Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro (2013)

autoreview

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro (2013)

Signalement

UitvoeringAuris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst25.855 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Yeah nieuwe auto

  • 1.045 km

Keuze:

Tijd voor een nieuwe lease auto. Jaja net als de meeste critici's gaat het hier om een lease auto en niet om een auto die je privé rijdt. Mijn vorige auto was een Prius III uit 2009. Niks mis mee met de auto, buiten het feit dat er toch teveel harde plastics werden gebruikt. Voor de rest prima auto.

Zoektocht naar een nieuwe auto begon, gezien de levertijd en het termijn dat mijn contract afliep. De keuze bleef beperkt in een aantal auto's. Ik was onder de indruk van de nieuwe octavia en ook de nieuwe golf 7 maar dan de estate versies. Helaas werd al vrij snel bekend dat de 14% variant pas laat dit jaar te bestellen was en dus moest ik verder kijken naar de bestaande modellen. Ford heeft me eigenlijk nooit bekoren en viel al vrij snel af. Toch maar eens gaan kijken naar de Megane estate. Op zich een mooie auto maar de Bose uitvoering vond ik toch wel "mwoh". Qua comfort perfect, begrijp me niet verkeerd, maar gezien deze toch al een tijdje op de markt was, reden er toch al velen mee en was ik niet meteen verkocht.

Nu zullen de meesten weer denken, nou ja een lease moet het weer om de bijtelling het goedkoopste van het goedkoopste. Het spijt me dat wij leaserijders de regels niet bepalen en daar de keuze hebben om iets te kiezen. Tenslotte hier in Nederland kun je wel wat crossen met een dikke bak met een dikke motor. Geef je een keer gas of je rijdt te snel of je kan, bij wijze van, 2 dagen later weer gaan tanken. Dus als je niks te makken hebt, prima respecteer ik jullie keus om een dikke leuke bak te rijden. Laat ons de keuze om dan lease te blijven rijden die dan voor ons gunstig zijn.

Een voorwaarde had ik wel bij de keuze en dat is dat er LED koplampverlichting had of Xenon. Het geeft zoveel meer licht en is een genot om mee te rijden.

Dus toch maar weer eens kijken bij Toyota. Auris TS was te bestellen maar nog niet te bezichtigen. De recensies waren niet mals en de auto werd toch redelijk afgekraakt. De beleving is er niet in de auto etc. en wederom een prius te kiezen mwoh, wilde weer eens wat anders.

De TS was een uitkomst, zelfde bekende motor, ziet er wat saaier uit maar qua materiaal gebruik een stuk beter dan de prius. De HB was wel al uit en toch maar eens gereden in de HB om een indruk te krijgen. Wat me meteen opviel waren de stoelen die errug comfortabel zitten, goed gevormd aan het lichaam en je schuift niet als je een beetje hard de bocht in gaat. Wat me ook opviel is het overhellen, stukken minder en het stuur reageerde een stuk directer dan de prius. Ook het feit dat er een trekhaak onder kon en een minimale trekkracht van 345kg mocht trekken was het eigenlijk wel gemaakt. Het werd weer een Toyota. Alleen dit keer een Auris maar dan de TS versie.


Samenstellen:

Welke versie werd het nou? De enige versie die Xenon verlichting heeft was de lease pro uitvoering. Nou dan werd het die uitvoering. Maar wat nu? Bekleding vond ik niet echt geweldig met dat half leder en dan geweven hoogwaardige stof. Als je kinderen hebt dan kan je wel indenken dat bekleding niet een relief moet bevatten, het is of glad en vlak zodat je alles er vanaf kan vegen en het laatste wat je wil is nog een keer in de stof liggen vissen naar stukjes. Dus gebaseerd daarop volledig leren bekleding als optie.

Een trekhaak 13-polig omdat we wel eens vaker met de fietsen weggaan en dus wel handig is om een trekhaak te hebben. En als je eens een keer met een lichte aanhanger weg moet is dat ook nog mogelijk.

De kleur, tja dat was een moeilijk, zwart metallic vond ik geen succes omdat je echt alles erop ziet en dat werd hem dus niet, parelmoer en of wit was ook geen goede keuze, er reden er zoveel rond met die kleur. Titanium black vond ik eerder blauw uitzien en vond ik niet zo'n mooie kleur. Ik vond het ocean blue wel mooi, een hele lichte blauwe kleur maar mijn vrouw vond het niks, dus ging ik weer naar de traditionele kleur kijken, zilver of donker zilver. Het werd het laatste. Kleur had ik nog nooit live gezien en alleen via de site.

