Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Plus (2013)

autoreview

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Plus (2013)

Signalement

UitvoeringAuris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Plus
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst1.445 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toyota Auris Touring Sport 1.8 Hybrid Lease plus

  • 1.445 km

Ik heb mijn Toyota Auris hybride TS ruim een maand en heb er ongeveer 1450km mee gereden.

Naar alle tevredenheid. De auto is erg stil, met name in de stad en op de snelweg hoor je alleen de banden en de wind een beetje maar niet storend. Het sturen is erg licht dit vond ik in het begin wat minder prettig. Nu ik er aan gewend ben vind ik het in de stad fijn, op de snelweg heb ik er geen last van, alleen op 80km wegen vind ik het sturen soms iets wat nerveus. Maar naarmate ik de auto wat langer heb wordt dit gevoel minder. De wegligging is comfortabel, een mooie midden weg tussen strak en comfortabel. De auto kan wat snelheid betreft goed in het verkeer mee. Trekt snel genoeg op en is redelijk snel als je de power modus gebruikt. Maar zo snel hoef je in het verkeer toch niet te zijn. Op de snelweg bij een snelheid van 120 tot 140 is die nog erg rustig en rijdt dan nog erg prettig. Overigens heb ik wel het idee dat de werkelijke snelheid veel afwijkt van de aangegeven snelheid, ik denk wel 10km op een snelheid van 100km. Dus bij 120km rijdt je in werkelijkheid maar 108 km ongeveer. Wat ik me afvraag of deze afwijking dan ook geldt voor de gereden kilometers en het gemiddelde benzine gebruik? Het verbruik is op dit moment een 5,9 l op 100 km net geen 1 op 17. Ik rijd er mee in de stad, op snelwegen en 80km wegen dus gecombineerd gebruik. Merk wel dat ik er een hobby van ga maken om zo zuinig mogelijk te rijden. Dit is mijn eerste automaat en ik moet zeggen dat mij dit prima bevalt. De motor loeit inderdaad bij hard optrekken maar welke auto doet dat niet, is niet storend. Overigens heb ik in de ECO stand de neiging om te veel gas te geven waardoor bij het bereiken van de juiste snelheid gas terug moet nemen, terwijl dit in de normale stand veel minder is.

Ik heb de lease plus dus met regensensor en automatische verlichting etc. De sensor van de ruitenwissers vind ik ideaal en werkt goed, de automatische verlichting werkt goed maar ik gebruik toch meestal de handmatige bediening. Stoelverwarming is leuk dat die er is maar niet noodzakelijk, alhoewel mijn vrouw de stoel verwarming meestal aanheeft tot nog toe. Verlichting is goed. Touch and go werkt goed, telefoons en andere bleutooth apparaten zijn makkelijk aan te sluiten, USB werkt meteen, navigatie werkt prima alleen jammer dat huidige snelheid niet getoond wordt. Het geluid vind ik wat tegenvallen wat dat betreft was de JBL van 2013 beter.

Wat betreft het interieur. Het dashbord ziet er niet modern of strak uit, klokje gedateerd. Maar eigenlijk heeft dat wel iets. Alles is goed afleesbaar. Het lederen stuur ligt lekker in de hand. De stoelen zitten prima, goede steun in de rug. Voor ruimte genoeg, zit plaatsen achter ook voldoende maar als de voorstoelen in de achterste stand staan dan wordt het wat krap. Maar in ons geval staan ze niet helemaal naar achteren. De laadruimte achter is ruim en de achter stoelen zijn erg makkelijk in te klappen dus wat dat betreft ben ik blij met de station versie.

Ik heb voor deze Auris gekozen vanwege het verbruik en kosten. Daar ik een eigen bedrijf heb zaten er wat subsidie regelingen op waardoor de netto prijs voor mij erg gunstig was. De benzine hybride techniek sprak mij ook aan. Ik heb nog wel getwijfeld tussen de Auris en de ford Focus Eco diesel, maar de hybride gaf de doorslag ( wegenbelasting diesel) en de goede service van de betreffende Toyota garage.
Kortom ik ben tot nu toe nog dik tevreden met deze auto.

Bij de 3000km zal ik weer met mijn bevindingen komen.

Ik zou nog wel willen weten wat voor effect de afwijking van de snelheid heeft op de daadwerkelijk gereden aantal kilometers en het gemiddelde benzine gebruik

14-3-2014 3100 km

Op het moment ruim 3000 km met de auris gereden. Ik vind het nog steeds een prettige auto om mee te rijden.Van het lichte en nerveus sturen heb ik geen last meer van. Ben er helemaal aan gewend en moet eerlijk zeggen dat het wel lekker is dat lichte sturen. Het stuur ligt lekker in de hand, alleen jammer dat het raam wat te hoog begint voor mij (of stoel te laag) zodat ik mijn linker arm net niet goed genoeg op de deur richel kan laten steunen bij langere afstanden.

CC gebruik ik vrij veel en werkt goed en makkelijk. CC houd me wel aan de maximum snelheid. ( vooral op doorgaande wegen in de stad). Dus dat scheelt wat in de bekeuringen en in het benzine verbruik, de auto rijdt dan meestal electrisch.( in de stad)

Om op het verbruik terug te komen deze is 5,8 liter op 100 km dus 1 op 17,1 met tanken gemeten. De boordcomputer geeft 5.4 op 100 km aan. Al om al een groot verschil met wat Toyota op geeft van wat haalbaar is (1 op 25). Niet dat ik verwacht 1 op 25 kan halen maar 1 op 20 moet toch mogelijk zijn, zeker gezien het feit dat ik een rustige rijder ben zeker met deze hybride. Maar met een 1.8 liter motor en het gewicht van de auto is 1 op 17 natuurlijk niet slecht, en wanneer de auto wat meer kilometers heeft gemaakt zal die nog wat zuiniger worden. En bij hogere tempraturen zal de accu wat meer capaciteit hebben waardoor het benzine verruik weer wat af neemt. Dus misschien toch ongeveer 1 op 20.

Het automatisch in parkeren werkt niet zal hier binnekort even mee terug gaan, ik moet het stuur uiterst links en dan naar rechts draaien geeft de boordcomputer aan en dan zou die het moeten doen, maar krijg het niet voor elkaar. Gelukkig is het automatisch inparkeren geen must en zal ik het niet of nauwelijks gebruiken als die het doet.

De instellingen van het geluid heb ik aangepast waardoor die wat voller klinkt. Een Usb stick volgezet met muziek en heerlijk genieten. Hand free bellen is helder en duidelijk. Bellen via spraak werkt ook perfect. De navigatie doet het goed en is wat mij betreft snel genoeg ook de route herberekening.

De piep geluiden die de boord computer voort brengt zijn soms irritant, achteruit rij piep, piepen van sensoren, flitspaal piep noem maar op. Als ik een bijrijder heb gehad dan blijft de gordel melding maar piepen echt storend en die blijft maar door gaan. Dan moet ik stoppen en de auto even uit zetten en dan weer aan dan heeft die pas door dat er geen bijrijder meer inzit. Nu ik dit weet zet ik de auto uit als er iemand uitstapt en pas weer aan als ik weg rijd.

Al om al geniet ik nog steeds van deze auto en pak hem altijd met plezier en heb nog steeds geen spijt van de aanschaf.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens