Toyota Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Luna (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Luna |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De keuze en motivatie.
Wij vonden de Toyota Carina E sedan al een bijzonder ruime auto, minstens vergelijkbaar met de VW Passat destijds. Ruimte is voor ons belangrijk, omdat ik 2 meter lang ben en mijn kinderen nu ook >>1.90m en er moeten nog twee honden mee. Voor ons bleek de Avensis Verso met 6 stoelen de beste keuze.
Comfort en rijgedrag
De Avensis Verso is een mooie, robuuste auto met relatief goed rijgedrag en redelijk comfortabele vering. Het bedienen van de handbak vind ik prima. Hoewel duidelijk neiging om rechtdoor te gaan bij de wat scherpere bochten in de wijk, is de Verso lekker te besturen. Vermoeit niet, ook niet bij lange ritten.
De zitpositie is in het begin lastig te bepalen, vooral omdat er een middenconsole ontbreekt, waar ik mijn rechterbeen tegen kan laten rusten. Ik heb een automatische versnellingsbak overwogen, maar die blijkt voor mij ongeschikt, omdat de selectiehandel precies op mijn rechterknie rust en ik ‘m dus niet in de Drive-stand kan zetten - en dat schiet niet op.
De 2 liter VVTi motor maakt een vlotte MPV van de Verso. Hoewel niet irritant, laat de aandrijflijn zich redelijk goed horen in het interieur. Mede door de remassistent zijn de remmen puik in orde.
Veelzijdigheid
De Avensis Verso heeft voldoende laadvermogen om ook daadwerkelijk met langere ritten met z’n zessen erin te kunnen rijden, al is de beenruimte per persoon dan natuurlijk beperkt. Met de middelste rij stoelen in de achterste stand ontstaat echter veel beenruimte en met de derde zitrij eruit, ontstaat ook nog eens een grote laadruimte (door de twee losse captain seats niet echt mooi afgesloten). Ook de middelste stoelen kunnen eruit en dan heb je een forse laadruimte (2-zitsbank kan er gemakkelijk in met de achterklep gesloten).
Er zijn ruim voldoende mogelijkheden om de kleinere spullen in op te bergen, zoals vier afgesloten vakken in het dashboard en een extra ruimte onder de vloer achter de derde zitrij (erg handig voor pech onderweg spullen – om iemand anders te helpen uiteraard). Ook bekerhouders ontbreken niet.
Uitrustingsniveau
Standaard volautomatische elektrische ramen met klembeveiliging ‘rondom’ en een handmatige airco. Cruise contol is niet standaard, maar heb ik wel laten monteren en die werkt prima. Ook parkeersensoren hebben we naderhand alsnog laten monteren, want dat bleek echt noodzakelijk.
Verbruik
De Verso verbruikt op de lange stukken rond 1 liter op 11,5 km en dat is best netjes voor een bijna fullsize MPV.
PROBLEMEN
De eerste jaren hebben we geen echte problemen met deze auto gehad:
- Bestuurderstoel maakte een krakend geluid. Is door de garage zelf opgemerkt en onder garantie verholpen.
- De voorwielophanging maakt soms ’tik’ als het stuur van geheel links naar geheel rechts wordt gedraaid; dat is de veerschotel t.o.v. de draaiende voorwielophanging en kan geen kwaad.
Ik heb twee jaar extra garantie bijgekocht voor ca. 450 euro (dus totaal 5 jaar garantie). De volgende reparaties zijn daaruit bekostigd:
# De aandrijving maakte op een gegeven moment een licht ratelend geluid bij scherpe bochten; dat is dan de homokinetische koppeling bij de voorwielen. De linker is vervangen in juli 2006. De verkeerde kant bleek te zijn vervangen en dus is de rechter ook vervangen.
# Uitlaatsensor bleek defect (motormanagementlampje lichtte geel op) en is vervangen.
# Aandrijfriem en -spanner vervangen (250 euro)
Dus al met al relatief weinig onkosten aan gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.