Toyota Avensis 2.0 D4-D Linea Terra (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis 2.0 D4-D Linea Terra |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 140.976 km |
KM-stand laatst | 303.226 km |
Proefrit
- 140.930 km
Gekozen voor een Toyota, want:
- ervaringen met mijn vorige Japanse auto (Mitsubishi) waren uitstekend;
- diesel i.v.m. verwachte kilometers;
- pa rijdt sinds jaar en dag Toyota.
Via de website van Toyota Nederland heb ik deze auto gevonden bij een dealer. Ik vind de Avensis al vanaf de introductie in 1998 een mooie auto. Mijn auto is de 'gefacelifte' uit 2002. Heerlijk is de ruimte van deze liftback, ten opzichte van de veel meer verkochte sedan.
Ervaring na een 3 maanden
- 146.500 km
Na een week zijn in verband met trilling in het stuur de wielen opnieuw uitgebalanceerd. Ook nieuwe ruitenwissers gekregen.
Pluspunten:
- stevige stoelen
- automatische climate control
- later ingebouwde cruise control
In de eerste 3 maanden ben ik nog nog twee keer bij de garage geweest voor wat kleine reparaties:
- hoogteverstellers koplamen
- water onder het schutbord onder de voorruit (het heeft een naam, wie helpt?) door verstopte afvoer naar wielkas
- achterruitverwarming (1 draad)
Aangezien dit allemaal onder BOVAG garantie is gerapareerd heeft het me niks gekost.
Onderhoudsbeurt
- 156.000 km
Vandaag een kleine onderhoudsbeurt laten uitvoeren door de Toyota dealer. Geen bijzonderheden (olie/dashboard lampje/filters).
Vorige week voor de zekerheid nog een litertje olie erbij gegooid, want aan de strijkstok bleef weinig hangen.
Inmiddels heb ik het verbruik van alle tankbeurten uitgerekend in excel:
1:16,4 sportief rijden
1:16,8 normaal rijden
1:17,2 rustig rijden
Ik had een wat zuiniger verbruik verwacht toen ik de auto kocht.
APK
- 159.246 km
Afgelopen vrijdag de APK weer met één jaar verlengd. Hiervoor zijn 2 nieuwe Michelin banden gemonteerd. Daarnaast zijn de remblokken vóór vervangen en daarbij zijn de remschijven bijgeslepen.
Dit weekend naar Frankrijk heen en weer gereden en daarbij een nieuw verbruiksrecord gevestigd op één tank: 1:18. Zuiniger krijg ik m vrees ik niet.
Groot onderhoud
- 172.000 km
Twee weken geleden weer een onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Dit keer was groot onderhoud aan de beurt. Het onderhoud is door de Toyota dealer uitgevoerd. Naast de algemene zaken zoals het vervangen van diverse vloeistoffen en het nakijken van diverse zaken, zijn de volgende onderdelen vervangen:
- V-snaar
- binnenluchtfilter
In het stuurhuis zit wat geluid. Vervangen hiervan zou 1.500 euro kosten. Het advies van de garage is om het maar wat geluid te laten maken.
Van de achterruitverwarming is één draad kapot en daarnaast heb ik het idee dat de capaciteit wat terugloopt. Vervangen van de achterruit zou volgens de garage ook een te dure oplossing zijn. Niks mee gedaan dus en dan maar iets langer wachten totdat het zicht goed is.
Verder geen bijzonderheden.
De auto is weer winterklaar, want ook de winterbanden liggen er weer op.
APK
- 181.000 km
De APK weer met een jaar verlengd. Alleen een ruitenwisserblad vervangen. Daarnaast zomerwielen erweer op en nieuwe mattenset. Voortaan weer voeten vegen voor het instappen.
Kleine onderhoudsbeurt
- 187.000 km
Bij de kleine onderhoudsbeurt door de Toyota-garage zijn de volgende grote werkzaamheden verricht:
- remblokken achter vervangen
- remschijven achter afvlakken
- remschijven voor vervangen
De waterpomp blijkt sporen van lekkage te vertonen en de distributieriem moet binnenkort ook. Dat zijn een hoop kosten zo samen (alles bij elkaar ca 1350 euro).
Distributieriem
- 192.000 km
Kort verhaal:
Distributieriem, spanrol en waterpomp vervangen.
Grote beurt
- 205.000 km
De trouw auto heeft alweer meer dan 2 ton gereden, tijd voor 'groot' onderhoud, met oa:
- interieurfilter
- luchtfilter
- stekkerdoos
- protec diesel (ivm uitslag roetmeting)
Verder geen bijzonderheden.
Nieuwe banden (2)
- 214.000 km
Tijd voor de zomerbanden. 2 nieuwe Michelin banden erop laten leggen.
Verder de ruitenwissers voor vervangen.
Kleine beurt
- 221.000 km
Geen bijzonderheden. Alleen standaardwerkzaamheden als motorolie, oliefilter, carterstopring en ruitenwisservloeistof. Airco en handrem laten controleren: beide prima in orde.
Nieuwe winterbanden (4)
- 232.000 km
Nieuwe winterbanden gekocht: Goodyear. Fijne banden weet ik inmiddels.
APK
- 234.000 km
Weer vloeiend door de APK. Alleen een knipperlampje vervangen.
Grote beurt
- 240.040 km
Dit zou een grote beurt moeten zijn, maar de reparaties vielen mee. Wel aan de beurt waren:
- Accu
- Interieurfilter
- Steeklampje
- Koelvloeistof
- Remvloeistof
Daarnaast de standaard verversingen en vervangingen (zie voorgaande kleine beurt). Geen bijzonderheiden dus.
Laatste 2 jaar tot de verkoop
- 303.226 km
Dit is de laatste review van deze oude trouwe wagen. De auto is verkocht. En de Avensis beviel goed! Weer een nieuwe (2012) Avensis gekocht!
Zonder bijzonderheden de laatste jaren nog velen kilometers gemaakt.
In 2014 een kleine beurt (255 dkm) en een grote beurt (275 dkm) gehad: €992,60. Geen bijzonderheden.
In 2015 de SCV-kleppen vervangen: € 495,- (tegenvaller, maar iets typisch 'Avensis) . Verder alleen een kleine beurt (292 dkm). Totaal 2015: 844,20.
De distributieriem niet meer vervangen (was nodig bij 295), maar gewoon 108 dkm mee gereden (ipv 100 zoals voorgeschreven).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.