Toyota Avensis 2.0 D-4D Linea Luna (2004)

Toyota Avensis 2.0 D-4D Linea Luna (2004)
Toyota Avensis 2.0 D-4D Linea Luna (2004)Toyota Avensis 2.0 D-4D Linea Luna (2004)Toyota Avensis 2.0 D-4D Linea Luna (2004)Toyota Avensis 2.0 D-4D Linea Luna (2004)Toyota Avensis 2.0 D-4D Linea Luna (2004)Toyota Avensis 2.0 D-4D Linea Luna (2004)Toyota Avensis 2.0 D-4D Linea Luna (2004)

UitvoeringAvensis 2.0 D-4D Linea Luna
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004

Na 2 jaar Corolla Verso gereden te hebben en deze monovolume niet meer nodig te hebben, wou ik terug een ’gewone sedan’ zoals ik voorheen altijd al gehad had.
Ik vond de Avensis een prachtige wagen met veel plaats achterin, grote kofferruimte en goed uitgerust voor zijn prijskaartje.
Het duurde echter niet lang vooralleer de eerste ’mankementen’ aan het licht kwamen.
Rammelen, kraken en piepen van het dashbord en deurpanelen.
Bij onderhoud nagekeken,is verbeterd maar nooit echt weggeweest en inmiddels weer terug.
Vanaf 120 km/u wordt ik een trilling in het stuur gewaar,wielen meermaals uitgebalanceerd, zonder resultaat.
Op 30.000 km op eigen initiatief nieuwe banden laten leggen, Michelin Pilot Premacy,trillingen zijn minder geweest maar steken nu terug de kop op.
Pomp van het koppelingspedaal vervangen, ging heel zwaar.
En nu sinds een week voel ik tijdens het rijden tegen 70 km/u op asfalt, als ik lichtjes aan het stuur draai om uit te wijken, dat er iets wringt of bijna tegenwerkt, bij 100 km/u is het weg, maar vanaf 120 km/u komen de trillingen terug.
Ook bij het inparkeren of het verlaten v/e parkeerplaats hoor je ineens een raar geluid als ik aan het stuur draai en dan is er tegelijk een ferme trilling voelbaar onder de voeten van chauffeur en passagier.
De deurrubbers zijn ook al vervangen tegen het ritselen,zoals ik elders in een review las,helaas zonder resultaat...
De koplampen zijn allebei vervangen,dat scheen een ziekte te zijn van de Avensis.
De pomp van de airco is ook al vervangen,maakte een ratelend geluid en was ook een gekend euvel bij Toyota.
De zetel aan de chauffeurszijde zakte altijd en het hefmechanisme is dus ook vervangen...
Is er dan niks goed aan deze auto?
Jawel,hij is heel comfortabel en zuinig,maar of ik nog een Toyota zou terug kopen... daar ben ik helemaal niet meer zo happig op... alles is wel altijd onder waarborg vervangen,maar je moet toch altijd maar naar de garage gaan... ze geven 5 jaar waarborg en in mijn geval maar goed ook,ik begin als het ware te denken dat ze die gerust mogen geven om de mankementen bij te blijven...

Update 06-01-2006
Ben gisteren naar de garage geweest voor het loeiend geluid en trillingen van het stuur bij het inparkeren,dit doet hij nu ook wanneer ik aan het stuur draai als de wagen gewoon stilstaat....
Ze dachten dat er aanvankelijk te weinig servo-olie in het reservoir zat,ze hebben er iets bijgedaan,maar daar zat dus de fout niet.
Bij verder onderzoek luidde de diagnose : stuurhuis kapot.
En dit voor een wagen van twee en een half jaar met 55000 km op de teller !!
De dealer heeft een rapport gemaakt en naar Toyota doorgemaild,binnen enkele dagen moet ik terugbellen om te horen of ze het stuurhuis mogen vervangen onder waarborg.
Toyota geeft 5 jaar waarborg,maar dat zou geen probleem zijn voor ’kleine’ stukken,maar als het over dure onderdelen gaat,moeten ze tegenwoordig dus een rapport maken om zich te kunnen verantwoorden,dat mag dus niet meer op initiatief van de dealer vervangen worden.....aldus de dealer.
Heb er alvast een ster van betrouwbaarheid afgedaan.
Volgende update van zodra meer nieuws.

Update 12-01-07
Ben gisteren bij de dealer geweest n.a.v. het antwoord van Toyota.In dat antwoord stond dat de dealer moest kijken naar eventuele oliesporen in de hoes van het stuurhuis,dit werd dus nagekeken en er bleek geen olie te bespeuren.Ondertussen gaat het met het stuur van kwaad naar erger en de laatste halve toer naar zowel links als rechts gaat heel zwaar,vergezeld van een luide brom.
De dealer heeft onmiddelijk contact opgenomen met Toyota en vandaag heb ik te horen gekregen dat ze het stuurhuis volledig gaan vervangen.
Alle onderdelen zijn besteld en zullen in de loop van volgende week beschikbaar zijn,update volgt.
Voor de dealer niks dan lof dus

Update 11-07-07
Verleden week de Avensis ingeruild,wat ben ik blij dat ik daarvan af ben !
Ben overgestapt naar Opel en die zijn door de jaren heen serieus verbeterd,kwa wegligging ,rijcomfort,degelijkheid enz...
Wat de motor en de mechaniek gaat doen,daar is het nog te vroeg voor om daar al een review over te maken,maar slechter dan mijn Avensis zal het zeker niet zijn.

-Kraken en piepen dashbord en deurpanelen
-Aircopomp vervangen
-Pomp koppelingspedaal vervangen
-Deurrubbers vervangen
-2x unit met hendels aan het stuur vervangen(richtingaanwijzers enz..)
-Hefmechanisme chauffeurszetel vervangen
-Koplampen vervangen
-Banden vervangen om trillingen tegen te gaan,(zelf betaald)
-Loeiend geluid en trillingen tot in de bodemplaat,voelbaar tot onder de voorste
zetels bij het draaien aan het stuurwiel.

2,5