Toyota Avensis 2.4 16v VVT-i D4 Linea Luna (2006)

autoreview

Toyota Avensis 2.4 16v VVT-i D4 Linea Luna (2006)

Signalement

UitvoeringAvensis 2.4 16v VVT-i D4 Linea Luna
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf118.700 km
KM-stand laatst203.000 km
Lezerswaardering: 86%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Proefrit + aanschaf

  • 118.700 km

Al zoekende naar een sterkere opvolger van de BMW 318i aut5 kwam ik uit bij een Toyota Avensis 2.4 aut5. (na proefritten in een Golf GTI 2.0TFSI aut6, Opel Antara 3.2 aut5, Volvo v50 2.4 aut5)

De BMW zat net over de 2 ton heen, begon 'ouder' aan te voelen en tevens wilde ik een sterkere caravan trekker. Na een uitgebreide proefrit beviel de Avensis erg goed, tevens was de prijs schappelijk. Uitrustings niveau is prima, verbuik valt niet tegen en hij heeft veel koppel bij lage toeren.

Toch is een vraagprijs van 9000 euro niet weinig voor een auto van bijna 10 jaar oud met 118k op de teller. De kosten krijgen van mij dus (nog) niet alle sterren.

De BMW konden we wel inruilen en na enig onderhandelen was de deal beklonken. Hij is altijd dealer onderhouden en van een oudere heer geweest, echt waar! Van binnen en buiten bijna als nieuw.

Binnenkort een komen er mp3 kastje op de cd-wisselaar ingang en zonneschermen voor de achterruiten. Verdere ervaringen volgen!

Eerste weken

  • 120.000 km

Inmiddels de eerste weken achter de rug en nog steeds zeer tevreden. Het is vooral wennen want na jaren BMW gereden te hebben voelt dit toch heel anders aan. Alles gaat wat gemoedelijker en meer relaxed. Je wordt minder uitgedaagd/aangespoord tot sportief rijden.

De vering en demping zijn comfortabeler dan de BMW 3 serie, maar het valt niet tegen. Bij het vlottere bochtenwerk valt de Avensis echter door de mand en nu pas realiseer ik hoe goed BMW dit voor elkaar heeft. wanneer het nat is gaat de Avensis veel eerder veilig glijden over de voorbanden en ESP en tractiecontrole grijpen dan snel in. Bij droog weer kan je behoorlijk sportief rijden wanneer je wilt. De auto nodigt er echter niet toe uit, je zult veelal relaxed en vlot toeren.

Sturen gaat gelukkig niet te licht maar er zit helaas ook niet heel veel gevoel in, het voordeel hiervan is wel weer dat je weinig aandrijfkrachten voelt op het stuur. Over hobbels moet je niet te snel gaan want dan klappert de voortrein en kan je met de neus over de grond schrapen. Ik moet nog wennen aan de grotere stuuruitslag en draaicirkel. Ook bij inparkeren soms net een keer extra steken en meer draaien aan het stuur.

De 2.4 motor heeft lekker veel koppel waarop je hem relaxed kan rijden tot ca 3000rpm. Dan rijd je nogsteeds prima mee met het normale verkeer. Wanneer je niet boven die 3000rpm gaat zal het verbuik ook laag blijven. Bij 3000rpm schakelen de kleppen (vvti) naar een andere stand en merk je dat de motor er nog even extra aan gaat trekken. Het geluid wordt boven de 4000rpm dan iets luider, ik vermoed dat dit komt omdat het een direct ingespoten motor is. Ik vind het wel lekker klinken, het geeft de auto toch nog een rauwer/sportiever randje. Wanneer je echter gewoon weer 120~140km/u rijdt hoor je de motor eigenlijk niet. Vergeleken met andere auto's is het lekker stil in het interieur, pas boven de 120km/u beginnen wind en banden geluiden toe te nemen. Van 0-100 verlies je op de eerste meters wat tijd doordat de 5 traps automaat geen launch control heeft. Maar wanneer de auto al rolt zijn de acceleraties zeer snel, vooral wanneer je doortrekt naar 5000rpm of hoger (6000 is de max). De automaat doet ook goed zn werk, vergelijkbaar met de 5traps van BMW. Hij is enkel bij koude start iets minder soepel. Ik ben zeer tevreden met de vermogensreserve die je altijd achter de hand hebt. Dit miste ik behoorlijk bij de BMW 3 serie, die stuurde wel sportief maar kwam vermogen tekort.

