Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Linea Luna (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Linea Luna |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 122.000 km |
ERVARINGEN
- 122.000 km
30-10-2006;
Sinds 1 week rijd ik in een Avensis 126 pk diesel. Hiervoor reed ik een 100 pk Laguna. Ik rij ruim 60.000 km per jaar. Ik heb voor de Avensis gekozen vanwege zijn prijs/kwaliteit verhouding. Een Passat is mooier maar duurder en een 407 sw is ook mooi maar onpraktisch en voor meer geld rij je nog maar in een 1600 cc. Verder heeft de 407 te weinig ruimte op de achterbank en een onpraktische laadruimte.
Die 1600 cc vond trouwens nog eens niet zo langzaam. In de Laguna heb ik ruim 190.000 km gereden in 3 jaar tijd, achteraf moet ik concluderen dat dit niet eens zo’n slechte auto was. Ik heb wat kleine dingetjes gehad maar hij heeft me nooit echt in de steek gelaten.Wel had de laguna te weinig vermogen,vooral het koppel van 200 newton was te weinig.Inhalen op een 80 km weg moest je met beleid doen.
Maar nu de Toyota. Het eerste wat me opvalt is de stilte in de auto. Hij maakt 2400 toeren bij 140 km in zijn 6e versnelling en verbruikt de 1e 2100 km 6,7 liter per 100 km. De wegligging is ok, maar ik ken betere auto’s.De remmen hadden van mij wel wat bijteriger mogen zijn,ze kunnen mij nog niet overtuigen.
De auto is voldoende snel maar je moet wel boven de 2000 toeren komen anders geeft hij niet thuis. Aan de stoelen moet ik nog wennen,ik vindt ze aan de korte kant en geven maar weinig zijdelingse steun.Ook vormt de bovenkant niet geheel naar je lichaam. En waarom heren van Toyota kan er geen lendesteun af ?
Verder snap ik niet waarom er zo’n harde midden-armsteun in zit. Ze kunnen wat dat betreft nog wat leren van Renault en Volkswagen.Laatste punt van kritiek is het navigatiesysteem wat vrij berperkt is voor 1000,- euro en de ontvangst van de radio.
In Zuid Limburg kon ik radio 3 niet ontvangen en in Twente en delen van Gelderland 538 en BNR niet. Had ik met mijn radio Renault geen last van in die gebieden.
Maar nu genoeg gezeurd,als je veel in de auto zit heb je mischien wat hogere eisen. Verder is het een fijne reisauto en heb nog geen spijt van de keus.
------------------------------------------------------------------------------------
5-11-2006; 2900 KM; aan de autostoel begin ik steeds meer te wennen. Het gemiddeld verbruik ligt nu op 6,6 l/100km volgens de boordcomputer. Ik heb het instructieboekje nog bekeken over de tankinhoud. Blijkt toch echt een tank van 60 liter in te zitten terwijl ik volgens de boordcomputer na 750 km geen meter kan rijden. Dan blijkt er niet meer dan 48 liter in te kunnen. Dat houdt dus in dat ik soms om de 2 dagen aan de pomp sta. Over de rijeigenschappen en vooral de motor zeer tevreden.Deze is voldoende pittig, stil en redelijk zuinig. Ik vraag me af of er zo’n verschil zit in trekkracht met de 150 pk. Met de 177 PK DCAT wel maar, die was supersnel maar ook redelijk nerveus om in te rijden. Deze laatste zou me te duur worden met bekeuringen omdat deze altijd uitnodigd om hard te rijden. Heeft iemand ervaring met de 126 en 150 pk diesel. Ik ben benieuwd naar het verschil in trekkracht tussen 300 Nm en 310 Nm motor.
------------------------------------------------------------------------------------
16-12-2006; 10.800 KM; verbruikt ligt nu op 6,7 l/100km. Tot nu toe nog geen problemen gehad en na ontvangst van de auto niet meer terug bij de garage geweest.Auto is nu wel ingereden en voldoende soepel en voor mij snel genoeg.Ben nu wel gewend aan de autostoel. Zou wel iets meer steun in de bovenrug mogen geven.De stilte in de auto is wel ideaal.Geluid van stereo
------------------------------------------------------------------------------------
8-5-2007; ik weet niet wat er allemaal gebeurt hier maar een groot deel van mijn revieuw is ineens verdwenen????? Dit ging onderandere over kritiek op de avensis.
Kunnen de heren van Autoweek welke de tekst controleren voordat het op internet komt weer terughalen???????
------------------------------------------------------------------------------------
10-2-2008; verhaal maar weer opgepakt,wegens een fout bij bij autoweek was revieuw gewist.Tot nu toe 79.000 km gereden. Op zich bevalt de Toyota goed.Voor het geld krijg je veel ruimte,luxe en confort.Vergeleken met mooiere auto’s als passat en mondeo ben je minimaal € 3000,- goedkoper uit. De auto is stil en redelijk zuinig, 6,5 l/100 km.Weggedrag kan beter en hij wordt pas wakker boven de 2000 toeren.
