Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Plus (2014)

autoreview

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Plus (2014)

Signalement

UitvoeringAuris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Plus
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst31.200 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuze en eerste indruk

  • 150 km

Gisteren, 2 september, mijn nieuwe leaseauto ontvangen. Het gaat om de Toyota Auris TS Lease Pro.

Mijn vorige leaseauto was een Alfa Romeo Guilietta. Een droom van een auto. Door de keus om minder te gaan werken, ben ik mij meer gaan richten op het financiële aspect dan mijn liefhebbers hart eigenlijk wil. Zo had ik mijn zitten gezet op een Mazda3 in GT-M uitmonstering, of een Volvo D4.
Uiteindelijk het plaatje rond gemaakt en toch gekozen voor de Auris TS.

De keus
Mijn keus viel op de Lease Plus versie. Deze is buitengewoon compleet. Navigatie, cruisecontrol, Xenon, panoramadak en nog meer leuke feautures, zoals automatisch inparkeren.
De extra opties die ik heb gekozen is een leder interieur, een beschermplaat achter op de bumper in mat en een vaste trekhaak voor de racefietsen en deze is ook handig bij eventuele aanrijdingen van achter. Hier heb ik helaas te vaak mee te maken gehad.

De voorgaande twee maanden heb ik gereden met een Lexus CT200h. De aandrijflijn heeft dan ook weinig geheimen meer.

2015 model
Bij de aflevering werd ik aangenaam verrast. Het is het 2015 model. Zo zitten er andere 16 inch velgen op dan op de configurator, is de geluidsinstallatie beter en ook het Toutch en GO+ heeft een update gekregen in vergelijking met de proefrit die ik 6 maanden terug heb gemaakt.
Ook lijken eerder aangehaalde probleempjes te zijn aangepast door Toyota. De radio is gelijkmatig van geluid, bij afremmen of stilstand gaat deze niet plotseling harder. De ritjes die ik tot nu toe heb gemaakt lijkt ook de climate control beter te werken en niet snel koud te worden.

Rijervaring en comfort
De Auris is met name gemaakt om zuinig en in comfort kilometers te maken. Hoewel de voortrein erg veel grip heeft, is er geen stuurgevoel waardoor een stuk stevig sturen wel kan maar meer een Playstationgevoel geeft.
De demping van de auto is goed, maar de voortrein is wel gemaakt op comfort.
De motor is aangenaam stil op kruissnelheid en mensen die reppen over loeien van de CVT hebben niet door dat zij het motorgeluid horen en weten niet dat je moet gaan voor de "sweet spot" van pk en koppel ( rond de 4.000 tpm ). Dan wil de Auris best vooruit. Het is geen scheurneus, de Alfa was met 170 pk beduidend sneller en ook een ander type auto.
De stoelen zitten fijn. In combinatie met leer oogt het ook erg fijn.
De radio produceert een goed geluid en ook via de telefoon ben ik goed te verstaan.
Ben je zelf lang en heb je bijvoorbeeld lange kinderen die vaak meegaan? Kijk dan toch naar andere auto's. Mijn vader is 1,87 lang en kon niet achter zichzelf zitten en zat klem tegen het glazendak op de achterbank.
Met kleine kinderen zal dit bijna niet spelen en zelf neem ik niet vaak mensen mee in de auto. De kofferruimte is groots, makkelijke omklapbare achterbank en ook er onder nog bruikbare ruimte.

Het verbruik zal ik bij gaan houden en hier regelmatig een update proberen te posten over het gebruik en bevinden de aanstaande 4 jaar.

Eerste 1,5 maand

  • 3.200 km

Na de eerste 1,5 maand een redelijke indruk kunnen krijgen van de Auris TS bij dagelijks gebruik.

