Toyota Avensis 2.4 16v VVT-i D4 Executive (2004)

autoreview

Toyota Avensis
Toyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota Avensis - interieur

Signalement

UitvoeringAvensis 2.4 16v VVT-i D4 Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf160.379 km
KM-stand laatst171.328 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De gulden middenweg

  • 169.000 km

Mijn laatste auto was een Renault Vel Satis, welke ik weggedaan heb omdat ik van baan was gewisseld en de auto meer op de oprit stond dan kilometers maakte. Zonde van zo'n auto. Echter, begin dit jaar ben ik verhuisd en daardoor had ik weer een auto nodig. Wat moest het worden? Een D segmenter, enigzins sterke motor, automaat, gunstig gewicht voor de wegenbelasting. Het budget was zo'n 5000 euro. Ik heb gekeken naar o.a. Mondeo's, Vectra's, Signums (was de runner-up!), de C5 en vast nog meer types.

Goed, de Avensis. Die is het geworden. Waarom? Vanwege de uitstekende berichten op ANWB.nl voor wat betreft betrouwbaarheid. De proefrit was grotendeels positief, dus uiteindelijk deze wagen aangeschaft. We hebben nu zo'n 9000 kilometer gereden met de auto, dus tijd voor een review!

Interieur: de stoelen zitten goed, lange ritten zijn hier prima mee vol te houden. Ik heb betere stoelen gehad in het verleden, maar ook slechtere. Wel is de stoel in de laagste positie nog steeds vrij hoog. Dit went, maar idealiter had deze net een tikkeltje lager gemogen. Het stuur is goed verstelbaar, maar voor mijn lengte had ik het stuur graag net een paar tikjes verder naar me toe willen halen. Dit geldt eigenlijk tot nu toe voor elke auto die ik gereden heb.
Het interieur is mooi opgebouwd, zit netjes in elkaar. Er zit helaas een kraakje in het plastic van de ventilatieroosters in het midden van het dashboard, hier wordt bij de volgende apk naar gekeken. De knoppen op de middenconsole zijn goed te bereiken, de stuurbediening werkt ook fijn. De knoppen links van het stuur zijn wat minder handig te bedienen, deels omdat ze niet allemaal verlicht zijn, wat in deze donkere dagen soms even lastig kan zijn. Denk hierbij aan de knop voor het inklappen van de spiegels.
Qua gadgets zit het meeste erop en eraan. Xenon verlichting (mooi!), verwarmde voorstoelen, navigatie, etc. De navigatie heb je helaas niets meer aan, Toyota geeft aan sinds 2012 geen nieuwe kaarten meer te leveren voor dit systeem. Jammer. Nu gebruik ik het klapscherm maar als standaard om mijn smartphone tegenaan te parkeren, zodat Google Maps laat zien waar ik heen moet. Er was bij aankoop een speaker kapot, waardoor ik een mooi excuus had om een set Hertz speakers te laten monteren, samen met een versterker van Mosconi en wat extra demping van de deuren. Een Avensis heeft denk ik nog nooit zo lekker geklonken...

Rijden: de auto doet precies wat je van een Toyota verwacht. Althans, wat ik ervan had verwacht. Het brengt je comfortabel van A naar B, zonder pretenties en zonder sportiviteit. Ik vind dat zelf niet erg, sportieve auto's leveren bij mij doorgaans alleen maar blauwe enveloppen op. De motor is krachtig genoeg en in combinatie met de automaat lekker soepel. De vering is soepel, maar niet week. Zo vind ik het lekker. Mijn vrouw rijdt nu een Audi A1, dat stuitert de straat door... Niet meer mijn ding.

Betrouwbaarheid: hier had ik meer van verwacht. De Toyota heeft een kraakje/piepje in het onderstel bij inveren. De garage heeft hiervoor al wat vet gesmeerd, maar dat was niet de oplossing. Ik vermoed dat er een of meerdere rubbers wat versleten zijn, hier wordt de komende APK naar gekeken.
Daarnaast kwam eerder dit jaar het airbag lampje op, maar dit was volgens de garage een hikje in het systeem. Computer gereset, lampje weg en niet meer teruggekomen. Nu brand al een tijdje het TRC en VSC lampje. Ik vermoed weer een hikje, komt bij de komende APK ook aan bod.
Kraakje in het dashboard bij de middelste ventilatieroosters. Heel irritant. Wordt ook met de APK naar gekeken.

