Toyota Avensis 2.0 D-4D Executive (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis 2.0 D-4D Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na van werkgever te zijn veranderd kreeg ik de beschikking over een leaseauto, een Volkswagen Golf IV 1.9 TDI. Geen eigen keuze, maar zeker niets te klagen. Nadat de leasetermijn erop zat kon ik zelf op pad. Gezien de ca. 60.000 km/jaar moest het een comfortabele, betrouwbare auto zijn met toch wel de nodige luxe. Gezien de goede ervaringen met Toyota binnen de familie ging mijn keuze al snel richting dit merk. Uiteindelijk dus gekozen voor deze Avensis in liftback/hatchback uitvoering.
Ten tijde van het schrijven van deze review heb ik er twee jaar opzitten en 135.000 kilometers verder. Ik ben zelf meer een relaxte rijder (en gebruik zo vaak mogelijk de cruise control) en houd niet van al dat gejaag en gejakker (wil heelhuids thuiskomen op mijn bestemming aankomen). Met deze auto verlopen de dagelijkse ritten (van 50 km tot 500 km op een dag) voor mij dan ook prima. Maar ook af en toe een snelle klaverbladbocht is ook prima te doen met deze wagen, maar goed daar heb ik hem niet op gekozen. Veiligheidssystemen als traction control, VSC, ABS etc. doen hun werk (uitgetest met bochtje in de sneeuw, en systemen hebben al eens ingegrepen bij aqua-planning en zeer hard remmen).
Zitpositie is prima. Kan de stoel kantelen (zitting achter naar beneden en voor naar boven) waardoor ik goede steun heb in mijn bovenbenen (ben zelf 1.85m), gecombineerd met de lendensteun voor de onderrug zit ik prima. Het stuur had wel iets verder in lengte verstelbaar mogen zijn. Middenarmsteun is voor mij op prima hoogte. Achterpassagiers hebben voldoende been- en hoofdruimte en zitten met tevens een middenarmsteun goed. Kofferruimte is ruim en gemakkelijk toegankelijk door de vijfde deur.
Deze twee liter diesel vind ik voldoende om lekker vlot en relaxt door het verkeer te gaan. Gebruik op de snelweg zeer regelmatig de cruise control wat het comfort voor mij zeker ten goede komt. Mag wel iets sneller terug naar de vastgestelde snelheid wanneer je even hebt moeten inhouden. Evt. inhaalacties op provinciale wegen zijn snel en veilig te doen. Ik ben zeer tevreden met het geluidsniveau in de auto: meeste geluid is eigenlijk enkel van de banden en dat valt allemaal best mee.
Geluidsinstallatie is prima; nog een goed geluid als de volume ver open staat. Vindt het alleen jammer dat er een cd-speler in zit i.p.v. een mp3-speler en dan nog een ouderwets cassettedeck. Maar goed, dat hebben ze in de nieuwe versies alweer opgelost. Heb meestal de radio aan en af en toe een cd-tje wisselen vind ik niet erg.
Climate control met gescheiden temperatuurregeling werkt goed. Pas als de temperatuur tussen links en rechts echt groot is (>6 graden, en dat vind ik veel in een kleine ruimte) voel je de koude/warme lucht van je mede passagier.
Ik heb de Executive uitvoering met business-pakket wat destijds inhield: parkeersensoren en Toyota DVD-navigatiesysteem met TMC. Navigatiesysteem heb ik nodig voor mijn werk (en prive op bijv. vakantie is vaak toch ook wel erg makkelijk) en doet het prima. TMC zit erop maar is niet altijd up-to-date met de file info. Pas als er 10km file wordt aangegeven kies ik toch voor een andere weg, en anders sluit ik netjes aan (al die sluipwegen lopen toch ook vol).
Verbruik houd ik niet consequent bij maar schommelt zo’n beetje tussen de 1 op 16 en 1 op 17.
De auto krijgt natuurlijk altijd netjes zijn onderhoudsbeurt bij de merkdealer. De auto heeft mij nog nooit laten staan en ben ook nog nooit voor storingen of bijzonderheden tussen de beurten door naar de dealer hoeven gaan. Al met al dik tevreden dus!
PROBLEMEN
Geen grote problemen, enkel paar kleine zaken:
15.000 km
Vrachtwagenchauffeur vond het grappig om met open laadklep de zijkant van mijn auto binnen te komen. Notabene op het terrein van de dealer terwijl ik zat te wachten op de eerste beurt. Allemaal netjes hersteld.
30.000 km
Krakend koppelingspedaal; opgelost.
Verder indien nodig nieuwe banden, remschijven, wisserbladen, koplampen, achterlichten en al de gebruikelijke onderdelen tijdens de onderhoudsbeurten. Heb helaas geen zicht op de exacte kosten hiervan, dus heb dan ook de gebruikskosten maar op goed gezet (heb in ieder geval nog geen buitensporige zaken van de dealer gehoord).
Update 12.06.2008
Nog steeds geen problemen. De auto heeft twee weken terug zijn 165.000 km beurt gehad. Nog 15.000 km en dan moet hij eruit. Dus tijd / de luxe om voor een andere auto te gaan kijken. Gezien de kilometers die ik per jaar rijd, wilde ik wel graag een automaat. Eens kijken hoe dat bevalt. En het gaat heel wat anders worden, namelijk een VW Golf 2.0 TDI 140 pk (320 Nm) met DSG - bak en diverse (leuke) opties. Ik zal daar t.z.t. ook een review voor maken. Verwachting is dat hij de eerste helft van september wordt geleverd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.