Toyota Avensis Touring Sports 1.8 VVT-i Aspiration (2017) #2

autoreview

Toyota Avensis Touring Sports 1.8 VVT-i Aspiration (2017)

Signalement

UitvoeringAvensis Touring Sports 1.8 VVT-i Aspiration
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf41.500 km
KM-stand laatst54.191 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Grijze muis

  • 54.191 km

Sinds 8 weken rijd ik met een Toyota Avensis 1.8 rond. Een zilver grijze station, old school benzine non hybride, geen laadstekker of andere moderniteiten.

Na het debacle met de Astra station, liefkozend aangeduid als de “capacino kleurige lijkwagen” kwam er een 2e voorloop auto. ALP was namelijk van mening dat 8000km in 4½ week wat te veel van het goede was. Er kwam een Hyundai I30. Leuk, speels, rap van zíjn plek en vol met alles wat autorijden op lange afstanden leuk maakt. Goede stoelen, uitgebreid muziek en navigatiesysteem.

In de tussen tijd kwam de Avensis beschikbaar, echter moest deze nog ontdaan worden van de sporen van de vorige berijder. Blijkbaar nog al wat sporen want 3½ week voor een poetsbeurt en uurtje stofzuigen.

De Avensis is onopvallend zilvergrijs, van buiten is het saaiheid troef, rechte lijnen en hier en daar een bollinkje en thats is. Binnenin is er niets gedaan om de indruk te wekken dat er bij Toyota een designer werkt die plezier heeft in zijn/haar/het werk (we leven immers in een genderneurtale gemeenschap).
Trouwens hoe hebben genderneutralen gemeenschap? Maar dat is geen vraag voor een autoreview.

Terug naar de Toyota. De 1,8 levert 145PK en zou een top hebben van 205, volgens de folder. Onderweg van Wurzburg naar Aalen maar eens getest. Iets heuvel af en geen wind. 205 op de klok en 196 volgens de GPS. Jammer. Het verbruik sinds aanvang valt mee, 1 op 14.9 Met ritten naar Duitsland maar ook Frankrijk, Goodwood in de UK en Delfzijl.

Ergernis? Ja, de trage satnav. Na het instappen ben je een minuut of wat aan het wachten totdat je het gewenste adres kunt ingeven en dan nog een minuut of wat voor dat je een route aangeboden krijgt.

Ik heb meerdere Toyota’s gereden. Allen blonken uit in saaiheid…

Kijken of deze Avensis mij gaat verbazen.

--------

09-07-2020

De Toyota heeft deze periode veel stil gestaan. Terug van de kerstvakantie 5 weken in verband met een knie operatie en vanaf 16 maart tot begin mei vanwege Corona “crisis”. Waarom de “” rond crisis? Omdat bij ons de montage en verkoop gewoon keihard doorgingen. We draaien in maart tot juni de beste 3 opvolgende maanden in de 60 jaar dat het bedrijf bestaat. Of het export in binnenlands was, groeicijfers van 28% zeggen genoeg.

Ohja, de Toyota… Uh, whats to say. Alleen maar saai. Na 7 weken stilstaan starten en lopen. Dankzij de “stikstofcrisis” en de daarbij horende snelheidsverlaging op snelwegen is het verbruik gedaald naar 1 op 15,7. De kilometerstand groeide naar 69100 km. Nog geen 6500km in 7 ½ maand.

Hoewel, er was een opleving in het saaie bestaan!
Een Franse veldwesp had een nest gebouwd in de bolide. Ik stap na een goed gesprek in de auto en zit nog even het gesprek in gedachte door te nemen. Ik hoor ZZzzzzzzzoeemmm, ik kijken zie 1 wesp. Mijn maat 47 beëindigde snel het leven van deze geel-zwart gestreepte vlieger. Ik keer weer terug in mijn gesprek. ZZzzzzzzzoeemmm… WTF!
Ik ontwaar nog een paar van die geel-zwarte secreten. Zonder enig medelijden trap ik ook deze drie naar een andere, voor hun, betere wereld. Ik stap, iets minder cool dan normaal, uit de auto en hoor weer het vertrouwde ZZzzzzzzzoeemmm ik volg het geluid. HOLY FUCK een tennisbal groot nest in het voorscherm net naast het linker voorportier.

Omzichtig ben ik ingestapt en belde toen, de leasemy. Nadat Jeanine, de helpdeskdame uitgegiechelt was vroeg ze of er werkelijk een wespennest in mijn auto zat. “Uh ja, dat zeg ik u toch net.” Ze reageerde kordaat… “stuurt u mij wat foto’s voor het personeelsblad van ons bedrijf dan ga ik kijken voor een oplossing.”

Na een ½ uurtje meldde ze dat wespen verdelging niet in het “all-in” leasecontract zat. Dus zelf maar even een lokale verdelger geregeld die het nest weghaalde en met “Zwitsal babypoeder” behandelde. “Ja, echt zei ze, Zwitsal babypoeder, anders krijg ik gezeur met Marianne Thieme en haar partij voor de diertjes.”

Over 2 weken gaat de auto terug naar Leaseplan.

Tja, mijn mening over de Avensis Station? Groot, log, lomp, traag, geen enkele emotie opwekkend en saai vooral SAAI.
(Saai is geen emotie maar een gevoel).

3,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens