Toyota Avensis Touring Sports 1.8 VVT-i Aspiration (2017) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | Avensis Touring Sports 1.8 VVT-i Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 116.000 km |
KM-stand laatst | 128.762 km |
Onze 10e Toyota
- 118.000 km
Hoewel we nog met veel plezier en zonder problemen reden in onze Avensis sedan uit 2006 met 170k op de teller, keek ik toch af en toe eens naar een wat nieuwere auto. Maar wat moest het dan worden. Want de kinderen zijn de deur uit, dus een grote auto is niet meer echt nodig. Maar ja, het is wel praktisch en het rijdt ook een stuk beter.
Ik moet vermelden dat ik een zwak heb voor de Avensis (en vroeger de Carina) Ik ben ooit met een Carina begonnen in 1982, en het is eigenlijk nooit meer overgegaan. Misschien is het ook vanwege het feit dat het model niet populair is (zie ook hierna), maar ik vind het betrouwbare heerlijk comfortabele en ruime auto’s. Tijdens een regenachtige vakantiedag gingen we kijken (alleen kijken hoor?) bij een dorpsgarage in Hilvarenbeek naar een mooie blauwe Touring Sports uit 2017. Met 116k op de teller. Proefritje, kop koffie en een goeie prijs voor de oude Avensis, en de aankoop was geregeld!
Zaken die me opvallen: De koppeling grijpt erg hoog aan; dat is meestal een slecht teken, maar ook gelet op mijn decennialange Toyota ervaringen kan ik me niet voorstellen dat ie nu al op is. Volgens de verkoper zit de trekhaak er net anderhalf jaar onder. Maar via-via weet ik wel dat er een grote caravan mee is getrokken. We gaan het zien. Deze schakelt anders dan de oude, wat soepeler. De voorruit ligt een stuk platter en de ramen zijn hoger/smaller. Het zicht naar buiten wordt er daardoor niet beter op, maar alle nieuwere auto’s hebben dat. Wennen dus. De auto is nog koersvaster dan de oude, hoewel 120 kg zwaarder. En hij stuurt licht. Er zitten krassen op het kunststof op de deur, das jammer. Ook de drempels zijn van zwarte plastic; de oude uit 2006 had alu drempels, dat leek een stuk mooier. De auto is nog stiller dan de vorige. Het geheel zoeft over de weg. Op hoge snelheden gedraagt de Avensis zich uitstekend zowel qua weggedrag als vermogen. De geluidsisolatie lijkt nog wat beter te zijn dan de vorige generatie: de auto is erg stil. Het onderstel vangt oneffenheden uitstekend op.
Over de opties:
Automatisch dimmen werkt niet helemaal perfect, ik moet nog vrij vaak ingrijpen omdat er te laat wordt gedimd. Andersom wordt er wel gedimd als er veel verkeersborden worden gereflecteerd als er geen tegenliggers zijn.
Elektrische handrem: goede uitvinding. Met name omdat ‘ie automatisch op de handrem gaat na uitschakelen van de motor. Maar ik heb wel gelezen dat er wel eens wat problemen mee zijn. We gaan het zien. Of niet natuurlijk.
Het navigatiesysteem werkt goed. Je moet er even aan wennen dat het niet direct reageert. En het moet worden geupdated want dat is sinds 2017 blijkbaar niet gebeurd hebben we gemerkt. Wel een bijzondere plek voor de usb en aux aansluiting: helemaal onderin de opbergruimte van de middenconsole.
Het is wel een grote bak hoor. Deze is nog 5 cm breder en 19 cm langer dan de oude Avensis. Maar het rijdt wel erg lekker! Houderschapsbelasting is wel even wennen: 22 eurotjes meer in de maand dan de oude Avensis. Maar daar staat dan wel tegenover dat deze zuiniger is.
In een video over aankoop advies van dit model wordt gesproken over een ‘serieus’ probleem: een te koude airco… De dames zouden met een kleedje op hun schoot zitten vanwege de kou… ? Nog geen last van gehad. Misschien komt het omdat we geharde noorderlingen zijn die wel wat kou gewend zijn? Maar ok, de winter moet nog komen.
Het verbruik: tot nu toe (na 5 tankbeurten/plm 2700 km) gemiddeld 1:17,8. Tegelijk met de aankoop van deze auto ging Autoweek rijden met een vergelijkbare auto voor een duurtest. Interessant. In een artikel over het verbruik van dit model werd ook mijn verbruiksmonitor aangehaald, en genoemd als onbetrouwbaar omdat we nog weinig km’s hadden gereden. Dat laatste is waar, maar ik denk niet dat ons verbruik veel zal toenemen, de toekomst zal het leren…
Mij moet tot slot even iets van het hart over de saaiheid waarover altijd wordt geschreven als het om deze auto gaat. Al sinds de Carina (!) wordt door autojournalisten (en velen praten hen na) dit model auto als saai en niet-sexy gekwalificeerd. Hoezo saai? Waar zit hem dat dan in? Uiterlijk, rijeigenschappen? En wat is er dan zo sexy bij een ander merk? Het zal wel aan mij liggen…. Ik kan me maar 1 punt voorstellen waarop deze auto saai is: er gaat bijna nooit iets aan kapot. Dan is saai dus positief. Maar wat ik dus persoonlijk echt saai vind, zijn al die zwarte Audi’s, BMW’s en Golfjes. Deze Avensis zie je bijna nergens rijden, waarschijnlijk omdat’ie zo saai is? Maar dat maakt ‘m juist weer bijzonder! En daardoor ook minder duur in aanschaf, want niet geliefd. Maar goed, ik ben ook niets anders gewend, want ik rijd al meer dan 40 jaar in voornamelijk gedateerde Toyota’s waarvan de meeste na gebruik op de boot naar Afrika zijn gegaan. Ik weet dus vermoedelijk niets over vermeende sexy, spannende en avontuurlijke auto’s van andere merken… Maar des te meer over de betrouwbaarheid van deze auto’s. En dat vind ik belangrijk. Het is niet zo spannend meer als je met je sexy auto in de regen op de vluchtstrook staat te wachten op de ANWB…
Wordt vervolgd!
Onderstuur
- 122.000 km
Inmiddels hebben we de auto een half jaar en bevalt nog steeds goed. Behalve één dingetje: onderstuur. Als ik een rotonde een beetje snel neem, wil de auto rechtdoor en glijdt nog net niet door op de vrijwel nog nieuwe allseasons.... De vorige Avensis uit 2006 had daar geen last van maar deze wel. Het zal komen door het gewicht: deze is 120 kg zwaarder.
Verder is, zoals ik in de vorige review al schreef, de koppeling vrij scherp afgesteld: regelmatig slaat de motor af omdat ik de koppeling net iets te snel laat opkomen. Dat is erg irritant vooral als je vooraan bij een verkeerslicht staat.
Het verbruik valt, vermoedelijk mede door mijn rechtervoet, nog steeds erg mee: plm 1:17
Navigatie update
- 128.762 km
Omdat de navigatie nog uit 2017 stamt leek het me een goed idee die te updaten. Bij Toyota kun je een update kopen voor 119 of 129 euro (verschil abo voor 1 jr of eenmalig) Vervolgens kun je het bestand downloaden, op een stick zetten en die in de usb aansluiting van de auto doen. Updaten gaat vervolgens automatisch. Maar bij mij niet. Er verschijn een melding: ' echtverklaring mislukt'. Hulp gevraagd in het Toyota hybride forum en uiteindelijk terug naar Toyota, en de dealer in Groningen heeft het uiteindelijk opgelost. Oorzaak van het probleem is onbekend. Maar het is dus blijkbaar beter het updaten aan de dealer over te laten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Avensis Touring Sports 1.8 VVT-i Lease Pro | 91.000KM! | Pano | Navi | Clima | Cruise |
- 2015
- 91.594 km

Toyota Avensis Touring Sports 1.8 VVT-i SkyView Edition
- 2018
- 123.095 km

Toyota Avensis Touring Sports 1.8 VVT-i SkyView Ed. CAMERA | NAVI | PANO-DAK | CRUISE | TREKHAAK
- 2018
- 102.890 km