Toyota Avensis 2.0 Linea Sol (1998)

autoreview

Toyota Avensis

Signalement

UitvoeringAvensis 2.0 Linea Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf1999
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sterke zuinige motor met een verbruik van +/- 7.5l/100km bij 120km/h.
heeft mij technisch nog nooit in de steek gelaten en rijdt zeer goed vooral bij hogere snelheden (waar het mag, lol).
Je moet wel deze 2.0 liter benzine kopen want bij Toyota koop je best nooit de kleinere broers (1.6 liter), die zijn meestal te zwak bemeten.

Zelfs deze 2 liter met 128 pk is niet de sterkste in zijn klas, menig ander merk pompt uit dergelijke motor stukken meer pk’s, maar Toyota was dan ook altijd vrij easy qua pk’s en koppel, maar ondertussen is er verbetering op dit punt.

PROBLEMEN

Toch het een en ander lastig meegemaakt!

Sinds de aankoop altijd al lichte stuurtrillingen gehad tussen 110 en 120km/h,valt mee te leven maar zeer lastig omdat het niet kon verholpen worden (11 keer op 7 jaar werden de banden uitgebalanceerd en zelfs op de assen), zonder resultaat,

17000km: Vensterrubbers vooraan losgekomen, zaten onvoldoende vast in het U-profiel en konden hun plaats niet houden bij het aflaten van de vensters (werd onder garantie vastgekleefd in het U-frame),

25000km: Kromgetrokken remschijven (schijven werden onder garantie afgeslepen).
Bij bergachtige trajecten of veel stop & go en stadsverkeer, dus met veel remmen, is er overhitting. Spijtig dat er achteraan enkel trommelremmen zijn gemonteerd (op een 2 liter, amai),dus enkel ABS op de voorste waardoor nogmaals extra druk,

30000km: kloppend stuur (stuurstang verbinding met huis) door speciaal smeervet werd de speling weggewerkt = ook kinderziekte,

55000km: Opnieuw kromgetrokken remschijven, nu werd alles vervangen (onder garantie) waarom niet direct bij de eerste keer?

65000km: Koppeling begint ’rare’ korte schreeuwende geluiden te maken, blijkbaar nog een kinderziekte (wagen juist buiten garantie). Volgens de Dealer te wijten aan de koppelschijven die - onder invloed van weersverandering en vochtigheid - niet goed ’pakken’ en dan effe kort schreeuwen. Dealer beweert dat ik zo mag voort rijden, dit zou technisch niet nadeling zijn? Ondertussen al 103000km met deze muzikale koppeling verder en nog niet blijven stilstaan.

75000km: Zonnebrilhouder (boven achteruitkijkspiegel) van beide kanten uit houder gesprongen (afgebroken assen). Bij regelmatig gebruik verslijten de ashouders en breken uiteindelijk af. Heb er zelf 2 vijsjes ingedraaid, nu ok en zelfs steviger!

80000km: Stuur geeft licht piepend gummieachtig geluid bij verdraaien soms opeens weg dan weer eens daar,

103000km: Voorzetels (leder) zijn nog steeds optisch ok, maar qua komfort al ver verbruikt, beneden het verwachte peil van Toyota (mijn Camry was stukken beter) en wij zijn lichtgewichten...

105000km: Opeens wil mijn dealer de distributieriem vervangen daar waar dit voor alle benzineversies uit mijn gamma (benzinemodel 1998 > 2000) volgens het onderhoudsboekje pas op 150000km moet gebeuren. Ik heb dit geweigerd. Mijn dealer moet een voor mij ongekende reden hebben o mdit 45000km vroeger te willen doen. Of is het omdat hij gewoon ook de benzineversies als diesels behandeld waar dit dit wel op 105000km moet gebeuren? Reden genoeg om de dealer in vraag te stellen...,

Ben dan maar bij andere dealer geweest en die wist direct dat dit voor een benzineversie van mijn modelreeks pas op 150000 moet gebeuren. Dus effe gewisseld van dealer en 45000km tijd gewonnen voor de distributieriem. Ps bij de 2.0 l versie zijn de kleppen niet rechtstreeks met de riem verbonden (wel 1.6 en 1.8) zou hij dus springen, geen probleem.... theoretisch althans.

Al bij al vooral stevige en roestvrije karosserie en oer-degelijke berensterke 2 lite motor, gewoon onverslijtbaar en verbruikt nog steeds geen olie! 128Pk kon toen ook al best wat meer geweest zijn.


Dit is mijn 4de Toyota maar ook direct een Toyota waarmee ik bijna elk jaar minstens 1x naar de garage moest voor herstellnigen onder garantie, gewoon spijtig.
Ik vermoed hoofdzakelijk kinderziektes de niet snel genoeg werden aangepakt, maar ook de typische europese & vooral UK montagekwaliteit. Ik mis de Japanse montagekwaliteit enorm en in de Uk moeten ze het nog steeds leren....
Mijn vorige Toyota’s waren:

- 1981: Carina ST 2 deurs 1.6 benzine (geen problemen, wel veel drinken)
- 1984: Carina DX 4 deurs 1.8 diesel (geen problemen, wel oertrage diesel)
- 1989: Camry XL 4 deurs 1.8 benzine (geen problemen, wel te zwakke motor)
- 1999: Avensis sol 4 deurs 2.0 benzine 128 pk zoals hierboven beschreven.

Sinds de assemblage in grotendeels in de EU wordt doorgevoerd is de kwaliteit van de Toyota’s sterk achteruit gegaan. Uk is volgens mij het ergst, Frankrij ken Turkije doen het bij Toyota beter... Men lokt de kopers wel opnieuw met 5 jaar garantie, maar die betaal je dan ook dubbel en dik en zit 100% verrekend in de aankoopprijs van je wagen. De europese Toyotafabrieken zullen nog enkele jaren hard moeten werken, willen ze het Toyota imago behouden zoals toen ze nog in Japan werden gemaakt.

En, Toyota is zeker niet meer goekoop te noemen!

Je zou bijna een Mercedes 180, Audi A4 of VW Passat kunnen kopen voor de prijs van een nieuwe Avensis 2.0, waarom dus ook niet eens doen?

Ik hoor dat het paradepaardje van Toyota, de Corola, nu in Turkije wordt in elkaar gestoken, zien effe hoe dat effe evolueert, we zullen het hier wel lezen zeker?

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.