Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Plus (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 53.000 km |
Nieuwe leaseauto van mijn vrouw
Ik wil hier graag de ervaringen gaan delen over het onderhoud en gebruik van de nieuwe auto waar mijn vrouw en ik zojuist de eerste kilometers in gemaakt hebben.
Ze heeft na ruim 200.000 kilometer gereden te hebben in haar Opel Insignia, de auto ingeleverd voor een Auris Tourer.
Qua segment een stap terug maar qua bijtelling 3 stappen vooruit. Van ruim 400 naar ruim 100 euro bijtelling.
Dit was dan ook een weloverwogen beslissing. Niet al teveel inlveren op ruimte maar wel veel fiscaal voordeel.
En de Auris smoelt gewoon goed, best sportief, voorkant en zijprofiel vind ik goed gelukt alleen de achterkant vind ik een beetje te druk.
Maar qua uitrusting is hij gewoon top, mijn vrouw heeft nog gekozen voor leer, bruin met zwarte stiksels vond ze een mooi contrast met het wit. Zwart zou het allemaal wat te somber maken.
Met stoelverwarming, xenon, meedraaiende koplampen, automaat (cvt)panoramadak enz enz was er weinig meer te wensen.
We hebben zelf nog gezord voor een mooie set wielen en de originele wielen gebruiken we voor winterbanden.
De zomerset is nu 19 inch geworden met 235-35 banden. We hebben de auto ook laten verlagen, de dealer heeft er een Eibach set onder gemonteerd die me erg meevalt.
tuurlijk is het wat stugger maar samen met de 19 inch valt het me nog erg mee. Het comfort is prima!
Grootste minpunt vind ik zelf het dashboard, en dan helemaal het klokje wat rechts is geomenteerd. Dat doet afbreuk aan de gehele opzet.
Maar nu gaan we eerst eens rijden en kijken hoe de auto zich houdt. Ik ben erg benieuwd naar het verbruik en het onderhoud. Reeds begrepen dat het verbruik nog wat minder word als hij een beetje ingereden is.
Tweede keer tanken
- 1.750 km
Gisteren een grote rit met zn 3'en. De kleine van 8 maanden achterin en op naar de fam in Zeeland. Terugweg getankt en eigenlijk blij verrast, tweede tankbeurt 739 kilometer gereden met nog 20km actieradius 39,2 liter bijgevuld.
Kortom verbruik van 1 liter per 18,88km
Met overwegend snelweg, overigens wel een hele nette rijstijl (beiden al 8 jaar geen bekeuringen voor snelheid) gewoon een prima verbuik, met uitzicht op nog beter.
Ik vermoed, dat de verlaging de 19" wielen
voor een groot deel compenseren.
En uiteraard zoals hieronder gesteld zijn dit soort velgen een kwestie van smaak, ik vind de prius ook een lelijk ding, maar de auris vind ik daarentegen al een stuk beter.
Met de strakke look zoals deze nu is durf ik hem zelfs mooi te vinden ;)
Vind de smalle banden trend gewoon een afknapper op veel auto's.
En de hoogte waarop de auris standaard staat is ook niet echt mijn ding. Dat past veel beter bij mijn Range Rover!
Even lekker doorgereden
- 1.800 km
Net terug van een stukje Frankrijk, niet truttig gedaan en gemiddeld 122km/h over kleine 450km met als resultaat nog 231km in de tank.
Met de cruisecontrol erop 140 echte kilometersuur (150 op de teller) is de Auris ons echt goed bevallen. Niet dat hij nu verschrikkelijk zuinig is op die snelheden, maar hij is wel koersvast en stil.
Acceleratie bij dergelijke snelheden is er niet echt meer (tenzij je nog wat over hebt in de accu's) maar als je wilt kun je nog wel makkelijk naar de 175 op de teller, daarna is de fut er echt uit.
Al met al dus 1 op 16,5 gereden wat ik met die snelheden voor een 1.8 benzine heel netjes vind. Bedenk dat hij ook ruim over de 1500kg ging met de belading en het zijn prima cijfers.
Eenmaal thuis voor het eerst gewassen en van binnen de stofzuiger erdoorheen en daar viel me wel meteen wat op. De vloermatten zijn niet echt van topkwaliteit, na die paar kilometers beginnen ze al pluizig te worden. Dat is wel wat anders dan het materiaal wat ik gewend ben. De matten van de opel waren nog als nieuw na 100.000km!
we gaan de kwaliteit verder goed in de gaten houden
flink wat kilomters erbij, de start is er
- 9.000 km
Dat zijn heel wat kilomoter in 3 maanden.
Tja wat kunnen we er nog over zeggen. Mijn vrouw is blij dat onze kleine inmiddels in de normale kinderstoel kan. Want met de maxi cosy op de achterbank moet de passagiersstoel toch flink naar voren en dan zit ze zelf met haar 1.84 echt tegenhet dashboard. De ruimte op de achterbank houd dus absoluut niet over en is ten koste gegaan van de grote kofferbak.
Een ander ding waar ik me aan stoor is de slechte stoelverwarming. Nu mag ik het qua kwaliteit niet vergelijken met mn range.. die heeft na twee straten al een warme zetel. In de Auris merk ik regelmatig pas dat hij warm word na zo'n 10 tot 15 kilometer rijden. En echt warm word hij nooit. Werd er al op gewezen dat hij alleen vol vermogen werkt als je met op POWER modus rijdt, maar ook dat hielp niet.
