Toyota Avensis Wagon 1.8 16v VVT-i Linea Luna (2003)

autoreview

Toyota Avensis Wagon 1.8 16v VVT-i Linea Luna (2003)

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 1.8 16v VVT-i Linea Luna
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf93.465 km
KM-stand laatst122.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 98.462 km

In augustus 2009 heb ik deze Avensis gekocht een beetje duurder dan gepland maar het is een ontzettend mooie auto. Heel luxe uitgevoerd met tal van opties. Inderdaad de cruise control ontbreekt maar voor de rest weet ik niks te bedenken wat ik meer zou willen aan een auto. Geen enkele beschadiging. Wel gaat de achterklep wat langzaam open maar dit wordt snel onder garantie verholpen. Daarnaast vind ik dat de motor als hij koud is nogal wat toeren maakt. (ongeveer 2000) Het rijdt wat lastig de woonwijk uit Ook daar wordt naar gekeken en ze weten het terug te draaien naar 1800 met de vermelding dat er zo alles aan gedaan is. Het werkt zo al een stuk beter.
Deze auto gebruikt iets mee dan mijn Carina hiervoor Die kon ik rond de 1:15 houden en deze komt met moeite aan de 1;14.
Belangrijkste ervaringen zijn stil, makkelijk te bedienen, snel, luxe, comfortabel. Het lijkt raar maar vooral als het donker wordt lijkt alles te kloppen aan deze auto. Binnen verlichting, Portier verlichting, dashboardverlichting, moet je even uitvinden maar werkt perfect. Breedstralers zijn erg prettig als berm verlichting en er komt uit de schijnwerpers voorop een alles verlichtende bak met licht. Die kun je door de hele provincie heen zien gaan.
Wat rijdt deze auto geweldig, je zou er spontaan mee naar zuid Spanje op vakantie gaan. Helaas denken drie kinderen op de achterbank daar anders over.
Wel vervelend is dat de ruitenwissers zulke naren strepen trekken die na een paar seconden weer wegtrekken. Nieuwe ruitenwissers en een middel dat de ruit heel erg waterafstotend maakt door alle microscopische gaatjes te vullen bieden tijdelijk soelaas. Ik denk dat ik nog regelmatig met een fles spiritus in de weer moet om alles goed te ontvetten. Ik weet niet wat het poetsbedrijf er op heeft gesmeerd maar het zal wel slijten. Ik weet nu hoe het onder controle te houden .

In de herfstvakantie vraagt mijn zoon (11) of we ook de olie niet eens moeten peilen. Bij de vorige moest dat regelmatig want die lustte nogal een slokje. Tot mijn schrik zie ik dat er een liter bij moet want de peilstok wordt aan de minimumzijde nog gevet. Naar de garage het verhaal verteld en de eerste reactie was dat er tot 1 op 1000 niks aan gedaan werd. Daarmee ga ik niet akkoord want ik ben er ondertussen via een discussie op deze site ook achter dat dit type motor een olieprobleem heeft.

Ik ben vandaag naar de garage geweest met mijn avensis en ben overeengekomen dat er via een toyota garage in de omgeving bijgehouden gaat worden hoe veel olie dat hij nu eigenlijk gebruikt. De voorwaarden die mij zijn verteld zijn dat er onder coulance wordt gerepareerd als de motor mee dan 1 liter olie op 2500 km gebruikt. We zullen zien. Daarnaast is mij verteld dat mij dit ook een gedeelte gaat kosten en dat de regeling tot 150.000 km gebruik telt. Ik denk dat ik het gas maar eens wat dieper ga indrukken. Daarnaast is het beter ( volgens deze toyota reparateur ) om vol synthetische olie te gebruiken. Deze zou minder verbrand worden. Alles is byzonder snel en goed geregeld door mijn eigen garage die contact heeft opgenomen met een toyota garage. Ik ben klant (heel tevreden klant) van een merkloze dorpsgarage Popma en Velner in Balk die dat soort dingen uitstekend voor mij regelt. Niks dan lof over deze mensen. Maar het probleem is nog niet verholpen.
Voorlopig zet ik bij de vraag of ik het zelfde merk weer zou kopen nog een misschien en dat had ik een aantal maanden geleden niet gedacht. Misschien is het binnenkort allemaal wel verholpen. Ik hoorde bij de dealer dat de huidige motoren zo veel te verduren krijgen door toegenomen emissie eisen dat ze daardoor veel gevoeliger worden en het met deze manier waarop we nu werken, de huidige zuigermotoren, bijna niet te halen valt. Daar valt een aardige boom over op te zetten natuurlijk maar ik ben op dit moment alleen maar benieuwd hoe alles voor mij uit pakt.