De auto samengesteld met nog wat opties zoals chromen lijsten, dorpellijsten, LED verlichting in de voeten, een geborstelde chromen bumperplaatje en vervolgens besteld. Daar de velgen wat donkerder van kleur waren dacht ik dat deze kleur wel in de buurt van de velgen paste.

Bij de dealer gekomen om toch maar eens goed te kijken naar kleuren enzo, kwam ik erachter dat de bronzen kleur ook eigenlijk best wel gaaf was, maar ja jammer auto was besteld en moest nog alleen het stiksel van het leer besproken worden. Leer, geperforeerd met grijze stiksels werd het.
En nu maar wachten.

Levering:

16 augustus was het zover en had niet verwacht dat het zo snel kon gaan, tenslotte verwachte leverdatum was eind september. (Productie van TS werd gestart begin Juli en kwam vanuit Engeland). Na wat uitleg over de navi en andere dingen die niet in de prius zaten ging ik op weg.

1e indruk:

Panaromadak is geweldig. De JBL uitvoering qua muziek super. Helder geluid en het kraakte niet. Kleur? Toen ik de kleur zag vond ik wel dat ik een goede keus had gemaakt en was zeer tevreden over de keuze. De stoelen goed afgewerkt en het zag er allemaal goed uit. Dan maar rijden.

Ik moest wel even wennen aan de auto op zich. Je zat toch wat lager, het sturen was directer dan de prius maar ik had een lange rit voor de boeg en dan kon ik ook meteen wat km maken met deze auto.

Navigatie:

Hmm ondanks dat het een high-end systeem was kon het me nog niet echt bekoren. Het was een stuk trager dan het HDD systeem en het opstarten van de Navi vond ik betrekkelijk lang maar goed misschien moest ik er gewoon aan wennen. Voor de rest was het vrij intuïtief om alles te bedienen. Vind het alleen jammer dat het niet meer naar de bestuurder toe is gericht.

Telefoon:

Telefoon aansluiten gaat prima, daar ik een windows 8 phone heb was ik vrij benieuwd naar de snelheid en koppeling. Uitkomst? Verrassend snel en in 1 keer goed, zelfs de koppeling van het media gebeuren. Aansluiten op de 12 volt was ook geen probleem alleen ik vond het jammer dat er niet echt over nagedacht was. Tenslotte iedereen weet dat de smartphones tegenwoordig een stuk groter zijn dan de uitsparing die onder de pook bevindt. De kabel ligt redelijk in het zicht en had ik misschien op een subtielere plek neergezet, bv in de opbergruimte van de armleuning, zoals deze ook in de prius aanwezig was.

LED voetenverlichting:

Deze heb ik als optie erbij laten zetten, maar het geeft wel extra het premium gevoel van een auto. Het is subtiel en past goed bij het blauw van de rest van de auto (dashboard verlichting en radio). Het is een leuke gadget en niet meer en minder dan dat.

Rust:

Ik heb de auto ervaren als zeer rustig. Ik was al wat gewend van de prius en de CVT. Het verbaasde me gewoon dat het geluid in de auto nog een stuk stiller was geworden. Dus ik deel dan ook de mening niet van Autoweek dat het geloei van de CVT. Elke auto als je gas geeft maakt meer geluid en ik kan niet zeggen dat dit meer is dan andere auto's.

Automatisch inparkeren:

Deze optie heb ik nog niet gebruikt, volgens de verkoper werkt deze nu wel een stuk beter dan de vorige generatie dus zal ik op een later tijdstip wel eens een keer testen. In de praktijk gebruik ik het nooit omdat ik sneller een auto inparkeer op de "ouderwetse" manier dan via het systeem. Is het dan niet handig? Jawel maar dan meer in de situatie als je op een kade moet fileparkeren, dan KAN het systeem wel handig zijn.

Parkeersensoren:

Een genot, ik kan er niet meer en minder van maken, het werkt gewoon goed.

Panoramadak:

Sjees wat een licht maar ook kan het redelijk warm zijn als de zon schijnt. En de kinderen vinden het prachtig om naar buiten te kijken.


De meeste reacties die ik heb gekregen was dat het een mooie bak was, qua uiterlijk en voor het oog lijkt ie een stuk groter dan de prius III, terwijl deze maar ongeveer 5 cm groter is. Ik ben tevreden met de keuze die ik heb gemaakt en kan dan ook weer 4 jaar vooruit.

Zijn er dan geen nadelen of een gemis? Natuurlijk zijn die er. En als toyota ook meer had gekeken naar de concurrentie hadden ze misschien daar ook een slag in kunnen slaan. Het zijn allemaal kleine dingen.

