Toyota Avensis Wagon 2.0 16v VVT-i D4 Linea Luna (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 2.0 16v VVT-i D4 Linea Luna |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand laatst | 40.000 km |
Niet meer zo betrouwbaar als voorheen
- 40.000 km
Altijd hebben wij japanse auto's gereden van de merken toyota, Honda en Subaru. Het was bijna vanzelfsprekend in 2004 dat onze nieuwe auto weer een Jap zou worden. Dit vanwege de bewezen betrouwbaarheid. Wij griezelen van sommige horrorverhalen die wel eens in Autoweek staan van mensen die wekelijks met een nieuwe auto bij de dealer staan. Na alle prijslijsten en uitvoeringen van de drie genoemde merken bekeken te hebben viel onze keus op de Avensis. Wij hebben in de afgelopen jaren hoofdzakelijk de lange afstanden met de Toyota gereden. Voor de korte afstanden hebben we een andere auto. Als reisauto bevalt hij prima, hij is stil, zeer zuinig (nooit meer dan 8L/100KM), comfortabl en hij stuurt echt goed. De 17 inch wielen van de Luna uitvoering vind ik een echte aanrader. De 2.0 hebben wij gekozen vanwege de grotere remmen en de aanwezigeid van ESP (VSC). Op de 1.8 was dit toen nog niet standaard, later wel. Ook verder is de auto zeer kompleet uitgevoerd met o.a. gescheiden klimaatregeling zelf dimmende binnenspiegel en een mooie stereo. Tot zover het goede nieuws.
Storingen:
Dat waren er teveel voor een toyota. Wat mij opvalt aan de auto is dat er heel veel europese onderdelen in zitten. Je kunt eigenlijk niet meer van een japanse auto spreken. Veelvuldig zie ik meken als Bosch e.d staan.
- het motormanagment lampje brandt een enkele keer,dit wordt
opgelost met het loskoppelen van de accu.
- beide koplampen zijn vervangen wegens lekkage.
- De voorbalk roestte meteen, zoals dit ook bij de duurtestauto
van Autoweek het geval was. Dit heb ik zelf maar behandeld.
De meesten zullen dit niet ontdekken omdat hij niet meteen in
het zicht ligt.
- De hoedenplank kraakt dusdanig dat ik hem verwijderd heb.
- Het stuur maakt schurende geluiden. Ook in het dash heb ik
gekraak.
- Het ergst vond ik een kapotte AIRBAGMODULE (Made in UK). De
dealer wilde van coulance niets weten. Dit zijn ze volgens
nederlands consumentenrecht wel verplicht. De reparatie zou
rond de 1000 euro kosten. Alleen al het uitlezen van het
geheugen kostte 87 euro. Met dank aan de Firma Airbagservice
heb ik de klus zelf voor 200 euro geklaard. Het in- en
uitbouwen stelt niets voor
- De achterbanden (Dunlop waren zeer snel gecupt). Ook voor de
achteras is een sevicebulletin uitgegeven door toyota. De auto's
die ingeruild worden bij een ander merk en niet meer bij Toyota
onderhouden worden lopen vroeg of laat tegen een APK afkeur
aan op die achteras.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.