  • 100.885 km

Uiteindelijk doet deze auto alles naar behoren. Ik koop er wel een paar winterbanden onder. De grip van de yokohama's zijn op sneeuw nihil Via een aanbieding van mijn onvolprezen dorpsgarage kon ik er voor een bescheiden bedrag lichtmetaal bij krijgen voor de prijs van staal.
Bij de toyota testdag bleek er een minimale lekkage te zijn bij de aandrijfas. Voordat de garantie afloopt moet er maar even naar gekeken worden.
De accu moest wel vervangen. Dit gebeurde onder garantie. Een paar lampjes voor de dashboard verlichting moeten ook nog vervangen worden. Als het de accu is die er bij de nieuwe auto ooit is ingezet dan heeft het wel aardig gepresteerd. Zeker gezien de hoeveelheid elektronica die het allemaal moet voorzien van elektriciteit.
Het benzinegebruik is nog niet naar beneden. Daar ben ik nog altijd niet van onder de indruk. 1:14 vind ik, gezien mijn rijstijl niet echt geweldig. Misschien moet eens een economischer chipje er in laten zetten. Aan de andere kant heeft hij zo'n bak met vermogen dat het af en toe heerlijk is om daar ook gebruik van te maken. Natuurlijk zijn er veel sportievere auto's maar het hebben van vermogen is dus toch gebruiken. Dat doe je bij deze auto meer dan bij de ouwe trouwe ( best wel trage ) Carina.
Als ik er over nadenk vind ik er al heel wat aan mankeren of gemankeerd hebben.
olie verbruik
lekkage op aandrijfas (minimaal maar het is er wel)
nieuwe accu
nieuwe gasveren op achterklep.
Gelukkig alles netjes onder garantie maar ik had het niet verwacht van een auto in deze prijsklasse.

olieverbruik!

  • 101.245 km

Gisteren naar de toyota dealer in Sneek geweest om het olieverbruik te laten registreren. Na 2845 km had de auto 1 liter olie gebruikt. Dat is aanzienlijk meer dan in eerste instantie gemeten werd in de herfstvakantie (3 maanden geleden) toen was het ongeveer 1:5000 nu dus 1:2800. Volgens mij moet er wat fout zijn aan deze motor. Ze zouden in de gegevens nakijken of ik in aanmerking kwam voor een coulance met de reparatie. We blijven hopen.

verkopen of niet

  • 103.845 km

Ik ben ondertussen een aantal keren naar de toyota dealer in Sneek gegaan (niet de dealer waar ik mijn auto laat onderhouden) Drie keer is daar de olie gepeild. De laatste keer na 3000 km is er een liter olie bij gedaan omdat de olie onderaan de peilstok stond. Weer ongeveer 2400 km later nog eens laten peilen maar ik was al uit het bestand ...... hoezo uit het bestand. U was toch de eigenaar van die avensis die zo ongeveer 1: 4000 gebruikte? Nee dat was ik niet. Mag ik mijn gegevens die jullie hebben bijgehouden wel inzien? Paniek achter de balie. Er waren geen gegevens. Uiteindelijk wilde de meneer wel even peilen en oh verrassing hij kwam op weer 1: 4000. U komt niet in aanmerking voor de coulance regeling meneer.
Maar ik wil wel een aanvraag indienen?
Ik ga maar eens overleggen met mijn eigen garage wat zij er van vinden en wat er kan.
Uiteindelijk komen we tot de conclusie dat als we van het oliegebruik af willen, dat de auto maar verkocht moet worden. Er wordt ook nog gekeken welke technische opties er zijn. Wellicht is een ruilmotor wat . Als er een andere auto moet komen kost me dit ook geld.
Over een aantal dagen kom ik weer terug en ik ga maar eens kijken
Dus ik loop af en toe een garage binnen waar ik zo eens een balletje op gooi. Vandaag hoorde ik wat interessants. Laat het oliepeil eens zakken naar dat laagste punt dat nog verantwoord is en kijk of hij dan nog steeds olie gebruikt. Het zou best wel eens kunnen dat het dan afneemt. Wel zorgvuldig blijven peilen. Gebruikt hij dan nog steeds heb je echt een probleem.
Ik heb zo'n betrouwbare toyota gekocht om dit soort gedoe NIET te hebben. Misschien dan toch maar wat anders?
Wordt vervolgd.

