Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D Linea Luna (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 2.0 D-4D Linea Luna |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Avensis is een goede reisauto. Hij is zeer stil, ook op de snelweg. Standaard zit er een behoorlijke stereoinstallatie in. Die heb ik laten uitbreiden met een CD wisselaar.
De afwerking in het interieur is hoogwaardig en redelijk goed uitgevoerd. Tevens heeft mijn uitvoering het kleuren navigatiesysteem i.c.m. HID lampen. Het navigatiesysteem werkt uitstekend, hoewel de spraakherkenning wel eens moeite heeft met het verschil tussen het verstaan van de woorden ON en OFF.
De misser van Toyota:
Het kleuren navigatiesysteem (wat veel duurder is dan het pictogrammen systeem) is niet te koppelen met een TMC module zodat je filemeldingen op het navigatiesysteem kunt ontvangen. Bij het TNS300 systeem kan je als optie een TMC kopen (+-325 euro) die dit wel doet! Enorme misser van Toyota! En mijn dealer was hier niet van op de hoogte.
UPDATE: Ik moet nog wat meer kwijt over dit dure navigatiesysteem. Door het ontbreken van een TMC moet je zelf je omleidingen plannen. Op zich gaat dat wel (spraakcommando: ’Detour’), maar als je tijdens je omleiding per omgeluk de verkeerde afslag neemt, doordat bijvoorbeeld de GPS even niet goed gaat, berekent het systeem meteen weer de oorspronkelijke route waardoor je weer de file in wordt geleidt. Dit overkwam me vanochtend. Eigenlijk is mijn advies om het systeem niet te nemen. Veel te duur voor wat het biedt.
De kofferruimte en de ruimte achterin is voldoende groot. Er kunnen probleemloos twee volwassenen achterin meereizen en die hebben beide meer dan voldoende voet- en hoofdruimte.
De motor (116 PK en 280 nm bij 2000 toeren) volstaat , maar als je nu de keus hebt zou ik voor de nieuwe 2.2 diesel gaan. Met de 2.0 is er maar net voldoende kracht over voor inhaalmanoeuvres, mits je hoog in de toeren blijft zitten en terugschakelt. Onderin is de trekkracht matig.
Ik moet wel zeggen dat, vergeleken met mijn vorige auto, deze diesel minder zuinig is. Hij rijdt gemiddeld op 16 (bij toegestane snelheden) en dat is vergeleken met een VAG diesel niet zo heel erg zuinig.
De stoelen zijn wat aan de korte kant, en ik mis ook de mogelijkheid om ze te kunnen kantelen. Op langere afstanden mis ik de steun onder mijn benen. Ik heb onlangs proefgereden in een Volvo V50: dat zit een heel stuk beter!
Eigenlijk had ik de Executive versie willen hebben maar die werd destijds alleen maar geleverd met hout en dat vind ik lelijk. Nu (2006) kan hij ook met alu strips worden besteld.
Ik ben nu (2006) het einde van het leasecontract aan het naderen. De volgende wordt geen Avensis meer, hoewel ik de facelift geslaagd vindt. Ik wil in mijn volgende auto graag een automatische versnellingsbak en die leveren Japanners niet in diesels... waarom niet is me een raadsel. Dus is de keuze nu tussen Saab 9-3 sportestate, de Alfa 159 SW en de Volvo V50 D5.
PROBLEMEN
De levertijd is lang! Ik heb er ruim 5 maanden op moeten wachten!
Het dekzeil rammelt wel eens wat, maar minimaal (wordt ook in enkele ander reviews genoemd). Ik vind het niet echt storend, maar het zou niet hoeven voor een auto die zo perfect is afgewerkt. Na 75000 km. liet de naad van het zekzeil ook los, dus kreeg ik een nieuwe die ook beter was afgewerkt én niet meer rammelt.
Na een maand gaat de achterspoiler wat uitsteken.... lijkt slecht gehecht. Dit mag de dealer binnenkort oplossen.
In het dashbord is een rammel ontstaan. Dit is door de dealer wel opgelost maar nu zit er tussen de decoratiestrip en het kunststof deel van het dashbord een gapende spleet, die de afwerking wat teniet doet.
De dealer had wel wat steekjes laten vallen bij de aflevering:
-de auto was nog niet helemaal klaar; ze moesten de CD wisselaar en de carkit nog inbouwen. Terwijl de auto al twee weken binnen was.
-het instructieboekje van het navigatiesysteem vergeten te leveren;
-en dus niet weten dat er geen TMC beschikbaar is op het kleurennavigatiesysteem....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.