Bv. als je de JBL uitvoering hebt vervalt de dubbele bodem en heb je geen vlakke laadvloer. Is dat dan zo erg? Nou nee, maar als je de banken afklapt dan hangt er een flap bekleding aan de onderkant van de rugleuning die bij het rechtop zetten dubbel gaat zitten. Er zit weliswaar een klittenband randje aan vast maar die kan zich nergens aan bevestigd worden dus hangt ie maar wat in het rond.

De haakjes in de kofferbak. Handige uitvinding voor een klein tasje ja, maar je moet er zeker geen boodschappentas aan hangen want daar is het haakje niet groot genoeg voor om deze eraan te hangen.

Het afdekhoes mwoh weet ik niet wat ik er van moet denken, het is niet slecht maar voor mijn gevoel had het anders gekund en praktischer.

Binnenin de deurpanelen. Deze zijn uitgerust van plastic. Dus zijn wat krasgevoeliger waardoor je eerder krassen ziet. Hadden ze dezelfde kunstoffen gebruikt als op het dashboard dan was dat misschien nog hoogwaardiger geweest.

Aansluiting van 12 volt voor telefoon had op een andere plaats gekund en netter afgewerkt kunnen worden.

En zo zijn er een aantal dingen die zeer zeker verbeterd had kunnen worden.

Zijn er dan geen positieve dingen?

Jazeker wel, begrijp me niet verkeerd. De auto is absoluut niet slecht en de punten die ik opnoem zijn eerder punten waar meer aandacht aan besteedt had kunnen worden vanuit praktisch oogpunt.

Rijeigenschappen:

Super, ligt goed op de weg en helt niet zoveel over dan de prius. Stuurt direct en als je stevig stuurt dan word je door de stoelen goed op je plaats gehouden.

Een klein detail maar wel grappig om te zien is, wanneer je gas geeft en je komt in het "power" gedeelte kleurt de wijzer rood.

Verbruik:

Ondanks de 45 liter tank die de auto bevat heb ik de 1e tank gemiddeld 5.3l op de 100km gereden. Let wel ben een normale rijder die als het moet het pedaaltje ook wel naar beneden duwt en ga dus niet liggen zoeken om zo economisch te rijden. Ik rijd normaal om geen hinder in het verkeer te zijn en maximale snelheid te rijden.

Dus qua verbruik goed te noemen voor een 1.8 motorblok.

Muziek:

Met de JBL boxen WOW, wat een geluid lekker. Het jammere is dat ie niet onthoudt wat ingesteld is. Vb. is wanneer ik USB mode heb ingesteld dat deze de volgende keer als ik instap toch eerst met de BT van mijn telefoon contact wordt gezocht om daar muziek van af te spelen.


Navigatie:

Mwoh ondanks highend zoals het voice control function uitvoeren en voice controlled navigeren vind ik de traagheid toch wel een stoornis, ook een gemis is tijdens het navigeren dat je niet kunt zien hoever het nog is naar een volgende afrit, tankstation, misschien ben ik te verwend in de prius geweest. Het navigeren heeft meer tijd nodig om de route te berekenen en vorige bestemmingen selecteren was geen optie, of had ik iig nog niet kunnen ontdekken.

Conclusie:

Ik deel niet de mening van Autoweek dat dit een gevoelloze saaie auto is. Meningen verschillen inderdaad en mensen die kritiek hebben op hybrides pech hebben, nogmaals als je het kunt betalen en je wilt heel graag je geld spenderen aan meer wegenbelasting en bekeuringen en geld uitgeven aan een tankstation. Hé, be my guest ik houd je niet tegen. Ik besteed liever dat gedeelte aan andere dingen.

De auto voldoet aan de verwachtingen en maakt het ook waar. Zou dit de ultieme wagen zijn? Nee als SKODA en VW op hetzelfde tijdstip met de auto uitkwamen had ik misschien voor de Octavia of de Golf gekozen. Kijk je naar het prijskaartje dan ben ik bang dat Toyota dit gaat winnen. Zo compleet voor nog geen 31 mille vind je niet bij de overige 2 merken. Even ter vergelijking. Ik had de Golf variant geconfigureerd zoals deze bijna exact zou staan met de auris TS. Dan werd de Golf schrikbarend een 7k duurder.

Dus mijn advies, ga een ritje maken met de TS en beslis zelf wat je wel en wat je niet wilt uitgeven. Qua motorisering hoef ik het niet te laten. Koppel is net zo goed en 136pk gecombineerd is deze geschikt voor de Nederlandse wegen en zelfs in Duitsland. (180 op teller al aangetikt en had nog over).