Erg positief vind ik de rust in het interieur en het comfort. Wat langere afstanden afgelegd naar Zeeland en de Achterhoek en dan is het heerlijk rijden.
De radio is prima, de navigatie is gemakkelijk te bedienen met de Voicecontrol als is het wel vervelend dat de radio twee keer opnieuw bij de letter A begon terwijl mijn bibliotheek niet geheel was afgespeeld.
Ook een minpunt is de eindlocatie van de navigatie. Het is nu drie keer gebeurt dat ik naar een eindbestemming werd gestuurd die ik niet had ingevoerd of dat de bestemming niet werd herkend, terwijl de locatie zelf al 100 jaar op dezelfde plek bestaat. Zoals altijd bij navigatiesystemen; zelf blijven nadenken en alert zijn.
Ook vind ik dat het scherm te laag is geplaatst in de auto. Hierdoor haal ik uit automatisme toch mijn blik van de weg af als ik iets wil aanraken op het scherm.

Ander pluspunt is het gemak waarmee de achterbank omgeklapt wordt met de twee hendels. Al een paar keer gebruikt en erg simpel.
Groolichtassistent werkt ook erg goed, net zoals het zelfparkeren. Al blijft dat voor mij een gimmick. Door de prkeersensoren en achteruitrijcamera is inparkeren een stuk makkelijker geworden.

Het panoramadak is erg fijn. Fijner dan ik dacht. De lichtopbrengst is gigantisch en draagt echt bij aan het rijgenot.
Zelfde geldt voor de (optionele) lederenstoelen. Fijne exemplaren.

Het verbruik is nu gemiddeld 1:21. Dat is inclusief lange afstanden, stadsverkeer en file.

De eerste kleine beurt

  • 15.000 km

Na een half jaar was het tijd voor de kleine beurt ( 15.000 km ) en de zomerbanden.
In de winter liep het verbruik iets op. Deels komt dit door de blower/airco die af en toe harder moest werken icm de winterbanden. Door ongelukken en heftige filevorming in de donkere dagen van november en december ging het verbruik ook iets omhoog. Ook bij filerijden was de accu om elektrisch te rijden niet toereikend. Gemiddeld kwam ik uit op een verbruik van 18,5 - 1:19 tijdens deze periode.
Nu de temperatuur wat hoger wordt, gaat het verbruik richting de 1:22. In de stad en in de woonwijk gebruik ik de elektrische modus.

Wat op blijft vallen is de rust in het interieur. Als andere mensen meerijden is dat het eerste wat ze melden. Ook de lederen stoelen (foto volgt nog) valt in de smaak.
Het panoramadak geeft extra (welkom!) licht in het donkere interieur.
Het te laag geplaatste scherm voor onder andere navigatie, radio en auto informatie is helder en kan gelukkig 's nachts ook uit.
De radio is en blijft een feest. Goed geluid, fijne bastonen. Wel start hij langzaam op.
Ook slaat de iPod Classic die ik gebruik, regelmatig vast. Ik heb nog geen idee of dat de iPod is of de radio.
De stembediening werkt meestal feilloos. Al zijn sommige locatie niet in het navigatiesysteem opgenomen, terwijl de locatie zelf toch al 125 jaar bestaat. Ook zijn niet alle wegen slim gekozen en zijn alternatieven niet altijd goede alternatieven. De instructies zelf, als ook het beeldscherm, zijn helder en goed.

De auto is geen scheurneus, het optrekken is okay, niet bijster vlot. Iets wat ik al wist voordat ik de auto had besteld. Wel is de grip, zeker aan de voorkant, erg groot. Hoewel meer op comfort afgestemd, kan je wel met een hoge snelheid een bocht in duiken. Hard de bocht uit is dan weer een stuk lastiger. Dit heeft ook te maken met het gewicht.

De kleur die ik heb gekozen bevalt nog steeds erg goed. Zeker in combinatie met de geleverde velgen staat die wel fraai. Ook de aluminium strip aan de achterzijde doet de Auris goed.

Een weekendje weg door de Eiffel zorgde wel voor klimmen in de toeren en een hoger verbruik. Met name in het wat plattere Nederland werkt de techniek goed als je gesteld bent op comfort.
April/Mei ga ik naar Baskenland op vakantie. kijken hoe de Auris zich op zulke afstanden houdt. De stoelen vind ik erg prettig. Op langere afstanden is de Auris ook in zijn element.

Minpunten? Het aangemerkte te lage scherm voor navigatie e.d. En het duurt net iets te lang voordat alles werkt en draait.

