Toyota Avensis Wagon 2.0 16v VVT-i D4 Linea Luna (2005)

Toyota Avensis Wagon
Toyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis - interieur

UitvoeringAvensis Wagon 2.0 16v VVT-i D4 Linea Luna
Bouwjaar2005

IVM gezinsuitbreiding werd het tijd voor een andere auto, dat het een Toyota moest worden stond al vast door eerdere positieve ervaringen met diverse Celica’s.

Na div malen te hebben proefgereden in oa een Corolla Verso, Avensis Verso en Avensis Wagon is de keuze uiteindelijk op de laatste gevallen. Deze sprong er qua rijcomfort ver boven uit. De beide Verso modellen waar we eigenlijk onze zinnen op hadden gezet vielen ons met proefrijden beide tegen. De ruimte in de hoogte schiet je weinig mee op maar werkt wel als een klankkast waardoor er veel afrol geluiden het interrieur binnendrongen. Verder viel het veercomfort tegen bij bv het nemen van drempels en berijden van klinkerwegen.
Toen we als laatste in de Wagon stapte voelde dit een klasse hoger aan en het oog wil ook wat.

Tot op de dag van vandaag nog geen moment spijt gehad van de aanschaf, het is werkelijk een genot om in te rijden en de auto ziet er in het zwart met alu roofrails en 17 inch lichtmetalen velgen geweldig uit!
Tevens een navigatiesysteem en Park Distance Control als optie’s besteld en er een trekhaak onder laten zetten.

In de zomer met een vouwwagen naar Zuid Frankrijk en onlangs naar Oostenrijk op wintersport bleek de auto een prettige reiswagen te zijn met veel comfort. Na een reis van 18 uur naar Oostenrijk kwamen we niet vermoeid aan en dat wil toch wat zeggen.

Wat is me tot nu toe positief opgevallen:
- complete uitrusting o.a. ABS EBD TRC VCS div airbags Climatecontrol Cruiscontrol
- climatecontrol met gescheiden temperatuurregeling bevalt zeer goed
- audio installatie van zeer goede kwaliteit
- veel binneruimte
- zeer stil, lijkt alsof je een auto van een klasse hoger rijdt
- ruime kofferbak met diverse handige opbergruimten
- degelijke afwerking waardoor geen kraakjes, rammeltjes of piepjes
- gunstig verbruik bij hogere snelheden ondanks hoog gewicht en 2.0 motor

Wat valt er tegen:
- zware unit van afdekhoes in kofferruimte waardoor deze moeilijk in- en uit te nemen is.
- lak gevoelig voor steenslag (met name het plaatwerk van de achterschermen voor de achterwielen)
- TMC waamee het navigatiesysteem is uitgerust heeft tot nu toe nog niet gewerkt terwijl er wel degelijk files stonden. Volgende week bij eerste beurt wordt hiernaar gekeken.
- het blijkt dat er voor de Avensis in combinatie met 17 inch lichtmetalenvelgen geen sneeuwkettingen zijn vrijgegeven door Toyota, dit ivm te weinig ruimte in de wielkasten waardoor er de kans bestaat dat er sensoren van het ABS ed beschadigd raken. Hierdoor extra kosten moeten maken door aanschaf van 16 inch velgen met winterbanden.
Prettige bijkomstigheid was dat met de winterbanden zonder kettingen mede door de tractiecontrole, besneeuwde hellingen van zo’n 15 % geen probleem waren terwijl anderen met kettingen stonden te klooien.

Bij aflevering bleek het stuurwiel bij rechtuitrijden iets scheef te staan en zat er af en toe een zwaar punt in de bedieningsknop van het navigatiesysteem waardoor deze in storing ging.

Het stuur is een week later recht gezet en staat nog steeds recht.

De knop van het navigatiesysteem heeft de dealer getracht gangbaar te maken echter zonder resultaat, later nog eens naar laten kijken echter weer zonder resultaat. Het probleem was ook dat de storing zich niet altijd voordeed en telkens wanneer ik bij de dealer was het systeem goed werkte. Na contact met de importeur de dealer weten te overtuigen een nieuwe bedieningsunit te monteren en sindsdien is het probleem verholpen. Het TMC werkt echter nog steeds niet dus dat moet nog even worden uitgezocht.
Voor de rest werkt de navigatie perfect, hij kent de kleinste plaatsen en wegen in heel Europa en heeft me nog nooit verkeerd gestuurd. Het grote boek van de weg is echt niet meer nodig.

Voor wat betreft het verhaal met de sneeuwkettingen was ik niet tevreden over de importeur. Ik was er door Pewag Sneeuwkettingen op geattendeerd dat er voor mijn auto geen kettingen waren vrijgegeven door Toyota en had dit probleem voorgelegd aan de importeur. Ik kreeg van hen een mail terug dat dit niet waar is en het geen probleem was. Omdat ik later van een andere ketting fabrikant het zelfde verhaal kreeg te horen heb ik wederom contact met Toyota opgenomen. Ditmaal iemand die het ook een vreemd verhaal vond maar er wel tijd instak en het voor alle zekerheid even zou uitzoeken. Deze medewerker belde met later terug met duizend maal excuses maar dat het inderdaad waar was. Indien ik kettingen zou monteren zou de kans bestaan dat het één en ander kon beschadigen zoals sensoren e.d. en dit geheel op eigen risico zijn.

Voor de rest ben ik tot nu toe zeer tevreden over de auto en ben ervan overtuigd een goede aankoop te hebben gedaan.