  • 109.459 km

We zijn al weer een stukje verder. De garantie is verlopen. De laatste kleine dingetjes zijn geregeld. Mijn garage kwam met de suggestie om andere olie(halvoline ultra 5w40) er in te doen. Ik heb daar nu ongeveer 5000 km mee gereden en er is een liter gebruikt. Hmm dat is beter dan voorheen maar het zal er toch wel op uitdraaien dat de motor gereviseerd moet worden. Toyota heeft mij laten vallen. Dat bleek eens te meer toen ik een andere eigenaar van een Avensis sprak. Hij heeft een 2.2 ltr diesel uit 2006 die aan olie ongeveer 1 op 20.000 liep. Hij maakt veel meer kilometers per jaar maar Toyota heeft hem aangeboden om zijn motor wel te laten reviseren.
Mijn auto doet het voor de rest uitstekend. Hij stinkt ook niet meer nadat de airco netjes is schoongemaakt. Dat moet voortaan wat eerder.
De achterbanden zouden eigenlijk eens vervangen moeten worden. Na veel lezen en vergelijken denk ik dat het de Bridgestone Potenza moet worden.
Nog iets dat echt vervangen moest worden was de DVD van de Navigateur. De vorige was nog de eerste uit 2002. Sindsdien zijn er een aantal wegen veranderd. Laatst stuurde deze Dame mij een weiland in in de buurt van Harlingen. Wel een dure grap trouwens 159 Euro voor een paar schijfjes is wel vrij veel. Maar ik wil geen los apparaat kopen als je er een hebt ingebouwd.

Er uit met dat ding!

  • 122.000 km

Na maanden zoeken en vergelijken hebben we besloten om deze auto er uit te doen.
Redenen:
1 het olie gebruik Ik heb een staatje opgemaakt en in die grafiek stijgt het oliegebruik diagonaal door de staat heen. Ik weet ook wel dat het maar net is hoe je zo'n staat op bouwt maar het zegt mij genoeg. Over één of twee jaar sluit deze motor zijn oogjes en wil ik hem niet in bezit hebben. De auto viel (natuurlijk) net buiten de coulance regeling en reviseren kost me te veel. Dus hebben we besloten een nieuwe ( echt nieuw ) te kopen en kleiner. Die kun je verderop in mijn pagina's wel vinden.
2 Het benzinegebruik viel me tegen. Ik heb een fluwelen voet (in overdrachtelijke zin) en krijg toch het gebruik niet onder de 1:14,5. Dat vinden veel mensen keurig maar ik niet.
3 Mijn vrouw zat niet lekker in deze auto. Ze kon haar draai er niet in vinden en op dit moment rijdt zij er meer in dan ik.
4 De versnellingsbak begint steeds lastiger te doen. Ik weet niet wat het is maar hij schakelt steeds stroever en hakeriger.
5 Ik kon er nu nog redelijk geld voor terug krijgen. Als de motor nog verder heen was zou me dat niet meer lukken, vermoedde ik.
Jammer hoor ik had veel meer van de avensis verwacht.
Bij de afbeeldingen heb ik een screenshot gedaan met daarop de olie en benzine gebruik. van de laatste 15.000 km.
Daar zit een meetfout bij maar er is toch ook een duidelijke tendens af te lezen. Er zijn 4 staatjes. Linksboven de kilometers die ik gereden heb. Linksonder het benzineverbruik, rechtsboven de hoeveelheid olie die ik heb toegevoegd aan de motor en linksonder het toenemend olieverbruik in een weergave van 1:5000 toenemend naar een 1:3000
Ik hoop dat degene die deze auto koopt weet wat hij doet.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.