Pluspunten? Comfort, stoelen, compleet uitgeruste auto, hybride aandrijving.

Vakantietrip

  • 22.500 km

De afgelopen twee weken met de Auris naar Baskenland en Noord-West Spanje geweest.
De heenweg rustig aan gedaan met 110 km/h op de cruisecontrol, wat 100 echte km/h zijn.
Het zitcomfort is zeer goed, het geluid aangenaam stil en ook de radio doet het goed.
Helaas heeft een stuk asfalt mijn buitenspiegel geraakt waardoor ik deze moet laten repareren.

Er is echter een ding dat een ruime onvoldoende scoort en dat is de navigatie. Het gebeurt niet zelden dat een geitenpaadje wordt aangezien als de juiste weg om te rijden, ook als deze doodlopend is of helemaal niet sneller of handiger.
Uiteraard werkt zelf opletten het beste, maar op onbekend terrein kan je gewoonweg niet aan van het systeem.
Ook de file meldingen zijn slecht en onbetrouwbaar. Rond Parijs zouden we vijf (!) uur vertraging hebben. Dit begon met een melding van 3 minuten en leek tot grote paniek te zorgen bij het systeem. Er werd met minuten gesmeten en de aankomsttijd werd opeens middernacht. Niets bleek minder waar. Welgeteld een minuutje rustiger aangereden omdat er werd ingevoegd van 3 naar 2 stroken en dat was het wel. De frequente meldingen zorgen voor irritatie en dat het allemaal onwaar was zorgde al helemaal voor ongeloof.

Ook op de terugweg moest er sprake zijn van grootse en meeslepende filepartijen. Dit bleek wel zo te zijn, het alternatief dat geboden werd heb ik gelukkig in de wind geslagen. Zelf logisch nadenken, de radio luisteren en het scheelde mij een stuk file van ongeveer 2,5 uur rond Antwerpen/Breda waar de navigatie mij via B-wegen heen wilde sturen.

De navigatie is ondermaats, onbetrouwbaar en daardoor ronduit voor verbetering vatbaar. Wellicht dat met de facelift en interieur update (wat een mooi scherm is er nu gemonteerd!) dit is aangepakt.

Dan nog het verbruik. Maximale snelheid aanhouden in Spanje en Frankrijk in combinaties met grote stukken flink omhoog zorgde voor een verbruik van 1:13,7. Wat een verschil met mijn normale rijstijl. Het kan dus wel, iedere 500 kilometer bij de pomp gaan staan, maar mijn hobby is het niet, maar wilde wel eens de proef op de som nemen.

Eindverslag

  • 31.200 km

Na een jaar rijden in de Auris ga ik een maandje rijden in een Renault Clio voordat ik overstap naar een nieuwe werkgever.

De 30.000 km beurt is nog uitgevoerd. Hier is de kap van de rechterbuitenspiegel vervangen ivm steenslag tijdens de vakantietrip in mei.
Ook werd de scharnier van de linkerdeur vervangen onder garantie. Deze piepte. Niet een typisch gebrek en daardoor duurde het een paar dagen voordat de scharnier bij de garage werd afgeleverd.

Concluderend kan ik zeggen dat de Auris een fijne, comfortabele reisgezel is. De stoele zijn prima, de Lease Plus uitvoering weelderig. De aandrijflijn is subliem te noemen en zuinig. Gemiddeld ben ik net niet op een fraaie 1:20 uitgekomen. Winter- en zomertijd. Dat is al snel 25% zuiniger dan conventionele Euro 95 auto's.

Punt van aandacht is de navigatie, wellicht is deze nu al aangepast met het 2015 en 2016 model.
Op de achterbank zijn er ruimere auto's. De laadruimte is echter zeer ruim met handige vakjes en de bank zeer eenvoudig om te klappen.
Naarmate de tijd vorderde vind ik de lijnen, met de blauwe kleur icm de velgen steeds fraaier ogen. Typisch een auto die goed opdroogt en fraaier wordt naarmate de tijd verstrijkt.
Over 3, 4 of 5 jaar een geweldige auto voor de particulier. Weinig onkosten, laag verbruik, goede ruimte en goed comfort.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.