Al met al een prima auto, maar qua betrouwbaarheid waren de verwachtingen wellicht iets te hoog. Ik wil nog een paar jaar doorrijden in deze auto en daarna wellicht overstappen naar een iets grotere gezinsauto.

Beurt en APK

  • 171.328 km

Recent bij de Toyota dealer geweest voor de eerste APK en 2e beurt. Vorig jaar bij aankoop al een beurt door de dealer laten uitvoeren, toen een grote beurt, en nu met de APK meteen een kleine beurt.

Het afsprakensysteem bij Toyota (Zoetermeer) werkt niet feilloos. Na het maken van de afspraak via het systeem kreeg ik een mail of ik extra diensten wilde afnemen. Aangegeven dat ik ook een airco check wilde en daarbij aangegeven dat het onderstel op hobbels al sinds vorig jaar kraakt en dat smeren niet de oplossing was. En dat ik graag een prijsje kreeg voor een goede reparatie. Dit was niet aangekomen bij de werkplaats, waardoor dit probleem voortduurt.

Tijdens de APK en beurt bleken twee banden qua profiel aan de lage kant te zitten (+/- 2,5mm) en daardoor een aantekening kregen bij de APK. Ik rij graag veilig, dus meteen laten vervangen door nieuw rubber. Ik wilde graag weer Michelin of de door Autoweek als best geteste zomerband de Hankook Ventus, maar die konden ze helaas niet op kort termijn leveren. Ze hadden een aanbieding op Yokohama, dus die er maar onder laten leggen om eens uit te proberen.
Daarnaast te horen gekregen dat volgend jaar de remblokken en -schijven vóór aan de beurt zijn.

Ook had ik twee lampjes op het dashboard branden, VSC en TRC OFF, welke ik nagekeken wilde hebben. Dit bleek volgens het uitlezen een defect te zijn aan de G-sensor. Kosten sensor: 1644 euro. Belachelijk veel geld, zeker gezien ik nu een 2e hands sensor gekocht heb voor 75 euro. Ik had slechts m'n doppenset nodig om de voorstoel even los te maken en de sensor te kunnen vervangen. Stevig staaltje huisvlijt, prima te doen. Wel jammer dat Toyota zulke bedragen vraagt, want ik had voor een euro of 200-250 het graag door hun laten doen.

Na het ophalen van de auto bleek dat m'n stuur een tikkie scheef naar links wijst. Een mail aan de dealer bleek vruchteloos, ze hadden niet aan het onderstel gezeten dus het kon niet aan hun liggen. Uitlijnen konden ze niet, dus of ik maar naar Profile o.i.d. wilde gaan.
Teleurgesteld over deze reactie (ik wilde het graag samen oplossen, hoefde van mij ook echt niet gratis), een afspraak gemaakt bij de lokale Profile. Uit laten lijnen, maar het stuur kregen ze niet recht. De aanwezige monteur dacht aan een probleem in het stuurhuis. Dit zou na het weekend voorgelegd worden aan de hoofdmonteur en ik zou teruggebeld worden. Zo gezegd, zo gedaan, en hij had nog wat andere ideeën hierover. Over twee weken een afspraak gemaakt om hier naar te laten kijken.

Over het brandstofverbruik ben ik enigszins tevreden. Het verbruik ligt op net geen 1 op 11, waarbij ik relatief veel snelwegkilometers maak. Ik had gehoopt op ongeveer 1 op 12 bij aanschaf. Met m'n Vel Satis reed ik gemiddeld net geen 1 op 10, waarbij ik flink meer auto reed. In dat opzicht kijk ik soms met weemoed nog terug naar die auto. Echter, zaken als banden en andere onderdelen (bepaalde sensoren daargelaten...) zijn op de Avensis stukken goedkoper, waardoor de running costs toch wel heel erg in het voordeel van de Avensis uitvallen. Voorlopig blijf ik nog even Avensis rijden.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.