De uitrusting is zeer compleet en vrijwel alles wat ik wilde zit erop. Cruisecontrol is erg relaxed, ESP en tractie controle is wel zo veilig en een geavanceerde ABS net als BMW geeft ook een veilig gevoel. Er zit veel opbergruimte in de deuren, de midden armsteun en het dashboardkastje. Ook de bekerhouder in het dashboard is makkelijk. Alles voelt degelijk aan en de stoelen zitten erg prettig, niet zacht maar toch comfortabel en zittingen zijn lang genoeg. De deurgrepen, pook en het stuur zijn met leer bekleed, dit vind ik erg prettig aanvoelen. We hebben een zwart/grijs interieur maar toch voelt de auto ruimtelijk aan en het zicht rondom is er goed. Ook op de achterbank veel ruimte en de kofferbak is werkelijk enorm breed, diep en ook nog behoorlijk hoog. Onder de laadvloer ligt een goede reserveband, dit heb ik toch liever dan een dun thuiskomertje of reparatiesetje. Wat ik wel mis zijn de de automatische licht sensor en de hoogteverstelling passagiers stoel. Ik heb bij de dealer nog knipperlicht-comfortschakeling laten installeren. Ook heb ik zonwering op maat besteld zodat de achterbank meer schaduw heeft en omdat ik het mooi vind.

Tevens heb ik een Yatour USB/SD/iPod/iPhone/AUX-IN kastje aan de cd-wisselaar ingang laten zetten (YTM07-TOY2) door mijn eigen garage. Hier kan je 15 mappen op een usb zetten welke dan als 15 CD's worden herkend. Tevens kan je een gewone 3.5mm jack gebruiken. De geluidsinstallatie geeft erg goed geluid, zowel radio, mp3 and cd. In iedere deur zit 1 tweeter + 1 box, dus totaal 8 speakers. Wanneer de 3.5mm ingang wordt gebruikt moet het volume wat hoger gezet worden maar hier heeft de installatie geen enkel probleem mee.

Het verbruik zit de eerste tanks op 1 op 9. Dit valt me niet tegen voor een 2.4 automaat, airco altijd aan, brede 17inch banden en winter-weer. Tevens rijden we veel korte ritjes in en om de stad en hebben een vlotte rijstijl. De auto zit een belasting klasse lager dan de bmw hij weegt precies 1350kg dus dat ik een leuke meevaller.

De tankinhoud zou 60l moeten zijn maar wanneer het lampje gaat branden krijg ik er slechts 48ltr bij. Er zit dus nog een reserve in van 12 liter, 108km in mijn geval. De boordcomputer geeft echter aan dat er nog 28km gereden kan worden. Toyota speelt dus op safe met zn boordcomputer.

Mn eigen garage heeft de auto ook nog even grondig nagelopen maar kon niets aanmerken. De toyota dealer heeft hem gewoon perfect afgeleverd. Ik heb nu 1 jaar garantie en 1 jaar pechhulp Europa (die pechhulp krijg je gratis wanneer je de beurten bij Toyota afneemt). Dit terwijl de auto bijna 10 jaar oud is!!! Ook gelijk m'n huidige pechhulp opgezegd.

Nadelen heb ik toch nog kunnen vinden, de piep van de parkeersensoren is veel te hard. En de comfortschakeling van t knipperlicht knippert wel 7 keer! 3 of 4 knippers is echt wel voldoende. Ook onthoudt de radio niet waar je was per cd. Dus soms weer even zoeken naar het juiste nummer.

Een uitzoeken of die piep niet zachter kan en minder knippers laten instellen.

Ik kijk nu al uit naar de lange (vakantie) ritten en weekend uitstapjes dit jaar :-)

Eerste jaar + 15000km

  • 133.000 km

Na 1 jaar Toyota rijden nog steeds tevreden.

De dealer heeft een paar weken na aanschaf;
-knipper functie gratis gefikst (knipperen nu 3x)
-achteruit-rij piep gratis zachter gemaakt (schuimrubber om de speaker gewikkeld)
-een schakelaar voor achteruit-rij sensoren gemonteerd @ 40euro (handig wanneer er een aanhanger achter de auto zit)

Ervaringen zover;
-iemand heeft z'n deur in t voorscherm gegooid met als gevolg een deukje helaas
-op deze zilver lak ziet je helaas ieder krasje
-zonnescreens op maat zijn erg mooi, maken de hele auto mooier, passen goed en ramen kunnen nog open. Achterbank is koeler want uit de zon.
-verbruik altijd 1 op 9~1op10 (relatief korte afstanden in randstad & vlotte rijstijl)
-caravan trekken gaat okay - had meer verwacht van de 230nm
-mp3/aux-in werkt goed t volume had harder mogen zijn
-auto heeft toch wel een behoorlijk grote draaicirkel
-geen premium beleving
-automaat is nukkig bij koude start
-de auto heeft regelmatig krakende voor veren
-hij haalt makkelijk 200km/u :-)
-hele lekkere stoelen, niet sportief maar na een lange rit heb ik minder last van mn rug dan in de BMW
-enorm grote kofferbak, ideaal!
-teller verlichting dimt niet automatisch mee
-olie verbruik...
bij 12.000km ging het gevreesde lampje branden en toen heb ik er een liter 5w30 bij gegooid

Tijdens de zomer vakantie heeft de dynamo het begeven.
Op de autostrada in Italië met een caravan erachter viel de auto stil, gelukkig net op een afrit kunnen zetten want vluchtstroken waren er niet.
Afgesleept naar een Toyota dealer en na een paar dagen was de auto gefikst. Toyota pechhulp (Allianz) regelde een auto ambulance naar de bestemming en betaalt (achteraf) een hotel overnachting. Mn eigen dealer heeft achteraf de reparatie kosten betaald.