Voordelen:

- stil van binnen
- luxe uitgevoerd en betere materialen gebruikt dan alleen harde plastics.
- Ligt goed op de weg door zijn 10cm lagere wegligging.
- trekhaak
- panoramadak
- JBL geluid
- Kofferbak mede door de verplaatsing van accu onder achterbank.
- Bi-Xenon verlichting
- Parkeersensoren voor en achter net als camera aanwezig.
- Stoelen
- Voice controlled commando's

Nadelen:

- rolgordijn van panoramadak sluit niet automatisch als je motor uitzet. Spiegels worden ingeklapt maar dat gebeurt niet.
- Touch and Go Plus vind ik traag en mis toch wel functionaliteiten.
- HUD is een gemis. Dit is een optie die hadden ze in alle auto's mogen invoeren. Je houd je ogen op de weg en kijkt niet meer zijwaarts voor je navi of wat dan ook.
- betere afwerking van de 12 volt aansluitingen.
- ik mis een knopje om TRC uit te zetten voor in de winter. Nare ervaringen gehad die het niet mogelijk maken.
- Rolgordijn voor panoramadak gaat niet automatisch dicht als je de motor uitzet.

Update 1

  • 16.000 km

Tijd voor een eerste kleine beurt maar voordat we hier over gaan mijn ervaringen tot nu toe.

Voordelen:

- Actie radius geeft nu redelijk inzicht wat je kunt rijden met een volle tank.
- Ligt echt goed op de weg.
- Navigatie is easy te updaten
- Wegligging

Nadelen:
- Toch best wel veel geluid in de auto als je eenmaal op de autosnelweg zit. Je hoort het gewoon als je op de autosnelweg zit. Het is niet storend maar valt wel op.
- Navigatie systeem blijft traag, zelfde systemen zonder navigatie module zijn sneller en zoals het hoort. Aanraken en verschijnen en niet eerst nog even laden van modules. Misschien een andere type SD card gebruiken voor het systeem. Het laden van de USB content van MP3's duurt af en toe toch best wel een eeuwigheid.
- Audio het apontaan een seconde harder klinken van muziek bij het remmen. Volgens de dealer zou er in juni/juli 2014 een update komen die het probleem zou moeten verhelpen.
- Niet echt minpuntje maar gemerkt dat de auto toch een stukje lager is afgesteld. Een weekend weg met fietsen heeft de trekhaak een paar keer de drempel geraakt (rustig rijden).
- geen waterafstotende laag op A gedeelte (prius had dit wel)
- HUD (gemis) hou je toch meer je ogen op de weg bij navigeren.
- Stuurbediening voor multimedia. Je kunt in het begin niet werken met het bedienings paneel. Neem nou muziek. Je moet manueel muziek zoeken selecteren en dan pas kun je met je navigatie button verder scrollen.
- eerste deuk omdat iemand zonodig weer zijn deurportier zonder omkijken tegen die van mij aanzette en geen briefje achterlaat. De groene lak zat nog op mijn auto.

Opmerkingen voor de eerste beurt:
- AIRCO muf bij warm weer bij het starten van de auto, heb altijd de airco aan. (hebben ze schoongemaakt).
- Rechts achter deurpaneel zat vaker los dan vast. Mijn dochter had dat ding vaker in de handen. (hebben ze vastgelijmd).
- Achterbank het paneel onder het zit gedeelte zat los. (opnieuw vastgezet)
- Kapjes achter de voorste stoelen zaten los en klikken niet meer vast. (besteld wordt later erop gezet)
- Piepende/aanlopen van remmen. (schoongemaakt).


Voor de rest ben ik tevreden over de auto. Je merkt wel dat de AURIS inderdaad in een lager segment wordt ingedeeld dan de Prius en ja je moet appels niet met peren gelijken. Het is een andere auto. De CVT van toyota kan ik niks over zeggen, ik ben er zeker tevreden over maar dat was ik al. Hybride gedeelte ben ik benieuwd naar de toekomst wat ze op de plank hebben. Een kleinere unit met meer power. Wordt het dan mogelijk om toch een caravan te trekken ;)

Het multimedia systeem ben ik toch niet echt tevreden over. Door een kleine aanpassing voor het gebruik van een snellere lees en schrijf snelheid op SD-card scheelt al heel veel.

Ik probeer natuurlijk zoveel mogelijk te updaten maar pin me er niet aan vast. De update is wat summier maar hoop dat mensen er wat aan hebben.

Update software

  • 25.855 km

Vandaag terug geweest voor een update vanwege een terugroepactie. De accu zou leeglopen als er gebruik werd gemaakt van de alarmlichten. Nou ja software update duurde ongeveer een klein half uur. Na de update viel me op dat er niet alleen daar een update was maar ook de nog te rijden km van de tank. De dag er voor had ik getankt en stond op de teller dat ik ongeveer 585 km kon rijden. Na de update was dit al 788km. Ik ben eens benieuwd of dit realiseerbaar is.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.