Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 18 km |
KM-stand laatst | 1.924 km |
Eerste ervaringen
- 1.924 km
Het leasecontract van de door mij zeer gewaardeerde VW Passat Variant (190.000 km en nooit een probleem mee gehad) liep af en daarom mocht ik in juli een nieuwe auto gaan uitzoeken. Mijn werkgever vergemakkelijkte de keuze door een veel strenger leasebeleid: keuze uit nog maar vijf merken (BMW, Lexus, Renault, Nissan en Toyota) en maximaal 20% bijtelling. Ik heb niet veel eisen maar de auto moet zo ruim mogelijk zijn (3 kinderen en kampeervakanties). In de praktijk betekende dit dat ik kon kiezen tussen de Renault Megane en de Toyota Auris TS. De overige modellen waren of te duur of te klein. Na twee proefritten was de keuze snel gemaakt: de Auris TS biedt meer ruimte dan de Megane (de TS verstouwt met gemak drie kinderstoelen op de achterbank) en bood veel meer opties voor minder geld. De Lease Pro uitvoering is zo compleet dat ik geen behoefte had aan extra’s.
Het rijden is me mee- en tegengevallen. Zoals gezegd reed ik hiervoor een 2 liter diesel uit een andere klasse dus ik probeer niet te vergelijken. Toch blijft het wennen aan het motorgebrul als je (tussentijds) accelereert. Als je eenmaal op cruisesnelheid bent gekomen is het een rustige motor. De wagen rijdt prettig en relatief vlot; het remmen is even wennen; de automaat schakelt naadloos. De navigatie is me enorm meegevallen. Ik had wat negatieve recensies gelezen maar deze is zeker niet trager dan mijn TomTom Go 1000 en net zo duidelijk. Wat geweldig werkt is de spraakbediening: nagenoeg feilloos voor zowel telefoon, navigatie als muziek. Ik heb een stick van 64MB met bijna 10.000 nummer in de USB-poort gestoken en bijna altijd vindt ze de artiest of het nummer dat ik roep. Het panoramadak geeft veel licht al merk ik daar voorin minder van dan mijn kinderen achterin. Ten slotte nog hulde voor de parkeerassistent. Je moet er even mee leren omgaan maar dan werkt het geweldig! Onlangs heb ik in het donker, terwijl het hoosde (dus weinig zicht) in een drukke straat met relatief krappe plek gestaan en de SIPA zet de wagen heel snel feilloos op z’n plek.
Zijn er minpunten? Jawel, ik mis enorm een digitale snelheidsmeter. De analoge geeft de snelheid zeer grof aan en als je bij een trajectcontrole ‘op het randje’ wil rijden gaat dit niet. De door anderen reeds bekritiseerde parkeerpiepjes irriteren mij ook en ook ik heb last van pieken in het audiovolume. Verder is er geen plek om je linkerarm tijdens het sturen lekker te laten rusten (zit voor mij te laag).
Plus
- Zeer complete uitvoering
- Spraakbesturing
- Parkeerassistent
- Goede speakers
- Weinig bijtelling
Min
- Motorgebrul bij accelereren
- Geen digitale snelheidsmeter
- Vaak tanken door kleine tankinhoud
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.