Toyota Avensis 2.0 D-4D Linea Terra (2005)

autoreview

Toyota Avensis
Toyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota Avensis - interieur

Signalement

UitvoeringAvensis 2.0 D-4D Linea Terra
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na veel te lang in een trage Astra diesel te hebben rondgetoerd, mocht ik deze van de baas inruilen voor een Avensis 2.0D Terra, het basismodel van dit type Toyota. Eigenlijk vond ik de Avensis 2003 een lelijke opa-achtige wagen, maar ik wou de legendarische degelijkheidsreputatie van Toyota wel eens testen. En vergeleken met mijn Astra was ik al tevreden als mijn volgende een beetje kwieker was (ik bedoel: niet zo slakketraag als de Isuzu 1.7 diesel) en een simpele airco had.

Nu wat het die degelijkheid betreft: hier is na bijna drie jaar en 120000 km op de teller geen woord van overdreven. Met deze auto is het gewoon tanken, om de 15000 km onderhoud, 1 maal nieuwe banden voor en verder rijden, rijden en nog eens rijden! Geen lampjes kapot, geen gerammel, geen motor management problemen, helemaal niets... Het interieur ziet er nog altijd zeer goed uit.

En is de Avensis nu eigenlijk een opa-auto? Niet echt. Met de 116 PK kan je overal heel vlot mee. Het sturen vind ik ook behoorlijk direct. Zeker vergeleken met de nieuwere Toyota’s type Yaris, Corolla Sedan en Auris waar ik ondertussen ook al eens mee heb gereden. Schakelen moet je wel rustig doen. Hoewel de motor best wel vooruit wil, moet je steeds rustig de koppeling indrukken en die beschaafd weer laten terugkomen. Geen gejaag dus, daar houdt hij echt niet van. Maar als je de gas eventjes induwt reageert de motor direct, soms zelfs wat springerig. Op autostrade doet hij vlot 160+, maar dan begint hij wel lawaaierig te worden.

Hoedanook, ik vind dit een fantastische wagen die mij elke probleemloze kilometer nog meer aanspreekt.

PROBLEMEN

Zoals al vermeld: geen! Of toch: op 100000 km snerpende koppelingspedaal. Opgelost door te laten smeren.

Wel een paar irritaties:
- Grote draaicirkel. Heb ik mij meermaals serieus op verkeken.
- Bij deze versie kunnen de achterbanken niet plat! Hoewel het een ruime auto is, krijg je er onmogelijk langere ladingen in.
- Airco geeft in de winter bij verwarming een rubberachtige geur.
- Hoewel dit een instapversie is, staat er links van het stuur een knop ’extra verwarming’. Deze knop is ten eerste bijna niet zichtbaar en na al die tijd heb ik nog steeds niet ontdekt waarvoor hij dient. Volgens mijn ervaring toch niet om te verwarmen...

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.