13-januari-2017
Elke 15.000km een beurt, dus was het in januari zover.
Dit keer was er een kleine beurt met APK nodig.
Tevens moesten de remschijven + blokken aan de voorzijde vervangen worden. Omdat ik de auto nog geen jaar heb kreeg ik 25% korting op de onderdelen.
Ook heeft de dealer de olie verwisselt voor iets dikkere 10w40, hopelijk komt dit het verbruik ten goede.
daarnaast nog enkele kapotte lampjes vervangen en hierna was de rekening 620 euro.. Dat was wel even slikken.

Misschien volgend jaar toch maar naar een universele garage om de hoek.
Ook overweeg ik om een automaat flush te laten doen.
Dit kost bij de dealer 300 euro maar misschien elders voor een betere prijs mogelijk.

3 Jaar na aanschaf

  • 170.000 km

April 2017 - 136850km; startmotor kapot, 400 euro

Januari 2018 - 150.000km; APK+grote beurt+interieur filter+automaat spoeling. 830 euro afgetikt, toch wel weer even slikken.
Tevens heeft de dealer is weer 5w30 olie in gedaan. (foutje)

De automaat werd te bokkig bij koud weer en de spoeling heeft behoorlijk geholpen. Toch is het niet de meest verfijnde automaat, schakelt soms mis en bij koude start zijn de eerste schakelingen niet heel soepel.
In 2018 is het olie verbruik door de dunnere olie iets toegenomen.

De voorbumper schraapt regelmatig over drempels of stoepranden en hierdoor braken verschillende bevestigingen van de bodemplaat achter de voorbumper. Ik heb de plaat nu helemaal verwijderd en een stuk van de onderste bumperlip afgesneden. Nu raak ik minder vaak de grond en als het toch gebeurd valt er geen beschermplaat meer op de grond.

November 2018; 4x Michelin Cross Climate+ 4seizoenenbanden @ 650 euro.

Januari 2019 - APK+kleine beurt+remblokken achter @ 425 euro.
Ook was er een terugroep actie mbt de airbags - dit is gelijk verholpen.
Tevens zit er nu weer 10w40 olie in.

Auto bevalt nogsteeds goed, lekker snel en comfortabel.
Verbruik blijft wel redelijk hoog, meestal 1op9.
Er komen helaas steeds weer wat krasjes op lak en bumpers en die zie je erg goed op lichtgrijs. Tevens blijft het onderstal kraken.

5 jaar verder

  • 189.000 km

Januari 2020 @ 177000 - Beurt + Apk + terugroepactie
Helaas wederom remblokken voor en teven airco moeten vullen.
Ook weer een rits lampjes moeten vervangen.
Ook een motor olie spoeling laten doen in een poging het olie verbruik te verminderen.
Een vakantie met caravan naar zuid Frankrijk ging prima, wel af en toe olie bijvullen.

581 euro lichter...

Januari 2021 @ 189000 - beurt + APK
Helaas wiellager rechtvoor moeten vervangen en weer een rits lampjes...
Een vakantie met caravan naar toscane gine prima, op berg weggetjes merk je wel dat de toyota niet is gemaakt voor bochtenwerk.
Olie verbruik dit jaar bijgehouden, was 1ltr per 2000km, dit viel me mee dus ik ga nog 1 of 2 jaar doorrijden.
Benzine verbuik is 1:10~1:11, komt ook omdat we helaas geen 130 meer mogen/kunnen op de snelweg.

625 euro lichter...

Laatste APK

  • 203.000 km

Helaas wederom schade gereden aan het linker voorscherm, dit gaan we niet meer repareren.

Nog wel even door de APK gehaald en de schade enigsinds hersteld plus wat andere kleine kosten. EUR 250...

Olieverbuik is nu 1liter op 1000km. Dit valt nog wel mee.
Helaas is het met een caravan erachter 2x zo hoog dus voor de zomer moet er een vervanger komen.

Avensis is naar de Export voor 1500 euro en als opvolger weer een Toyota gekocht, een 2017 TOYOTA RAV4 2.5 Hybrid 4WD Style.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.