Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro (2013)

autoreview

Toyota Auris Touring Sports
Toyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring Sports

Signalement

UitvoeringAuris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf18 km
KM-stand laatst1.924 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 1.924 km

Het leasecontract van de door mij zeer gewaardeerde VW Passat Variant (190.000 km en nooit een probleem mee gehad) liep af en daarom mocht ik in juli een nieuwe auto gaan uitzoeken. Mijn werkgever vergemakkelijkte de keuze door een veel strenger leasebeleid: keuze uit nog maar vijf merken (BMW, Lexus, Renault, Nissan en Toyota) en maximaal 20% bijtelling. Ik heb niet veel eisen maar de auto moet zo ruim mogelijk zijn (3 kinderen en kampeervakanties). In de praktijk betekende dit dat ik kon kiezen tussen de Renault Megane en de Toyota Auris TS. De overige modellen waren of te duur of te klein. Na twee proefritten was de keuze snel gemaakt: de Auris TS biedt meer ruimte dan de Megane (de TS verstouwt met gemak drie kinderstoelen op de achterbank) en bood veel meer opties voor minder geld. De Lease Pro uitvoering is zo compleet dat ik geen behoefte had aan extra’s.

Het rijden is me mee- en tegengevallen. Zoals gezegd reed ik hiervoor een 2 liter diesel uit een andere klasse dus ik probeer niet te vergelijken. Toch blijft het wennen aan het motorgebrul als je (tussentijds) accelereert. Als je eenmaal op cruisesnelheid bent gekomen is het een rustige motor. De wagen rijdt prettig en relatief vlot; het remmen is even wennen; de automaat schakelt naadloos. De navigatie is me enorm meegevallen. Ik had wat negatieve recensies gelezen maar deze is zeker niet trager dan mijn TomTom Go 1000 en net zo duidelijk. Wat geweldig werkt is de spraakbediening: nagenoeg feilloos voor zowel telefoon, navigatie als muziek. Ik heb een stick van 64MB met bijna 10.000 nummer in de USB-poort gestoken en bijna altijd vindt ze de artiest of het nummer dat ik roep. Het panoramadak geeft veel licht al merk ik daar voorin minder van dan mijn kinderen achterin. Ten slotte nog hulde voor de parkeerassistent. Je moet er even mee leren omgaan maar dan werkt het geweldig! Onlangs heb ik in het donker, terwijl het hoosde (dus weinig zicht) in een drukke straat met relatief krappe plek gestaan en de SIPA zet de wagen heel snel feilloos op z’n plek.

Zijn er minpunten? Jawel, ik mis enorm een digitale snelheidsmeter. De analoge geeft de snelheid zeer grof aan en als je bij een trajectcontrole ‘op het randje’ wil rijden gaat dit niet. De door anderen reeds bekritiseerde parkeerpiepjes irriteren mij ook en ook ik heb last van pieken in het audiovolume. Verder is er geen plek om je linkerarm tijdens het sturen lekker te laten rusten (zit voor mij te laag).

Plus
- Zeer complete uitvoering
- Spraakbesturing
- Parkeerassistent
- Goede speakers
- Weinig bijtelling

Min
- Motorgebrul bij accelereren
- Geen digitale snelheidsmeter
- Vaak tanken door kleine tankinhoud

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.