te laten zetten. Met name prima grip in de regen.

Verder verbruikt de auto nog steeds nauwelijks olie en blijft goed zuing (1 op 15/16) ondanks mijn stevige rijstijl.

Aanvullende verbeterpuntjes :

Benzinepeilmeter is extreem onzuiver. Laatste kwart is goed voor zo´n 100 / 150 km. terwijl de actieradius zo´n 850 km. bedraagt. In theorie moet bij een halve tank (volgens de meter) de dagteller zo´n beetje dezelfde stand aangeven als de boardcomputer lijkt me. Dit scheelt echter circa 200 km.

Boardcomputer levert relatief een beperkte hoeveelheid info. Ik mis reistijden (huidg en overall sinds laatste reset), gemiddelde waarden over meer perioden dan alleen de tankinhoud of de laatste keer dat je startte. Maar ook de werkelijke snelheid via GPS (mits met navi uitgerust) bijvoorbeeld.

Navigatie heeft een paar keer storing gegeven. Heeft zichzelf gereset krijg ik de indruk want werkt weer prima. Nog steeds jammer dat je e.e.a. niet tijdens rijden kunt bedienen. Deze auto heeft vrij veel van dit soort ongevraagde veiligheidsvoorzieningen en je kunt ze niet allemaal omzeilen (zoals de oorverdovende gordelzoemer).

Bekleding van de deuren is erg vlekgevoelig. Vooral niet aanraken.

Met privacy-glass en een automatisch dimmende binnespiegel is het in deze tijd van het jaar wel erg donker buiten. De spiegel lijkt wat te fanatiek te werk te gaan en dimt meer dan ik tot voor kort dacht. Als je de spiegel (bij donker) uitdrukt lijkt het alsof je je zonnebril afzet.

Betrouwbaarheid (zeker in vergeljk tot veel concurrenten) en Prestaties (hij loopt eigenlijk toch wel flink) een ster meer gegeven.


--> Update 11/02/07 49.000 km.

Auto gaat binnenkort weer voor een beurt (iedere 15 dkm !)

De volgende punten :

Navigatiesysteem start met regelmaat zichzelf opnieuw op (gemiddeld 1 op de 5 ritten).
Boardcomputer reset zichzelf soms (tussen tankbeurten in). Hierdoor begint o.a. het gemiddels verbuik weer bij “0”.
Deurrubbers vòòr te slap (?). Hierdoor ontstaat flink herrie indien de wind in een schuine hoek op de auto staat of bij hogere snelheden. Er schijnt een modificatie voor de Avensis te bestaan in de vorm van een “rubber-verdikkingsstrip”.
Binnnscherm bij linkervoorwiel zit wat los. Hierdoor loopt bij achteruitrijden en daarbij naar rechts sturen het wiel tegen het binnenscherm. Geeft een hard ratelend geluid door de band die dan tegen de lamellen in dit deel loopt.
Bij het over dwarsrichels rijden hoor je linksvoor een stevige metalige tik alsof er iets loszit. Dit is ontstaan na de reparatie van de koppeling medio okt. ’06. Misschien heeft dit met het vorige punt te maken.
Bij openen en sluiten maken de ramen in de achterdeuren een schurend geluid.

Al met al nog steeds een prima auto. Mijn verwachtingen van een Toyota worden niet helemaal waargemaakt. Ik dacht 100% probleemloos te rijden.


--> Update 12/06/07 59.000 km.

Bij de laatste beurt zijn wat kleinere zaken (zie boven) keurig door de dealer opgelost. Tevens PDC (Parking Distance Control) in lakkleur laten monteren. Voldoet uitstekend. Had ik veel eerder moeten doen.

Verder bar weinig te melden behalve dat naar gelang de kilometers en de tijd verstrijken de Avensis me steeds beter begint te bevallen. Het motorblok lijkt zelfs steeds soepeler te worden. Inmiddels ook wel overtuigd geraakt van het nut van V-Power Diesel. Fractie sneller en soepeler bovendien het idee dat ik zo´n 50 km. meer rijd met een tank.

Verbruik schommelt tussen 1:15 - 1:17 bij een, volgens anderen, stevige rijstijl en circa 25% stad - 75% A-wegen (waarvan 50% file :( Olieverbuik nihil.


--> Update 13/09/07 68.000 km.

Saai verhaal. Auto rijdt nog steeds prima. Vakantierit (Italie) beviel uitstekend. Grote stappen snel thuis waarbij met volle bepakking (bagage tot aan het plafond) en 4 personen na wat aandringen 220 km/h op de teller is te krijgen. Ook dan voelt de auto nog stabiel aan. Motor blijkt dan toch erg krachtig, s´nachts door aardedonker Zwitserland met 150 op de cruise control merk je alleen aan de verbuiksmeter of je daalt of stijgt.

- Verbruik ligt gem. rond de 1:15 / 1:16 (volgens boardcomp).
- Olieverbruik nog steeds nihil

Bij de komende beurt moet alleen even naar de demper van het dashboardkastje worden gekeken. En als de airco bij hoge buitentemperaturen echt lang aan staat lijkt deze wel steeds meer kabaal te maken. Dus nog meer dan het voor mij niet goed verklaarbare aan en uitlsaan van de fans. Maar dat schijnen alle Avensissen te hebben.

PROBLEMEN

Nieuwe schijfremmen voor bij 25.000 km. Waren gegroefd a.g.v. kiezels

Nieuwe ’koppelingsspullen’ (platen / drukgroepen ???) a.g.v. een lekke keerring in de versnellingsbak bij 36.000 km. Hierdoor lekte olie naar de platen. Was de Avensis 2 weken kwijt (deze onderdelen zijn niet echt voorradig blijkt). Hoop dat dit, nu ik nog garantie heb, eenmalig is. Dit is niet des Toyota´s.

Zie ook updates

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.