Aan de stoelen moest ik eerst wel wennen maar ondanks het gemis van een lendesteun heb ik geen (rug)klachten.Ook hier is de ontvangst van de radio beneden de maat,daar kunnen ze nog iets van Renault leren,die het ook zonder dak-atenne doet.
Maar wat verbruikt deze auto veel olie; 1 liter op 2500 km !!!!! Dit schijnt normaal te zijn bij de type’s 2.0 D4D en 2.2 D4D. Louwman heeft hier een interne brief over weggedaan; daar staat letterlijk in; probleem; olieverbruik 1 liter op 2500 km of meer. Oorzaak; Als gevolg van de hoge temperatuur en te weinig koeling vindt er koolafzetting in de zuigerveergroeven plaats. Het gevolg is dat de zuigerveren vast gaan zitten. Oplossing; de zuigers en zuigerveren vernieuwen en de motorcomputer voorzien van de laatste nieuwe sofware.Dit is bij allemaal al gebeurt maar nog steeds het olieverbruik van 1 liter op 2500 km.Ik kan me niet voorstellen dat niet meer avensis-rijders daar last van hebben????? Laat svp weten wat jullie bevindingen zijn.
PROBLEMEN
- 122.000 km
geen
9-3-2007; 2 liter !!! olie bijgevuld bij KM-stand 23500
handvat van rolhoes afgebroken,garantie binnen 2 dagen nieuwe rolhoes
gekregen. Zit trilling in stuur en hoor een zoemgeluid, banden worden
gebalanceerd
16-3-2007; km-stand 25.700 banden zijn van voor naar achter omgewisseld en gebalanceerd. Er zit nog steeds een lichte trilling in het stuur en een zoem geluid bij voorwielen, als bij een kapotte lager.
Verder is de radio-ontvangst onder de maat en kan RDS de zender soms niet vasthouden waardoor de opgeslagen zender gewoon helemal weg is, ook in gebieden waar
de zender normaal wel te ontvangen was. Erg vreemd.
6-4-2007;km-stand 29.000 voorbanden opnieuw gebalanceerd, olie vervangen, luchtfilter aico vervangen en 2 sterretjes op voorruit gerepareerd. Olieverbruik moet over 3000 km gecontroleerd worden om te kijken of de moter niet extreem veel olie verbruikt.
4-5-2007; km-stand 33.900 ; 3 liter olieverbruik op 5000 km! Er worden nieuwe zuigers besteld voor de motor.
27-6-2007; auto staat deze week in de garage ivm olieverbruik en verder wordt de vooruit vervangen ivm een scheur. Rijd nu in een 150 pk avensis. Deze motor is toch nog wel iets soepeler en sneller bij acceleratie. De 126 pk moet in de 1e versnelling echt op gang komen. Verder is het koppel van de 126 pk na 3100 toeren wel op en gaat de 150 ok wel tot 3500 toeren verder. Qua verbruik maakt het volgens mij weinig uit.Voor mensen die twijfelen tussen de 126 en 150 pk wil ik hetvolgende zeggen; Ik heb zelf geen E. 1000,- meer over voor de meer pk’s en beetje koppel maar ik moet toegeven dat de 150 pk net iets lekkerder rijdt. Maar met de 126 pk vind ik nog steeds niets mis mee.
20-11-2007; motervermogen weg op snelweg,leek net of turbo kapot was. Ze hebben de katalysator vervangen.
14-1-2008; nog een keer hetzelfde probleem,weer auto 3 dagen kwijt. Nu hebben ze wat gewijzigd in de sofware.Verder last van hoog olie-verbuik 1 liter op 2500 km.
20-5-2008;scheurtje in cylinder daardoor nieuwe motor erin,verder nog een keer roetfilter en katalisator vervangen. Totaal al 2 keer.
14-7-2008; met nieuwe motor is momenteel het olieverbruik onder controle,wel zijn de verstuivers al weer vervangen omdat ze erg ratelden.Mischien dat het probleem nu eindelijk opgelost is?
13-8-2008; het volgende probleem; een fluitende turbo; bij de garage geweest,daar denken ze aan een beginnende slijtage van de turbo,je kunt er mischien nog wel een paar ton mee rijden. Het lijkt net alsof in een hibride,ik blijf daar geen paar ton mee rijden.
Volgende week wordt hij na gekeken bij een grote beurt. Perfecte kwaliteit weer van Toyota. Olie verbruikt de nieuwe motor nauwelijks, dat lijkt nu onder controle.
16-9-2008; turbo vervangen,olie verbruik is nu nog steeds onder controle bij nieuwe motor.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.