Toyota Avensis 1.8 Linea Terra (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis 1.8 Linea Terra |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 89.000 km |
KM-stand laatst | 149.536 km |
ERVARINGEN
De Toyota Avensis is nog meer dan de Carina E een heerlijke reiswagen. Ik rij met enige regelmaat naar de andere kant van het land op en neer en dan is het goed vertoeven in de Avensis. De auto ligt prima op de weg, is vele malen stiller dan de Carina en rijdt gewoon heel comfortabel. Het bedieningsgemak is ook dik in orde en de motor is erg soepel.
Hoewel de Avensis van de eerste generatie dezelfde buitenmaten heeft als de Carina E, is de binnenruimte in vergelijking met de Carina E toch wat krapper. De inhoud van de kofferruimte is net iets kleiner, in het vakje onder de middenarmsteun kan je minder kwijt, de voetenruimte en beenruimte achterin is net wat minder en voorin geldt dat eigenlijk ook. Deurpanelen komen net iets meer naar binnen, et cetera.
De Avensis is evengoed nog een hele ruime auto, maar de zeeën van ruimte uit de Carina E vind je in de Avensis niet meer terug.
De voorstoel aan de bestuurderskant is verstelbaar in hoogte en in lendesteun. Het is wel even zoeken naar de juiste positie. Als je die eenmaal hebt gevonden zit je prima. Tot die tijd kan je vooral op langere stukken rugpijn krijgen.
Bepaalde materialen in het interieur zijn helaas van dun en onbuigbaar plastic gemaakt, met als gevolg dat klepjes en zonnebrilhouder wel eens afbreken. Het is een bekend euvel bij de eerste generatie Avensis en de mijne vormt daar geen uitzondering op. De zonnebrilhouder was kapot tijdens de proefrit (hersteld voordat ik hem meenam) en het klepje van het opbergvak in de middenconsole is nu ook gebroken op een scharnierpunt.
Verder gebruikt de auto geen druppel olie. Dit is de eerste auto waarbij ik dat meemaak.
Ik heb de auto nu een paar maanden en tot nu toe bevalt hij prima.
PROBLEMEN
De auto valt nog onder BOVAG-garantie. Zaken die me tot nu toe zijn opgevallen:
* in de achteruit schakelen lukt niet altijd zonder krakende tandwielen, vooral als de auto bij koude start stationair veel toeren maakt.
* de auto moet gebalanceerd worden (trillingen in het stuur bij 120 km/uur)
* klepje opbergvak in de middenconsole gebroken
* centrale deurvergrendeling werkt niet altijd als je de auto met de sleutel openmaakt in plaats van met de afstandsbediening
* de linker ruitenwisser zou iets verder naar de A-stijl kunnen bewegen als de ruitenwissers aanstaan (kwestie van afstellen)
Wel heb ik helaas al een ster in de voorruit gehad. Maar dat kan met elke auto gebeuren.
Update
- 149.536 km
Inmiddels heb ik de auto al bijna drie jaar en ben ik bijna 60.000 kilometer verder. Ik ben nog altijd zeer tevreden met mijn Avensis.
Wel heb ik een aantal reparaties moeten laten uitvoeren. Met name het remsysteem heeft me al de nodige euro's gekost. De remschijven waren te roestig en moesten vervangen worden. Maar de nieuwe schijven waren na 15.000 kilometer alweer aan vervanging toe. Helemaal kromgetrokken en de remmen piepten dat het een lieve lust was. De schijven die ik daarna kreeg doen het beter. Piepende remmen is echter een terugkerend iets. De dealer heeft al de remblokken voor en de remvoering achter afgeschuind.
Inmiddels heb ik ook alle remleidingen van voor tot achter moeten laten vervangen. Die waren dusdanig roestig dat hij er niet mee door de APK kwam. Roestende remleidingen zijn een beetje een Avensis-kwaaltje.
Voor het overige rijdt de auto heerlijk. Mijn volgende auto wordt weer een Avensis. Maar dat duurt nog een paar jaartjes.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.