Verder stoor ik me erg aan hoe de remmen functioneren. En dan bedoel ik eingelijk alleen het remmen nét voordat je stilstaat bij een stoplicht. Je moet heel veel moeite doen om de auto netjes tot stilstand te laten komen. En volgens mij heeft het te maken met de overschakeling van regeneratief remmen naar remmen op de schijven. Het laatste stukje op lage snelheid doet hij namelijk niet meer regeneratief.
Als je je voet nagenoeg in dezelfde stand houd bij rustig remmen kom je relatief schokkend tot stilstand. Dit merk je heel erg als er iemand anders rijd die er niet aan gewend is. Zelf ben ik erg aan het doseren om het netjes te laten gebeuren, maar hier moet je in vergelijking met andere auto's veel moeite voor doen!
Ter vergelijking, de Outlander phev van mijn broer doet het wel heel netjes, daar merk je absoluut niks van dit alles!
Verder heb ik gemerkt dat we met de koudere temperaturen flink meer benzine verbruiken. Mn vrouw rijd bijna alle kilomters en vrijwel alleen maar snelweg, maar nu met de temperaturen rond het vriespunt scheelt het bijna 100 kilomter op een tank!
Ben benieuwd of dit nog gaat veranderen als we de magische grens van 10.000 gepasseerd zijn, waar ik meer mensen hier over gehoord heb. Dan schijnt het hybryde systeem pas echt ingereden te zijn....
Verbruik omhoog, geen kilometervreter
- 22.000 km
Afgelopen tijd door mijn vrouw veel kilometers gemaakt, haar functie is veranderd en ze gaat nu regelmatig het hele land door. Er is dus in razend tempo een flinke hoeveelheid kilometers bij gekomen.
En waar de mix van stad, file en snelweg eerder beter verdeeld was gaat nu de verhouding scheef. In het verbruik wat nu naar 7,6 per liter gestegen is (1 op 13!!), is goed terug te zien dat er heel veel snelweg gereden word. Ook nog eens veel 130 (mijn vrouw kennende stiekem ook wel 145) op de snelwegen en dan is hij duidelijk niet meer de zuinigheid zelve.
Overigens is dit het verbruik over de laatste 7000km. Het totale gemiddelde verbruik over 22.000km staat op 6,3ltr per 100km.
Ik ben benieuwd wat dit gaat worden als we over 3 weken voor het eerst een weekje op vakantie gaan met de Auris naar ons vakantiehuis in Frankrijk. De fietsendrager achterop, auto vol en cruise control op 145... ik houd mijn hart vast, en hopelijk hoeft het tempo niet omlaag, want met loeiende CVT 1200km rijden word me wat te gek. Ik ben bang dat we onderweg wat vaker moeten stoppen om te tanken dan we gewend waren. Het tankje vind ik echt aan de kleine kant.
Ach ik moet hem een kans geven, mijn Range Rover lust ook een beste slok, maar dat is Diesel, en met 92liter aan boord komen we daarmee ruim 1000 km ver.
Helaas kan mijn vrouw niet met de tankpas tanken in het buitenland dus de afweging is redelijk eerlijk te maken. En met €1.50 per liter voor de benzine in Frankrijk zijn de verbruikskosten van de Auris en de Range Rover gelijk, zodra de Auris boven het verbruik van 7,5/100 liter komt.
Het vakantiegemak, het comfort en het uiteindelijke verbruik... ik laat het jullie weten
We zijn van de lage bijtelling af...... ingeleverd
- 53.000 km
We zijn gezwicht onder het gezeur van iedereen... half autoweek had moeite met het feit dat we zo weinig bijtelling betaalden. Onze buurt keek ons scheef aan en vroegen wanneer ik zelf mijn range rover zou inruilen voor een Outlander PHEV. We zijn dus gezwicht onder alle sociale druk en mijn vrouw betaald nu netjes 20%.
Maar nee hoor leuk geprobeerd dit was niet de reden dat hij weg is. Ze is van baan veranderd en ze kreeg dus een nieuwe leaseauto. Niks te kiezen en het moest een VW worden en wel een Golf of een Passat. Geen opties te kiezen ze krijgt gewoon een business-line, met navi, xenon en een 1.6 tdi.
Vind het aan de ene kant wel jammer dat de Auris weg is, was een prima kar en leuk met die 19"velgen. die bijtelling was helemaal mooi. De Passat kost ons 150 euro netto meer in de maand.
En al mag je de 2 niet vergelijken, ze zijn een andere klasse, dan is de Passat toch wel een stuk moderner. Navigatie is niet te vergelijken, menu's van de boordcomputer hebben een veel hogere resolutie e.d.
Verder geeft de passat geen krimp en we vonden het dashboard van de Auris toch echt wel kraken. Verder is de passat op snelheid gewoon veel stiller als de Auris, windgeruis is er nog steeds maar het scheelt gewoon wat db's.
Voor mezelf is het fijn dat ik nu haar auto weer eens kan gebruiken met de aanhanger, de Auris mocht vrijwel niks trekken.
Oja en het verbruik is geëindigd met een prima overall score van 1:17,8.
De Passat moet dat nog maar zien te halen... op diesel ;)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.